نسخه چاپی

بازگشت پر افتخار پول های نفت ایران

در پی توافق هسته‌ای ایران پالایشگاه‌های هندی اعلام كردند كه از هفته آینده آماده شروع انتقال بدهی‌های نفتی خود به ایران به یورو هستند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، ایران و 1+5 در ژنو در خصوص کاهش تحریم های غرب علیه ایران درباره برنامه هسته ای ایران به توافق رسیدند. براساس این توافق ایران می تواند در صورت پایبندی به تعهدات خود ظرف شش ماه آینده داراییی های خود را که در حساب های خارجی بلوکه شده دریافت کند.

در پی توافق هسته‌ای ایران پالایشگاه‌های هندی اعلام کردند که از هفته آینده آماده شروع انتقال بدهی‌های نفتی خود به ایران به یورو هستند.کره جنوبی نیز پنج میلیارد و 560 میلیون دلار پول نفت ایران را درحساب‌های خود ذخیره کرده و همین مقدار در بانک‌های ژاپن بلوکه شده است.
هند به عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران در حال حاضر حدود پنج میلیارد و 300 میلیون دلار بدهی نفتی به ایران دارد.شرکت ملی نفت ایران در اواسط اکتبر از پالایشگاه های هندی خواست که بخشی از بدهی های نفتی خود را به یورو و از طریق بانک ترکیه ای هالک هرچه سریع تر پرداخت کنند.

این درخواست مدتی قبل از آخرین دور مذاکرات ژنو مطرح شد و باعث شد که برای پالایشگاه های هندی این سوال مطرح شود که چرا کانال قبلی پرداخت بدهی ها باید مجددا مورد استفاده قرار گیرد. آن ها هنوز این پرداخت ها را شروع نکرده اند اما اگر مسیر پرداخت باز شود این کار انجام خواهد شد.

پی اوپاد هیا مدیر عامل پالایشگاه مانگلور هند و یکی از خریداران نفت ایران گفت: اگر این امکان وجود داشته باشد از هفته آینده ما پرداخت های خود را انجام خواهیم داد.

یک مقام دولتی هند نیز گفت: پرداختها زمانی که مکانیزم پرداخت از طریق ترکیه باز شود صورت خواهد گرفت.

این مقام آگاه افزود: اگر مسیر بانک هالک باز شود این پرداخت ها به تعویق نخواهد افتاد و هر چه سریع تر به ایران منتقل خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که ایران تحت توافقات انجام شده چه مقدار پول از هر یک از کشورهای خریدار نفت طی شش ماه آینده دریافت خواهد کرد، اما منابع بانکی و صنعت نفت در کره جنوبی و ژاپن گفتند که منتظر جزییات توافقنامه روز گذشته قبل از تصمیم گیری درباره نحوه انتقال پول به ایران هستند.

کره جنوبی پنج میلیارد و 560 میلیون دلار پول نفت ایران را درحساب های خود ذخیره کرده و همین مقدار در بانک های ژاپن بلوکه شده است. در چین بانک کانلان متعلق به شرکت ملی نفت چین طلب های نفتی ایران را ذخیره کرده اما مقدار این پول مشخص نیست.

۱۳۹۲/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...