نسخه چاپی

عضو ائتلاف دولت قانون تشریح كرد

محور‌های اصلی گفت‌وگوهای مالكی با مقامات ایران در تهران

عضو ائتلاف دولت قانون كه ریاست آن‌را نوری المالكی نخست وزیر عراق به عهده دارد، گفت: محور اصلی گفت‌وگوهای «نوری مالكی» نخست وزیر عراق به تهران، بحران سوریه، تحولات و اوضاع در خاورمیانه و خلیج فارس و توافق بین ایران با گروه 1+5 خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از رسانه‌های عراقی، اشتیاق شرکت‌های روسی برای فعالیت نفتی در کردستان، اعلام تروریستی بودن انفجار دیروز سلیمانیه، احتمال برگزاری نشست آینده ایران با 1+5 در بغداد، موضع آمریکا در خصوص توافق نفتی اربیل – آنکارا، سوء قصد نافرجام به جان رئیس دانشگاه موصل و اظهارنظر «چلبی» درباره نخست‌وزیری مجدد مالکی از جدیدترین تحولات عراق است.

اشتیاق شرکتهای روسی برای استخراج نفت و گاز در کردستان عراق

یک هیئت دولتی و شرکت گازپروم روسیه در دیدار با رئیس منطقه کردستان عراق خواستار حضور شرکتهای نفت و گاز روسیه در بخش استخراج نفت و گاز در کردستان عراق شدند.

معاون وزیر خارجه روسیه،چند مقام دولتی دیگر و همچنین رئیس اجرایی شرکت گازپروم روسی دیروز در اربیل با «مسعود بارزانی » رئیس منطقه کردستان دیدار کردند و حمایت دولت روسیه را از حضور شرکتهای روسی برای فعالیت در حوزه نفت و گاز در کردستان به اطلاع وی رساندند.

هیئت روسی با اشاره به تبدیل شدن کردستان به بخشی از نقشه انرژی جهان، اشتیاق شرکتهای این کشور را برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام کردند.

بارزانی در این دیدار ضمن حمایت از حضور گازپروم در کردستان، از توسعه روابط میان کردستان و روسیه حمایت کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین خواستار توسعه روابط فرهنگی و علمی در کنار همکاریهای سیاسی و اقتصادی شدند.

معاون وزارت پیشمرگه کردستان عراق: انفجارهای دیروز سلیمانیه تروریستی بود

معاون وزارت پیشمرگه کردستان ضمن تروریستی خواندن انفجار امروز در سلیمانیه از آغاز تحقیق و شناسایی عاملان این اقدام تروریستی خبر داد.

«انور حاجی عثمان» در گفت‌وگو با سایت خبری نوا اعلام کرد: از طریق رسانه‌ها در جریان واقعه انفجار دو اتومبیل نیروهای پیشمرگه و زخمی شدن دو افسر در شهر سلیمانیه قرار گرفتم.

وی افزود: تیم های اطلاعاتی وابسته به وزارت پیشمرگه با همکاری نیروهای امنیتی در حال تحقیق برای یافتن عاملان اقدام تروریستی امروز هستند.

در همین زمینه مسئول اداره امنیت استان سلیمانیه نیز تروریستی بودن این حمله‌ها را تایید کرد.

احتمال برگزاری نشست آینده ایران با 1+5 در بغداد

یک نماینده ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق گفت: عراق به دلیل روابط خوب خود با کشورهای ذینفع در مسئله هسته‌ای ایران می‌تواند نقش مثبتی را در حل این مسئله ایفا کند، چراکه توافق هسته‌ای ایران به سود عراق و منطقه و حل بحران سوریه خواهد بود.

«علی الشلاه» نماینده مجلس عراق و عضو ائتلاف دولت قانون که ریاست آن‌را نوری مالکی نخست وزیر عراق به عهده دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری مسکو، گفت: محور اصلی گفت‌وگوهای «نوری مالکی» نخست وزیر عراق در دیداری که قرار است در اواخر هفته جاری از ایران انجام دهد، بحران سوریه، تحولات و اوضاع در خاورمیانه و خلیج فارس و توافق بین ایران با گروه 1+5 خواهد بود.

وی ضمن اشاره به احتمال برگزاری نشست آینده ایران با شش کشور غربی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران در بغداد افزود: عراق به دلیل روابط خوب خود با کشورهای ذینفع در مسئله هسته‌ای ایران می تواند نقش مثبتی را در حل این مسئله ایفا کند، چراکه توافق هسته‌ای ایران به سود عراق و منطقه و حل بحران سوریه خواهد بود.

