نسخه چاپی

چرا آمریكا دو بمب افكن را بر فراز منطقه دفاع هوایی چین به پرواز درآورد؟!

عکس خبري -چرا آمريکا دو بمب افكن را بر فراز منطقه دفاع هوايي چين به پرواز درآورد؟!

در اقدامی جنجالی چندی پیش، دو بمب افكن بی-۵۲ امریكا بدون اطلاع دولت چین بر فرار جزایر مورد مناقشه این كشور و ژاپن در دریای چین شرقی و در منطقه جدید شناسایی دفاع هوایی چین به پرواز درآمدند.

بی-۵۲ قادر به پرواز با سرعت‌های نزدیک به سرعت صوت تا ارتفاع ۱۵ هزار متری است. این هواپیما قادر به حمل بمب‌های اتمی یا متعارف هدایت‌شونده است. از بی-۵۲ در جنگ‌های متعارف برای مأموریت‌های تهاجمی استراتژیک، پشتیبانی نزدیک هوایی، وعملیات‌های دریایی استفاده می‌شود. در جریان جنگ سال ۱۹۹۱ عراق حدود چهل درصد کل بمب‌های نیروهای ائتلاف توصط بمب‌افکن‌های بی--۵۲ شلیک شد.در طول دو ساعت ۳۶۴ هزار کیلومتر مربع از سطح اقیانوس را دیده‌بانی مي‌کند.


 سرعت بی-۵۲ حدود ۱۰۴۵ کیلومتر در ساعت (۰.۸۶ ماخ) مي‌باشد.




به گزارش نما؛ عصر روز دوشنبه ایالات متحده آمریکا دو فروند از بمب افکن‌هاي كلاس بي-52 نيروي هوايي خود را از پايگاه آندرسون جزيره گوآم بر روي جزاير مورد ادعاي مالكيت چين و مورد مناقشه با همسايه خود ژاپن،به پرواز در آورد.


 


این دو پرواز هوايي، به ادعاي مقامات نظامي آمريكا،بخشی از یک مانور نظامی به نام "رعد و برق مرجان" صورت پذيرفته است.به گفته طرف چيني،خلبانان هاي اين دو بمب افكن قبل از پرواز از پایگاه نیروی هوایی اندرسون در گوام،هيچ گونه هماهنگي راديويي با چين برقرار نكرده است.




اين اقدام ارتش آمريكا از آنجايي از اهميت ويژه اي برخوردار است كه چين،روز شنبه منطقه دفاع هوايي اعلام كرده بود. این نوع برنامه نظامي،از طرح"منطقه پرواز ممنوع" متفاوت مي باشد،در اين طرح،هواپیماهاي کشورهای دیگر مجازند از طریق خاک كشور مربوطه پرواز كنند،البته به شرطي كه مشخصات خود را به اطلاع كشور مربوطه گزارش دهند. بر اين اساس،اگر هواپيمايي از اين محدوده شناسايي هوايي،تخطي نمايد،طرف مقابل مجاز به واكنش نظامي عليه اهداف است.


به گزارش شين هوآ:"اگر یک شي پرنده از این طرح پرواز تخطي كند،نیروهای مسلح چیني مجاز به اتخاذ اقدامات اضطراری دفاعی در پاسخ به اين نوع رفتارهاي مخفيانه،خواهد بود.انتشار خبر منطقه شناسايي هوايي از سوي چين بدين معني خواهد بود كه، وزارت دفاع ملی چين از حقوق کامل اجرایی بر منطقه اعلام شده برخوردار است."


اين منطقه روز شنبه از سوي چين به عنوان منطقه شناسايي هوايي –در منطقه مورد مناقشه چين و ژاپن-اعلام شد.جزیره های زنجیره ای کوچک كه مورد مناقشه طرفين است در چين با نام سينكاكو و در ژاپن با نام ديايوس شناخته مي شوند،اين جزاير پراکنده و اغلب خالی از سکنه مي باشند، اما مالکیت آنها كه به لحاظ اهميت دريايي و منابع معدني آن مد نظر مي باشد،همچنان مورد مناقشه طرفين است. 


 کارشناسان نظامی چين معتقدند كه ایجاد منطقه شناسایی هوایی مطابق با شیوه های رایج بین المللی صورت پذيرفته است.


ايجاد چنين منطقه اي بدون گرفتن اجازه از کشورهای دیگر امکانپذیر است، البته اگر باعث نقض قوانین بين‌المللی نشود، مانند نقض حاکمیت ارضی دیگر کشورها و یا تحت تاثیر قرار دارد آزادی پروازها. 


چرا دولت چین منطقه شناسایی هوایی را تعيين كرده است؟ آن اين اقدام به وضعیت منطقه ای فعلی مربوط مي‌شود؟


به گفته سخنگوي وزارت دفاع چين:منطقه شناسایی هوایی اصولا توسط یک کشور دریایی به منظور محافظت در برابر تهدیدات هوایی بالقوه به اجرا در مي آيد. 


دولت چین از اقدامات مشترک بین المللی در ایجاد منطقه شناسايي تبعيت دارد .چين هدف از اين كار را صرفا با هدف حفاظت از حاکمیت دولت و امنیت سرزمینی و حریم هوایی خود، و حفظ پروازها،انجام داده است. چين بر اساس حقوق حفاظت از خود،چنين برنامه اي را به اجرا در آورده است. به گفته  مقامات پكن،تمامي مراحل بر اساس قوانين بين المللي صورت پذيرفته است.از سال 1950 تا كنون،بيش از 20 كشور،حتي كشورهاي همسايه چين،مناطق شناسايي هوايي را به اجرا در آورده اند.بر اين اساس با فراهم شدن شرايط لازم،پكن در نظر دارد مناطق دفاع هوايي ديگري را نيز ايجاد نمايد.


