نسخه چاپی

حاشیه های حضور ظریف در مجلس

ظریف در حالی كه بعد از گذشت 3 روز از انجام توافق هسته‌یی ایران و 1+5 به مجلس آمد تا گزارشی از روند مذاكرات به نمایندگان ارائه كند، مجلس فضای آرامتری را نسبت به تمامی پیش بینی‌ها و گمانه زنی‌های قبل از آن تجربه كرد.

به گزارش نما، بامداد یکشنبه 3 آذر که تفاهم‌نامه‌ی بین ایران و 1+5 امضاء شد، تعدادی از نمایندگان در صحن علنی مجلس انتقادات تندی را نسبت به رویکرد تیم مذاکره کننده در امضای این تفاهم نامه مطرح کردند؛ به طوری که محمدرضا باهنر رئیس جلسه در همان روز گفت که وزیر امور خارجه به مجلس می‌آید تا در جلسه‌ای غیر علنی توضیحاتی را به نمایندگان ارائه دهد.

فردای همان روز زمزمه‌هایی مطرح شد مبنی بر این که ظریف در جلسه علنی و رسمی گزارشی از روند مذاکرات ارائه می‌دهد. وقتی این زمزمه‌ها به واقعیت پیوست که دوشنبه شب ظریف دیدار خصوصی را با علی لا ریجانی رئیس مجلس انجام داد که خروجی آن برگزاری جلسه‌ی علنی امروز ( چهارشنبه) آن هم به صورت علنی جهت ارائه گزارش به مردم و نمایندگان بود.


جلسه علنی امروز در حال آغاز شد که وزیر امور خارجه از ابتدای آن در صحن علنی به همراه عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده، حضور داشت.

استقبال گرمی در بدو ورود او از سوی نمایندگان انجام شد و بسیاری از نمایندگان با روبوسی از ظریف استقبال کردند.

بعد از تلاوت آ‌یات قرآن مجید، رئیس مجلس از ظریف خواست تا برای ارائه گزارش پشت تریبون حاضر شود که در آن موقع همچنان ظریف در حلقه‌ی استقبال نمایندگان بود، به همین دلیل لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت که سر جایشان بنشینند و ملاحظه کمردرد آقای ظریف را بکنند.

در حالی که بعد از انجام دور اول مذاکرات ظریف کمردرد شدیدی گرفته بود و این کمردرد تا به امروز به طول انجامیده است وقتی که خواست پشت تریبون مجلس قرار گیرد برایش صندلی آوردند تا روی آن بنشیند اما ظریف گفت که تا جایی که می‌تواند به صورت ایستاده صحبت می‌کند. او البته در تمام طول سخنرانی‌اش، در مقابل نمایندگان مجلس ایستاده سخن گفت.

ظریف ابتدای صحبت‌هایش را با قدردانی از نمایندگان و مردم برای استقبال از او در زمان بازگشت از ژنو شروع کرد و گفت که او و تیم مذاکره کننده ادعایی ندارند که امکانی وجود نداشت مبنی بر این که مذاکرات بهتر از این انجام شود.

ظریف بعد از صحبت‌های مقدماتی در حالی راجع به بندهای تفاهم نامه صحبت کرد که متن انگلیسی و فارسی آن بر روی مانیتورهای مقابل نمایندگان قرار داشت و در دسترس آنها بود. ظریف نیز بند بند و سطر به سطر را برای نمایندگان توضیح داد.

بعد از صحبت‌های وزیر امور خارجه نوبت به سخنرانی 8 نماینده مجلس شد که ترکیب سخنرانی آ‌نها این گونه بود که تعدادی از آنها به قید قرعه انتخاب شدند و تعدادی دیگر به نمایندگی از دو فراکسیون اصولگرای مجلس و نمایندگان اصلاح طلب و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودند.

بر این اساس زاکانی، هروی، فتح‌الله حسینی، تابش، حسینیان، جهانگیرزاده، حداد عادل و بروجردی هر کدام به مدت 4 دقیقه صحبت کردند. البته بعضی از آنها مدت‌ صحبت‌هایشان بیش از این زمان به طول انجامید.

فتح‌الله حسینی نماینده‌ی قصر شیرین در ابتدا با صدای آرامی صحبت می‌کرد که نمایندگان از او خواستند بلندتر حرف بزند. لاریجانی نیز در واکنش به این درخواست نمایندگان گفت که نیازی به تذکر نیست آقای حسینی به اندازه‌ی کافی صدای بلند و کلفت دارد. این صحبت لاریجانی واکنش حسینی را این گونه به دنبال داشت که رئیس به من لطف دارد.

یکی از نمایندگانی که بیش از 4 دقیقه صحبت کرد، حسینیان نماینده تهران بود. او در خلال سخنرانی‌اش درخواست کرد که 2 دقیقه وقت اضافه به او بدهند اما لاریجانی گفت که خود آقای ظریف نیز وقت اضافه ندارد. با این وجود حسینیان بیشتر از 4 دقیقه صحبت کرد که در پایان نطقش رئیس به او گفت که شما 2 دقیقه از وقت ظریف و 1 دقیقه از وقت عراقچی را صحبت کردید.

حسینیان سخنرانی‌اش را از روی متنی مکتوب انجام داد و در بخشی از صحبت‌هایش به طور اشتباه به جای تلفظ نام اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: او، باما.

این صحبت حسینیان باعث خنده‌ی برخی از نمایندگان شد.

حداد عادل نیز از دیگر نمایندگانی بود که بیش از 4 دقیقه صحبت کرد که لاریجانی در واکنش به او گفت: شما نیز 2 دقیقه از وقت خانم اشتون استفاده کردید صحبتی که باعث خنده‌ی نمایندگان شد.

بعد از پایان صحبت هر یک از نمایندگان، وقتی که آنها از پشت تریبون پایین آمده و به سمت صندلی خود می‌رفتند ظریف جلوی پای آنها بلند می‌شد.

بعد از اتمام سخنرانی 8 نماینده مجلس، ظریف مجددا پشت تریبون رفت و ضمن توضیحات کوتاهی گفت که از دو دقیقه وقتی که به آقای حسینیان داده بودم استفاده نمی‌کنم تا بگویم که به قولم پایبند هستم که با خنده نمایندگان مواجه شد.

وزیر امور خارجه صحبت‌هایش را در مجلس با گرامیداشت یاد شهدای هسته‌یی و بسیج تمام کرد.

بعد از اتمام صحبتهای وزیر امور خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی از ظریف و عراقچی و تیم مذاکره کننده تشکر کرد و توضیحات وزیر را مبسوط خواند و در عین حال گفت: دغدغه‌های نمایندگان نشان دهنده‌ی این است که آنها می‌خواهند هیات مذاکره کننده تلاش کند ساختار فن‌آوری هسته‌یی جمهوری اسلامی حفظ شود.همچنین مجلس از جهات مختلف حرکات شما را پشتیبانی می‌کند.

در خلال صحبت‌های لاریجانی تعداد بسیاری از نمایندگان دور ظریف جمع شده و با او روبروسی می‌کردند که لاریجانی از آنها خواست سر جایشان بنشینند و گفت که آقای ظریف دیدنی هستند!

بعد از اتمام صحبت‌ها، ظریف در حالی قصد ترک صحن علنی را داشت که تعدادی از نمایندگان دور او جمع شده و ضمن صحبت با او مصافحه نیز می‌کردند اما در نهایت ظریف با بدرقه ابوترابی‌فرد صحن علنی را ترک کرد.

بعد از این که ظریف از صحن علنی خارج شد مجلس وارد دستور شد.

۱۳۹۲/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...