نسخه چاپی

نشریه آتلانتیك:

نگرانی عربستان از برتری ایران در منطقه

عکس خبري -نگراني عربستان از برتري ايران در منطقه

نشریه آتلانتیك، علت نگرانی عربستان سعودی از توافق ایران با 1+5 را احتمال برتری تهران در خاورمیانه و نیز احتمال قدرت گرفتن دوباره اسد در سوریه عنوان كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، نشریه آتلانیتک در گزارشی به ارزیابی واکنش عربستان سعودی به توافقنامه ژنو پرداخت و نوشت: واکنش سعودی‌ها چیست؟ اکنون که قدرت‌های جهانی با ایران به توافق هسته‌ای رسیده‌اند، این سئوالی است که بر لبان بسیاری جاری است. پاسخ ساده این است که آنها نیز مانند ما سردرگم هستند که طرف‌های درگیر بر چه چیزهایی توافق کرده‌اند و چه چیزهایی را پنهان ساخته‌اند.

این نشریه افزود: سعودی‌ها مذاکرات را بازی با جمع صفر تلقی می‌کنند. پیروزی ذکر شده برای ایران، حتی به تعویق افتادن اقدامات شدیدتر، به ضرر عربستان سعودی است. ملک عبدالله، پادشاه عربستان احتمالا از این توافقنامه و جشنی که دولت اوباما برای آن گرفت، عصبانی است. از کجا می‌دانیم؟ چراکه پادشاه دوشنبه ریاض را به صحرای «روضه خریم» ترک کرد. این مکانی است که وقتی به آرامش نیاز دارد، به آنجا می‌رود. به عنوان یک فرد 90 ساله او به آسانی خسته می‌شود اما او چند هفته گذشته را به رایزنی با هر فردی که ملاقات می‌کرد، گذراند آنهم درباره اینکه اگر ایران هسته‌ای شود، قابل تحمل نخواهد بود چراکه چنین امری باعث برتری ایران نه تنها در حوزه خلیج فارس بلکه در خاورمیانه خواهد شد.

آتلانتیک با اشاره به تصمیم اخیر مقامات سعودی درباره برنامه ریاض به منظور توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و با اشاره به اینکه آنها این برنامه را راه‌حلی جامع برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند، نوشت: مشکل ملک عبدالله و سایر اعضا مجلس شورای و نیز بیشتر سعودی‌ها این است که در حوزه دیپلماتیک به ایران اعتماد ندارند و از لحاظ مذهبی به شیعیان اعتماد ندارند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده: سعودی‌ها به اندازه کافی به رفتار خوب غربی‌ها در اجتناب کردن از به کارگیری سخنان ضد شیعه حساس هستند. اما به خاطر ترس بیشتر از مذاکرات ژنو، مقامات سعودی چند روز گذشته را به ایجاد نگرانی در نیویورک، واشنگتن و لندن صرف کرده‌اند. الولید بن طلال بن عبدالعزیر، شاهزاده سعودی گفته، عربستان اکنون بیشترین فشار را بر ایران وارد کرده تا تسلیم سخنان نرم رئیس جمهور ایران نشود.

به نوشته آتلانتیک، مقامات و شاهزادگان سعودی اغلب اسرائیل را حقه‌باز خاورمیانه می‌دانند و اغلب علنا می‌گویند اگر مناقشه اسرائیل-فلسطین نبود، همه چیز در منطقه خوب بود. اما الولید کاملا از این موضع فاصله گرفته و به جای آن می‌گوید، «برای نخستین بار، منافع عربستان سعودی و اسرائیل موازی شده‌ است و این غیر قابل قبول است».

زمانی که از از یک مقام سعودی سئوال شد،‌ اگر هواپیماهای اسرائیلی برای بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران از مرز هوایی عربستان سعودی عبور کنند، ریاض چه واکنشی نشان خواهد داد، وی پاسخ داد: هیچ واکنشی نشان نمی‌دهیم. چرا ما باید کاری انجام دهیم. آنها کاری را انجام می‌دهند که ما می‌خواهیم اتفاق بیافتد. البته وقتی همه چیز تمام شد، بیانیه عمومی در محکومیت این کار منتشر خواهیم کرد!

آتلانتیک نوشت: سعودی‌ها به خاطر ناتوانی خود در ممانعت از چیزی که آن را بازگشت ایران به مسئولیت دیپلماتیک و رویکرد آشتی‌جویانه واشنگتن در قبال تهران قلمداد می‌کنند، آشفته هستند. آنها همچنین نگرانند با توجه به پیروزی استراتژیک ایران، در سوریه نیز نظام اسد احیا شود.

۱۳۹۲/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...