نسخه چاپی

اظهارات رایس درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

مشاور امنیت ملی كاخ سفید تصریح كرد كه واشنگتن آمادگی دارد به حمایت از حقوق بشر و دسترسی آزاد به اینترنت و شبكه‌های اجتماعی در ایران ادامه دهد.

به گزارش نما به نقل از شبکه «بی بی سی»، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» روز چهارشنبه در کنفرانس حقوق بشر واشنگتن اعلام کرد که آمریکا به حمایت از حقوق بشر و دسترسی آزاد به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران ادامه می‌دهد.

وی از ایران خواست تا به «احمد شهید» گزارشگر ویژه سازمان ملل اجازه دهد به ایران سفر کند تا از وضعیت حقوق بشر این کشور گزارش تهیه کند.

رایس در سخنرانی خود ناقضان حقوق بشر در ایران را از بدترین‌ها در جهان خوانده و در زمینه نقض حقوق بشر، ایران را هم‌ردیف کشورهایی چون اریتره، زیمبابوه، سودان، سوریه و کره شمالی بر شمرده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: باید صادق باشیم. در دوراهی‌های دشوار میان دفاع از امنیت ملی و پایبندی به دفاع از دموکراسی و حقوق بشر، گاهی ما مجبور به کنار آمدن با دولت‌ها می‌شویم اما وقتی که حقی ضایع شود، به دفاع از آن و حمایت از آن ادامه می‌دهیم.

نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد تصریح کرد: همزمان که آمریکا در حال آزمودن مسیر دیپلماسی برای حل مسالمت‌آمیز بحران هسته‌ای ایران است، ایران هم در مقابل این محک قرار گرفته است که آیا وضعیت حقوق بشر در این کشور بهبود خواهد یافت یا نه.

آمریکا در حالی از وضع حقوق بشر در ایران انتقاد کرده است که نقض بارز حقوق بشر در بحرین و عربستان سعودی مشهود است اما هیچ‌گونه گزارشی از آن منتشر نمی‌شود.

دو هفته پیش کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه پیشنهادی کانادا در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران رای داد و در جریان نشست این کمیته در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، نماینده کانادا گفت قطعنامه پیشنهادی ضمن استقبال از تحولاتی که در پی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری رخ داده، ادامه نقض حقوق بشر در ایران را محکوم می‌کند.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران در جلسه این کمیته گزارشی درباره ایران ارائه داد و از جمله به محدودیت حقوق شهروندی اقلیت های قومی و مذهبی، محدودیت آزادی بیان، اطلاعات و اجتماع و فشار بر روزنامه نگاران اشاره کرد.

روز چهارشنبه «صادق لاریجانی»، رئیس قوه قضاییه ایران، در واکنش به قطعنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی، این قطعنامه‌ها را «مغرضانه و دروغ» خواند و گفت که این سازمان‌ها اطلاعی از مبانی «فقهی و حقوقی» ندارند.

۱۳۹۲/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...