«علی موسوی» مشاور رسانه‌ای نخست وزیر عراق روز گذشته در کنفرانسی خبری گفت: نوری مالکی در خلال دیدار آینده خود از ایران درباره گسترش روابط دو کشور و اوضاع منطقه گفت‌وگو خواهد کرد و انتخاب آقای روحانی را به ریاست جمهوری ایران به او تبریک خواهد گفت.

موضع آمریکا در خصوص توافق نفتی اربیل – آنکارا

سفیر آمریکا در ترکیه ضمن ارزیابی مثبت سفر تانر یلدز به عراق، ابراز امیدواری کرد که کلیه ی توافقات نفتی ترکیه و اقلیم کردستان عراق، توام با کسب رضایت بغداد باشد.

به گزارش کردپرس، «فرانسیس ریکاردئونه» سفیر آمریکا در ترکیه دیروز در جمع خبرنگاران، در خصوص توافقات نفتی جدید بین ترکیه و اقلیم کردستان عراق گفت:« ما در این خصوص موضع روشنی داریم و دلمان می خواهد نفت و گاز عراق و شمال عراق، راهی بازارهای جهانی شود. سفر جناب «تانر یلدز» وزیر انرژی ترکیه به بغداد به منظور کسب رضایت دولت مرکزی عراق فدرال، یک اقدام مثبت و ارزشمند بود و ما امیدواریم که کلیه قراردادها در این مسیر بین ترکیه و شمال عراق به گونه‌ای تنظیم شود که رضایت خاطر بغداد را نیز فراهم کند.»

وی در ادامه و درباره جزییات حقوقی قراردادهای ترکیه و کردستان گفت:« ما هنوز در این حوزه اطلاعات روشنی در دست نداریم. صبر می کنیم تا یلدز از اربیل به آنکارا بازگردد، آن وقت می‌توانیم درباره ابعاد گوناگون این موضوع با اطلاعات بیشتری صحبت کنیم. اما به هر حال ما به دنبال این هستیم که دوستان ما یعنی ترکیه، عراق و مدیریت کُردی شمال عراق دارای روابط مطلوبی باشند و به باور ما موضوع انرژی می‌تواند روابط آنها را عمیق تر کند.»

وی در پایان و در خصوص موضع نهایی واشنگتن در مورد خرید سامانه موشکی ترکیه از چین اعلام کرد که برای تصمیمات آنکارا احترام قائل است اما قبلا نیز صراحتا به مسئولین ترکیه خبر داده شده که شرکت چینی مورد نظر با تحریم‌های جدی و قاطعانه‌ای از سوی آمریکا روبرو شده است.

سوء قصد نافرجام به جان رئیس دانشگاه موصل

یک منبع آگاه در پلیس نینوا اعلام کرد که امروز سه‌شنبه رئیس دانشگاه موصل از یک سوءقصد جان سالم به در برد.

بر اساس این گزارش، تروریست خودروی او را هدف قرار داده بودند که تنها یکی از محافظان وی زخمی شد.

این منبع افزود: تروریستها یک بمب در داخل محوطه دانشگاه در نزدیکی منزل «ابوسعید الدیوه‌جی» رئیس دانشگاه موصل جاسازی شده بود که صبح امروز هنگام خروج دیوه‌جی منفجر شد و یکی از محافظانش زخمی شد اما خود او هیچ آسیبی ندید.

چلبی: بخت مالکی برای نخست وزیری مجدد از میان رفته است

«احمد چلبی» رئیس حزب کنفرانس ملی عراق، تأکید کرد که بخت نوری مالکی برای رسیدن مجدد به نخست وزیری از میان رفته است و پیش بینی کرد که «عصائب اهل حق» رأی بالایی در انتخابات نداشته باشند.

او در پذیرایی از چند تن از نمایندگان رسانه‌های محلی در منزل شخصی‌اش تأکید کرد که کنفرانس ملی آماده ائتلاف با هر گروهی بر اساس طرحی اصلاحی است.

وی افزود که فراکسیون الاحرار رسماً اعلام کرده که از مالکی حمایت نمی‌کند و فراکسیون شهروند ترجیح می دهد در این باره ساکت بماند و این همه یعنی مالکی هیچ بختی برای نخست وزیری نخواهد داشت.

به عقیده چلبی ، موفقیت طرح نخست وزیری مجدد مالکی به معنای ادامه یافتن فساد و عمیق شدن بحران امنیتی و سیاسی در کشور است.

او همچنین پیش‌بینی کرد که ریاست جمهوری آینده عراق به بارزانی یا النجیفی برسد و علاوی با صالح المطلک هم‌پیمان شود و النجیفی با یک لیست کاملاً سنی در انتخابات شرکت کند.

۱۳۹۲/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...