نسخه چاپی

اروپایی‌ ها كدام مهاجران را می‌ پسندند؟

اتحادیه اروپایی اساسا مهاجرینی را می‌پذیرد كه یا با سرمایه خود در آن كشورها سرمایه گذاری كنند و یا افراد تحصیلكرده سطح بالا و متخصصین شناخته شده ای باشند كه بتوانند منافع زیادی در جامعه آنها بوجود آورند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: اتحادیه اروپایی اساسا مهاجرینی را می‌پذیرد که یا با سرمایه خود در آن کشورها سرمایه گذاری کنند و یا افراد تحصیلکرده سطح بالا و متخصصین شناخته شده ای باشند که بتوانند منافع زیادی در جامعه آنها بوجود آورند.

سیاست اتحادیه اروپایی در خصوص مهاجرین خارجی همواره مورد انتقاد سازمانهای حقوق بشری بوده است. محدودیت هایی که از سوی کارکنان مرزی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در مرزهای خارجی ایجاد می شود سبب شده تا انسان‌های بیشتری در این مرزها، با مشکلات زیادی از جمله به خطر افتادن جانشان روبرو باشند.

آن‌ها اغلب با بدرفتاری و حبس در مراکزی مواجه‌اند که از حداقل امکانات و استانداردهای حقوق بشر برخوردار است. برخوردهای حقارت آمیز با این مهاجرین و برخی سوء استفاده ها از آنها موجب انتقادات زیادی از اینگونه رفتارها شده است. در سیاست‌های اتحادیه اروپا، مهاجران غیرقانونی به عنوان یک تهدید امنیتی به شمار می‌آیند، این رویکرد خلاف حقوق بشر است.

سیاست اتحادیه اروپایی در خصوص مهاجرین خارجی همواره مورد انتقاد سازمانهای حقوق بشری بوده است. اخیرا نیز این سیاست ها و تضییقات زیادی که در سر راه رسیدن مهاجرین به مرزهای اروپایی اعمال می شود، شدیدا مورد انتقاد قرارگرفته است. محدودیت هایی که از سوی کارکنان مرزی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در مرزهای خارجی ایجاد می شود سبب شده تا انسان‌های بیشتری در این مرزها، با مشکلاتی چون باطل شدن اعتبار گذرنامه‌هایشان و به خطر افتادن جانشان روبرو باشند.

آن‌ها اغلب با بدرفتاری و حبس در مراکزی مواجه‌اند که از حداقل امکانات و استانداردهای حقوق بشر برخوردار است. برخوردهای حقارت آمیز با این مهاجرین و برخی سوء استفاده ها از آنها موجب انتقادات زیادی از اینگونه رفتارها شده است. طی ماههای اخیر و بخصوص بدنبال جنگ داخلی در سوریه، کشورهای اروپایی مراقبت های زیادی برای عدم ورود مهارجی سوری به داخل مرزهای خود داشته اند و این امر تبعات بسیار سنگینی برای افراد فوق داشته است.

آژانس امور پناهندگان سازمان ملل اخیرا طی گزارشی هشدار داد که برخی کشورهای اتحادیه اروپا مانع از ورود پناهندگان به‌ویژه مردمی که از جنگ سوریه فرار کرده‌اند به مرزهای این کشورها می‌شوند. آدریان ادواردز سخنگوی کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگاران در ژنو تشریح کرد که این نهاد بطور جدی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مانع از دسترسی پناهندگان به خاک این کشورها می‌شوند می‌خواهد که هرچه فوری اقدامات خود را متوقف کنند.

وی در این باره گفت: عدم اجازه ورود به این افراد و بازگرداندن آن‌ها موجب افزایش خطر مرگ برای آن‌ها و ایجاد صدمات جسمی و روحی خواهد شد و کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل هم اکنون در حال بررسی گزارش‌های دریافتی از یونان، بلغارستان و قبرس است.

گزارشگر ویژه مهاجرت سازمان ملل متحد اخیرا ضمن انتقاد شدید از رفتار کشورهای اروپایی گفت:‌ بسیار متاسفیم که در سیاست‌های اتحادیه اروپا، مهاجران غیرقانونی به عنوان یک تهدید امنیتی به شمار می‌آیند؛ این سیاست و رویکرد باید روزی متوقف شود. وی هشدار داد که این رویکرد خلاف حقوق بشر است؛ در حالیکه آن‌ها دارای حقوق برابر هستند.

