نسخه چاپی

آمادگی بانك های تركیه برای انجام مبادلات با ایران

وزیر اقتصاد تركیه خبر داد به محض كاهش تحریم‌ها، بانك‌های تركیه می‌توانند انجام مبادلات ایران را از سر بگیرند.

به گزارش نما به نقل از فارس، به نقل از خبرگزاری رویترز، ظفر گاگلایان وزیر اقتصاد ترکیه گفت: همزمان با کاهش تحریم‌ها علیه ایران بعد از توافق میان تهران و 1+5، همه بانک‌های ترکیه می‌توانند مبادلات بانکی ایران را انجام دهند.

بر اساس این گزارش، بانک دولتی «هالک‌بانک» یکی از بزرگترین بانک‌های ترکیه است که معاملات ایران را انجام داده است و یکی از معدود بانک‌های بود که به‌رغم تحریم‌های آمریکا به فعالیت خود ادامه داد.

ظفر گاگلایان در استانبول در این باره به خبرنگاران گفت: به خاطر فشار آمریکا، بانک‌های خصوصی قادر به انجام مبادلات ایران نبودند. اکنون که موانع بر طرف شده. نه تنها هالک‌بانک بلکه سایر بانک‌ها نیز قادر خواهند بود به فرایند انجام مبادلات ایران ادامه دهند.

بر اساس این گزارش، این اظهارات نخستین تاییدیه ترکیه درباره این بود که توافقنامه ژنو چگونه بانک‌های این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

در بخش دیگری از خبر رویترز آمده است: در میان معاملاتی که هالک‌بانک انجام داد، پرداخت پول پالایشگاه‌های هند به ایران بود. مسئولان پالایشگاه‌های هند این مسیر را تا فوریه دنبال کردند. این پرداخت‌ها و معاملات از اکنون می‌تواند از سر گرفته شود.

بر اساس این گزارش، هند می‌تواند از ماه آینده نفت خام از ایران وارد کند و میلیاردها دلاری را که به ایران بدهکار است از هفته آینده به ایران پرداخت کند.

۱۳۹۲/۹/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...