نسخه چاپی

تلاش سناتور پرنفوذ آمریكایی برای وضع تحریم های جدید علیه ایران

گروهی از سناتورهای آمریكایی نزدیك به اوباما تأكید دارند كه رئیس‌جمهور باید متعهد به موضع سختگیرانه علیه ایران باشد.

به گزارش نما، رابرت منندز، سناتور پرنفوذ آمریکایی، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست. وی همواره از دو رئیس پیشین این کمیته تقدیر کرده است و درباره مسئولیت خود می‌گوید، این "کفش بزرگی" بود که دوستان حزبی برایش به ارث گذارده‌اند.



به نوشته دویچه وله(DW)، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور و جان کری، وزیر امور خارجه کنونی آمریکا، دو رئیس پیشین کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بوده‌اند و امروز رابرت منندز در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با ایران، درست با همین دو نفر درگیر شده است.



به گزارش اشپیگل‌آنلاین، رابرت منندز ۵۹ ساله به‌رغم توافق موقت هسته‌ای با ایران، سیاستی سختگیرانه در این رابطه در پیش گرفته است. وی در روزهای گذشته در تلاش بوده تا شماری دیگر از سناتورها را با خود همراه سازد. او توانسته تعداد زیادی از جمهوری‌خواهان و نیز برخی دمکرات‌ها را با خود هم‌نظر کند.



سنای آمریکا پس از یک استراحت دو هفته‌ای، روز دوشنبه (۹ دسامبر/۱۸ آذر) جلسه خواهد داشت و منندز مصمم است تا پیش از تعطیلات سال نو تحریم‌های جدید علیه ایران را به تصویب برساند.



سناتور منندز می‌خواهد تحریم‌های جدید، به‌ویژه در حوزه فروش نفت ایران، را همین امروز علیه جمهوری اسلامی به تصویب برساند، ولی تاریخ اجرای آن را، در صورت شکست مذاکرات نهایی اتمی با ایران، به شش ماه دیگر موکول کند.



از نظر این سناتور پرنفوذ دمکرات، این تاکتیک به اوباما بیشتر فایده خواهد رساند تا زیان. وی می‌گوید: «برای ایرانی‌ها روشن خواهد شد که اگر به معامله تن ندهند، چه اتفاقی خواهد افتاد.»



در آستانه مذاکرات ژنو، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، به سناتورها در رابطه با تحریم‌های جدید به تصویب رسیده در کنگره هشدار داده بود. وی گفته بود، اگر در برابر راه‌حل دیپلماتیک حل موضوع اتمی با ایران موانعی ایجاد شود، آنگاه گزینه‌های زیادی در دست نخواهیم داشت. کارنی تأکید کرده بود که مردم آمریکا "نمی‌خواهند وارد یک جنگ دیگر شوند". و این پیام روشنی بود.



ولی سناتور منندز سریع به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت که این اظهارات بیشتر می‌خواهد شرایط را متشنج کند.



گزارشگر اشپیگل‌آنلاین در واشنگتن می‌نویسد که سناتور منندز جزء سناتورهای جنگ‌طلب نیست و حتی در برابر ایران به گزینه دیپلماسی اعتقاد دارد. ولی منندز را باید جدی گرفت و همین امر قضیه را برای اوباما بغرنج می‌کند.



سناتور منندز به دو نکته در توافق موقت اتمی با ایران انتقاد دارد:



نخست این‌که در قطعنامه‌های تاکنونی شورای امنیت سازمان ملل غنی‌سازی اورانیوم با صراحت رد شده، ولی در توافق موقت ژنو چنین نیست.



دوم این‌که توافق‌نامه عمومی با ایران محدودیت زمانی دارد و پس از این مهلت مقرر، باید با ایران مانند هر دولت بدون سلاح اتمی دیگر رفتار کرد. به این معنا که این کشور می‌تواند اورانیوم غنی‌سازی کند، بی‌آنکه نگران پیامدی باشد.



به نوشته دویچه وله، رابرت منندز به عنوان سناتور ایالت نیوجرسی در قبال انتخاب‌کنندگانش، که بخش بزرگی از آن‌ها یهودی هستند، مسئولیت دارد.

۱۳۹۲/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...