وی خاطرنشان ساخت : گسترده بودن مرزهای آبی و زمینی آزاد که قابل دسترس مهاجران است سبب شده تا اتحادیه اروپا برای کنترل این مرزها اقدامات سختگیرانه‌تری را بکار گیرد. این امر موجب شده تا مهاجران از کشورهای غیر اروپایی برای رسیدن به اروپا با مشکلات فراوانی روبرو باشند و حجم زیاد مهاجران موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد خطرات موجود بر سر راه آن‌ها می‌شود.

بنابر گزارشات مسئولین بلغارستان، مقامات این کشور اخیرا حدود 100 مهاجر را بازگردانده و نزدیک به 120 نیروی پلیس را در مرزها مستقر کرده‌اند. از این رو ادواردز ابراز نگرانی کرد که تشدید کنترل‌های مرزی همچون قرار دادن سیم خاردار تنها باعث ایجاد خطرات بیشتر برای مهاجران می‌شود و موجب افزایش کنترل قاچاقچیان بر‌ آن‌ها خواهد شد. این نهاد سازمان ملل گزارش‌های مشابهی را از یونان دریافت کرده و از دولت این کشور خواسته‌ است تا در مورد سرنوشت 150 پناهنده سوری تحقیق کنند که نتوانسته‌اند در 12 نوامبر به خاک یونان وارد شوند.

بسیاری از این گروه را کودکان و زنان تشکیل می‌دادند که به گفته شاهدان بوسیله ماشین‌های پلیس به مکانی نامعلوم منتقل شد‌ه‌اند و کمیسیونر امور پناهندگان نیز تاکنون نتوانسته در مورد وضعیت آن‌ها اطلاعاتی بدست آورد. گزارش‌های بدست آمده از قبرس نیز نشان می‌دهد پناهندگان سوری که با قایق به این کشور می‌آیند به ترکیه بازگردانده می‌شوند و آن دسته نیز که در مناطق جنوبی قبرس مستقر شده‌اند با مشکلات معیشتی زیادی روبرو هستند.

بر اساس این گزارش تاکنون کمتر از 400 درخواست پناهندگی در این کشور به ثبت رسیده است. به گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، اکنون ترکیه بیشترین میزان پناهنده سوری در اروپا را به خود اختصاص داده است که بیش از 500 هزار تن برآورد می‌شود. آدریان ادواردز متذکر شد بازگرداندن پناهندگان سوری به ترکیه و دیگر کشورهای همسایه تنها چالش‌های پیش روی دولت‌های این کشورها را افزایش می‌دهد. از این رو کشورهای اتحادیه اروپا نباید با بستن مرزهای خود مانع از ورود آن ها شوند.

فرانسیس کرپو گزارشگر ویژه سازمان ملل طی گزارشی که اخیرا منتشر شد از عملکرد اتحادیه اروپا در مواجهه با مهاجران شدیدا ابراز نگرانی کرد و حمایت بیشتر از جان مهاجران در مرزهای خارجی اروپا را خواستار شد. نامبرده در گزارش خود اعلام کرد در سال‌های 1998 تا 2012 که مراجعه مهاجران به مرزهای اتحادیه اروپا افزایش چشمگیری داشته، بیش از 16 هزار مهاجر در راه رسیدن به این قاره جان خود را از دست داده‌اند. در این گزارش آمده است که فقط در سال 2011 حدود 1500 مهاجر هنگام گذر از آب‌های مدیترانه کشته شده‌اند.

مهاجران همواره یک بخش مهم از تاریخ اروپا بشمار‌آمده و از دهه 90 تاکنون شمار مهاجرانی که به اروپا روی آورده‌اند افزایش بسیاری داشته و مهاجران در واقع بخشی از اصول فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند.

اتحادیه اروپایی اساسا با پذیرش مهاجرینی موافق است که چند ویژگی عمده داشته باشند : یا ثروتمندانی باشند که بتوانند با سرمایه خود در آن کشورها سرمایه گذاری کنند و موجب رشد اقتصادی شوند، یا افراد تحصیلکرده سطح بالا و متخصصین شناخته شده ای باشند که بتوانند منافع زیادی در جامعه آنها بوجود آورند. در واقع، سیاست پذیرش پناهندگان و مهاجرین از سوی اتحادیه اروپایی یک سیاست گزینشی و بیشتر از هر چیزی منافع کشورهای اروپایی را لحاظ می کند و این امر مغایر با کنوانسیون 1951 ژنو در مورد پناهندگان و سازمان های ذیربط می باشد.

دکتر سعید خالوزاده

استاد دانشگاه پژوهشگر ارشد مطالعات اروپا

۱۳۹۲/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...