نسخه چاپی

تأكید تهران-آنكارا بر تداوم رایزنی‌ها و مشورت‌ها برای كمك به حل بحران سوریه

وزرای خارجه ایران و تركیه بر ضرورت تداوم رایزنی و مشورت بین مقامات عالیرتبه دو كشور برای همفكری و همكاری نزدیك به منظور استفاده از ظرفیت‌ها برای كمك به حل و فصل مسائل و مشكلات منطقه به خصوص بحران سوریه تأكید كردند.

به گزارش نما به نقل از فارس، احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که در راس هیئتی عالیرتبه برای شرکت در بیست و یکمین اجلاس شورای وزیـران اکـو به تهران سفر کرده، در ادامه این سفر و دیدارهای خود با مقامات عالیرتبه کشورمان، عصر (چهارشنبه) در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در ابتدای این دیدار با تشکر از ظریف به خاطر حسن میزبانی و برگزاری موفق نشست وزرای خارجه اکو، حصول توافق ژنو بین جمهوری اسلامی و گروه 1+5 را به همتای ایرانی خود و دولت و مردم ایران تبریک گفت.

وی با اشاره به مشترکات فراوان دینی و فرهنگی بین دو کشور همسایه و مسلمان، بر عزم و اراده دولت ترکیه برای تداوم توسعه روابط همه جانبه با ایران تاکید کرد و ضرورت پیگیری اجرایی شدن توافقات فیمابین را در جهت رفع موانع و مشکلات فراروی توسعه روابط به خصوص حضور فعال شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی دو کشور خواستار شد.

ظریف نیز در این دیدار با اشاره به روابط بسیار خوب ایران با کشور همسایه و مسلمان خود ترکیه، از سطح روابط فیمابین ابراز خرسندی کرد و در عین حال یادآور شد: همچنان ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه و گسترش روابط بین تهران و آنکارا در عرصه‌های اقتصادی و تجاری و فرهنگی وجود دارد که امیدوارم با برگزاری هرچه سریعتر کمیسیون مشترک اقتصادی و با پیگیری وزرای خارجه و نیز وزرای مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی در دو کشور این روند تسهیل و تسریع شود.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به ایجاد فضای جدید در عرصه تعامل ایران با کشورهای جهان به دنبال حصول توافق ژنو، ابراز امیدواری کرد کشورهای دوست و همسایه ایران با سابقه روابط خوب سیاسی و اقتصادی از این شرایط و ظرفیت جدید برای تحکیم و تثبیت روابط به خصوص در ابعاد اقتصادی و تجاری بیش از پیش بهره گیرند.

داود اوغلو و ظریف در این دیدار و مذاکرات همچنین ضمن بررسی راه‌های توسعه و تحکیم بیش از پیش روابط همه جانبه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، ضرورت رفع موانع موجود در روند توسعه روابط در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی، پتروشیمی، حمل و نقل و نیز روابط فرهنگی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزرای امور خارجه ایران و ترکیه همچنین در ادامه این دیدار ضرورت تداوم رایزنی و مشورت بین مقامات عالیرتبه دو کشور و نیز سفر متقابل مقامات ایرانی و ترک به تهران و آنکارا را برای همفکری و همکاری سازنده و نزدیک به منظور استفاده از ظرفیت‌های دو کشور همسایه و مسلمان و بزرگ منطقه برای کمک به حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه به خصوص بحران سوریه را مورد تأکید قرار دادند.

۱۳۹۲/۹/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...