نسخه چاپی

سوزان رایس:

تحریم‌ها علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه می‌یابد

عکس خبري -تحريم‌ها عليه ناقضان حقوق بشر در ايران ادامه مي‌يابد

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا مدعی شد كه تحریم‌ها علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه می‌یابد.

به گزارش نما؛ به نقل از خبرگزاري فرانسه،  مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید واشنگتن هم‌زمان با پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بهبود روابط با تهران٬ به دفاع خود از حقوق بشر و حق دستیابی همگانی به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی ادامه خواهد داد.




سوزان رایس روز چهارشنبه٬ در یک گردهمایی حقوق بشری در واشنگتن اظهار داشت که تحریم‌های ایالات متحده علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه خواهد یافت و آمریکا همچنان از حقوق اساسی تمامی ایرانیان دفاع خواهد کرد.




وی مدعی شد: «در حالی که در ایران امکان پیگیری راه حل دیپلماتیک برای حل معضل هسته‌ای را دنبال می‌کنیم٬ توجه داریم که یک مسئله درگیر٬ بررسی این موضوع است که آیا پیشرفتی در وضعیت حقوق بشر در ایران صورت می‌گیرد یا نه.»




او از ایران خواست تا به احمد شهید٬ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران اجازه دهد تا به ایران سفر کند.




مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین با اشاره به استفاده برخی مقام‌های ایران از شبکه‌های اجتماعی٬ تاکید کرد که مردم ایران نیز شایسته برخورداری از حق ابراز بیان و اظهار نظر هستند.




وي همچنين هشدار داد آمريکا حتي در حالي که به دنبال يک موافقتنامه هسته‌اي با ايران است، وضعیت حقوق بشر این کشور را محک خواهد زد.




مشاور امنيت ملي باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در عین حال از رقباي اين کشور يعني چين و روسيه در خصوص مسئله حقوق بشر انتقاد کرد اما درعين حال اذعان کرد گاهي اوقات مبادلات «دردناک» براي تضمين امنيت آمريکا ضروري است.




رايس افزود متوازن کردن مسئله حقوق بشر با ديگر اولويت هاي امنيت ملي آمريکا در جهاني که با تهديدهاي متعدد ، اوضاع ژئوپولتيک متفاوت، کاري دشوار است.




وي تصريح کرد:«ما گاهي اوقات زماني که مسئله ضرورت دفاع از امنيت ملي خودمان با تعهد اساسي ما در دفاع از دموکراسي و حقوق بشر تلاقي پيدا مي کند، با وضعي دشوار و دردناک روبرو مي شويم.»




رايس گفت :« در آن زمان ما با دولت هايي سر و کار داريم که به حقوق بشر احترام نمي‌گذارند. ما با انتخابي دشوار روبرو هستيم. زماني که حقوق بشر نقض مي‌شود ، ما به حمايت از آن ادامه مي‌دهيم. اما من نمي توانم وانمود کنم گاهي اوقات مبادلات کوتاه مدت وجود ندارد.»




وي با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در چين و روسيه افزود :« واشنگتن از محدوديت‌هاي روزافزون در زمينه آزادي بيان و برپايي تجمعات در چين مطلع است. چنين اقداماتي کوته‌بينانه است. »




رايس تصريح کرد با اين حال آمريکا براي همکاري با چين در مسائل امنيتي مهم و روابط تجاري گسترده ارزش قائل است. 




اين مقام آمريکايي همچنين از آنچه « تلاش‌هاي نظام مند »‌ در روسيه براي محدود کردن جامعه مدني مانند بدنام کردن همجنس بازان گرفته تا اعمال فشار بر همسايگان خود از جمله اوکراين ناميد که به دنبال روابط نزديک تر با اروپاست، انتقاد کرد.




رايس گفت اوباما شخصا و بارها در پکن، مسکو و جاهاي ديگر ، مسئله حقوق بشر را مطرح کرده است.




وی ادعا کرد که تحریم‌ها علیه ناقضان حقوق بشر در ایران ادامه می‌یابد.




رايس همچنين درمورد خشونت شهرک‌نشينان عليه فلسطينيان و همچنين اقدامات تحريک آميز عليه اسرائيلي ها در کرانه باختري رود اردن ابراز تاسف کرد و اصلاحات دموکراتيک در بحرين و مصر را نيز خواستار شد.

۱۳۹۲/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...