نسخه چاپی

دوره شش ماهه محكی برای گام های بعدی ایران

عکس خبري -دوره شش ماهه محکي براي گام هاي بعدي ايران

كشورهای غربی می بایست در یك موضع برابر و احترام متقابل اقدامات قبلی خودشان را در جهت ایجاد تحریم ها و محدود كردن فعالیتهای كشورمان را در دوره زمانی تعریف شده از میان بردارند و مسیر برای پیشرفت كشور ما براساس حقوق خودش فراهم شود تلاش هیئت مذاكره كننده ما تلاش قابل تقدیری است و در چارچوبی كه مدنظر نظام بوده تلاش كردند تا این تفاهم صورت بگیرد و حقوق هسته ای كشور ما محترم شمرده شود.

به گزارش نما به نقل از 598، به نظر بسیاری از کارشناسان توافقات ایران و گروه 1+5 در ژنو بهترین راستایی آزمایی غرب برای دولت حجت الاسلام حسن روحانی می باشد. امتحانی که به کرات تا کنون تکرار شده و با مردود شده غرب پایان یافته است. در همین خصوص پایگاه 598 در گفتگویی با رامین مهمان‌پرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه کشورمان به بررسی تعهدات طرفیت توافق ژنو پرداختهاست که در ادامه می آید.

نظر حضرتعالی در مورد توافق انجام شده ایران و گروه 1+5 چیست؟

فکر می کنم که کار بزرگی صورت گرفته و می تواند یک نقطه ی عطفی باشد برای تغییر رویکرد اشتباه غرب در رابطه با ملت ما و یک آزمونی است برای کشورهای غربی که براساس توافق صورت گرفته نشان دهند همکاری در چارچوب مقررات بین المللی را جایگزین برخورد توافقی خودشان کنند که ما در این توافق تلاش می کنیم تا ضمن حفظ حقوق هسته ای خودمان و ابهامات و نگرانیهایی که کشورهای غربی اظهار می کردند با همکاری سازمان بین المللی انرژی اتمی برطرف شود.

کشورهای غربی می بایست در یک موضع برابر و احترام متقابل اقدامات قبلی خودشان را در جهت ایجاد تحریم ها و محدود کردن فعالیتهای کشورمان را در دوره زمانی تعریف شده از میان بردارند و مسیر برای پیشرفت کشور ما براساس حقوق خودش فراهم شود تلاش هیئت مذاکره کننده ما تلاش قابل تقدیری است و در چارچوبی که مدنظر نظام بوده تلاش کردند تا این تفاهم صورت بگیرد و حقوق هسته ای کشور ما محترم شمرده شود.

بعضی از رسانه ها ی بین المللی به عنوان دستاورد محدود ایران معرفی کردند و ادامه تحریم های نفتی در شش ماه آینده به معنای ضربه ای معادل 30 میلیارد دلار به اقتصاد ایران در مقایسه با سال 2011 می باشد؟

توافق ژنو در چارچوب یک توافق کلی می باشد و دو گام در آن تعریف شده یک گام اولیه است برای اینکه در دوره شش ماهه دو طرف اقداماتی را انجام دهند تا فضای اعتماد بیشتری حاصل شود و تصویر نهایی کار تعریف و شکل نهایی معلوم شود که در نهایت حقوقی که ما از آن برخوردار خواهیم بود چه مطالبه و اقداماتی که کشورهای غربی و قطعنامه هایی که بر علیه کشور ما اعمال شده به چه شکل باید برطرف شود که حداکثر زمان آن یک سال خواهد بود.

در دوره شش ماهه اول گامی تعریف شده که دو طرف باید اقداماتی را انجام دهند و ما در طول این شش ماه هیچ کدام از فعالیتهای هسته ای را تعطیل نمی کنیم و چرخه سوخت ما به همان پنج درصد خود ادامه می دهد و معنای این تفاهم و توافق این است که غنی سازی در داخل خاک ایران مورد تایید همه کشورهای جهان است، یعنی حقوقی که بر اساس NPT از آن برخورداریم مورد اذعان کشورهای غربی قرار گرفته که در طول این سالها در تلاش بودند بر علیه حقوق ملت ما اقداماتی را انجام دهند. در مقابل تلاش شده که تحریم جدیدی اعمال نشود و برخی از تحریم ها برداشته شود و فعالیتهایی که در زمینه صادرات پتروشیمی، سنگهای قیمتی و طلا و وسایل مربوط به حمل و نقل بیمه و تهیه ی ما یحتاج ما براساس فروش نفت و براساس سقف فعلی و همین طور دسترسی به برخی از منابع مالی که قبلا از محل فروش نفت به برخی کشورها داشتیم و اینها مواردی است که برای یک دوره شش ماهه تعریف شد است.

دوره شش ماهه باید محکی باشد تا ببینیم کشورهای غربی کاملا بر اساس توافق نامه ایجاد شده اقدام خواهند کرد و نهایتا در گام بعدی که حداکثر زمان یک سال خواهد بود ما تمام حقوق خود را دریافت خواهیم کرد و همه تحریم ها برچیده خواهد شد

ما به ازای تعهداتی که قبول کردیم دستاوردی داشتیم و به نظر شما این دستاورد ما به ازای آن تعهدات بوده است؟

اقدامی را که در این توافق نامه امضا کردیم شامل تمام حقوق ما می شود و بحث فعالیت بیست درصد یا محدود کردن ذخایر غنی سازی بیست درصد ما تبدیل شود به سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران که اینها نشان دهنده این است که ما فعالیت هایمان مثل روال قبلی خودش انجام خواهیم داد و در واقع ما چیزی از حقوق خودمان صرف نظر نکردیم و در این دوره شش ماهه در قبال اقداماتی که کشورهای غربی تعهد کردند برای انجام فعالیتهای هسته ای کشورمان چارچوبی را تعریف کردیم.

اگر این توافق به شکل این چیزهایی که در متن امضا شده آمده است دنبال شود ضمن اینکه همه تحریم ها برطرف خواهد شد به شکل کامل از حقوق خودمان در غالب معاعده NPT و در چارچوب همکاری با سازمان بین المللی انرژی اتمی انجام خواهد گرفت.

۱۳۹۲/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...