همانطور که در این نقشه دیده می شود، منطقه جدیدي که چین اعلام کرده است دقيقا با منطقه مورد اعلان ژاپن همپوشاني دارد و اين اقدام چينباعث تحريك تنش ها بين طرفين شده است.


اقدامات پکن، به گفته برخی کارشناسان، نشان دهنده تغییر گسترده در سیاست خارجی چین مي باشد. 


بر خلاف پیشینیان خود،ژي، در مواجه با تعهدات ایالات متحده به متحدان خود در منطقه بويژه ژاپن،و بهره برداری از فرصت هایی موجود برای تغییر وضع موجود، سیاست خارجی چين را براساس طرز فکر یک قدرت بزرگ طرح ريزي كرده است.


 استفانی البرانت مدیر برنامه هاي آسیا و اقیانوس آرام در موسسه صلح ایالات متحده مي گويد: "اظهارات و اقدامات اخیر چین نشان دهنده تغيير حرکت از یک سیاست دفاعی، واکنشي، به یک رویکرد پیشگیرانه طراحی شده برای پیشبرد منافع حیاتی آتي چین،حكايت دارد".


ایالات متحده به سرعت به اين اقدام چين واكنش نشان داد و از آن به عنوان حركتي "بی ثبات کننده" نام برد. چاك هيگل طي اعلاميه اي اظهار داشت:"این خبر - اعلان منطقه شناسايي هوايي- توسط جمهوری خلق چین به هیچ وجه تغيير در برنامه هاي نظامي ایالات متحده را در اين منطقه حساس موجب نخواهد شد. ایالات متحده سیاست دیرین خود را بر اساس معاهده دوجانبه دفاعي معروف با ژاپن در مورد جزایر سينكاكو ادامه خواهد داد".


چاك هیگل در هشدار مستقیم به پکن اظهار داشت:"این اقدامات یک جانبه به گسترش سوء تفاهم و برداشت غلط بين طرفين منجر خواهد شد".


"ایالات متحده مراتب نگرانی خود را از طریق کانال های دیپلماتیک و نظامی به چين منتقل كرده است، و ما با متحدان و شرکای خود در منطقه، از جمله ژاپن رايزني هاي لازم را انجام داده ايم."


هگل در ادامه مي گويد:" چین نبايد از تهدید نظامي علیه اشيا پرنده که خود را شناسایی نکرده و یا از دستورات پکن پيروي نمي كنند،اصرار داشته باشد،چرا كه آزادي حريم هوايي ،دريا و فضا براي ثبات،رونق و امنيت اين منطقه لازم مي باشد."


به گفته مقامات آمريكايي اقدام چين در نحوه فعاليت و برنامه هاي نظامي آمريكا در اين منطقه تغييري ايجاد نخواهد كرد.


خطوط هوایی ژاپن روز سه شنبه اعلام كرد:از قوانین تعیین شده از سوي چین به دنبال اعلام منطقه شناسایی هوایی در شرق دریای چین تبعيت خواهد كرد،اين در حاليست كه مقامات توكيو اين اقدام پكن را قبول ندارند.


آكي هيرو اوتا وزیر حمل و نقل ژاپن در اين خصوص اظهار داشت:"اقدام يكجانبه چين "معتبر نیست" و و خطوط هوايي ژاپن بايد آنرا ناديده بگيرند."


روز دوشنبه، توکیو با احضار سفیر پکن عقبگرد از این طرح را خواستار شد و اين اقدام پكن را نقض حقوق آزادي پرواز در درياهاي آزاد دانست. سفير پكن نيز در پاسخ اظهار داشت:اين توكيو است كه بايد از موضع "تقاضاي غير منطقي" خود برگردد،چرا كه پيشتر توكيو بود كه در اين منطقه چنين طرحي را به اجرا در آورده است.


وزیر امور خارجه ژاپن فومیو کیشیدا روز یکشنبه اقدام چين را یک عمل یک طرفه دانست و اعلام داشت اين اقدام حوادث غير پيش بيني شده اي را در پي خواهد داشت.


واقعيت انكار ناپذير اين است كه پيشتر ژاپن نيز در اقدامي مشابه منطقه شناسايي هوايي را در اين نقطه به اجرا در آورده است كه اتفاقا تمام منطقه مورد مناقشه را نيز پوشش مي داد،در اين مورد هرگز شاهد موضع گيري يا اقدامي از سوي غرب بويژه آمريكا نبوده ايم.


اين اقدام امريكا،همزمان با تلاش هاي آمريكا براي كاهش آتش درگيري هاي خاورميانه همراه بوده است.شايد بتوان گفت،خاموش كردن آتش درگيري هاي خاورميانه،زنگ استراحتي براي آماده شدن غرب براي روشن كردن آتشي جديد در منطقه شرق آسيا،عليه رقيب قدرتمند امروز آمريكا،چين،باشد.


جو بایدن، معاون رئیس جمهور ،هفته آينده به شرق آسیا سفر خواهد كرد، از جمله توقف در ژاپن، کره جنوبی و چین نيز در دستور كار وي قرار دارد.! ایالات متحده سالها در تلاش است براي كاهش تنش ها بین دو طرف بر سر جزایر در منطقه حضور خود را توجيه كند.

۱۳۹۲/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...