نسخه چاپی

مواد غذایی كه قبل و بعد از اهدای خون مفید است!

بعد از اهدای خون فرد باید طی چند روز غذاهای مفید از جمله كربوهیدرات، ها چربی‌ها، پروتئین‌ها كه منبع غنی انرژی است، به اندازه‌ی كافی دریافت كند تا خون از دست رفته جبران شود.

به گزارش نما، دکتر رضا راست منش متخصص تغذیه در چاقی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب که خون جزو بافت‌های پیوندی است و قسمت عمده‌ی آن را آب تشکیل می‌دهد، گفت: وقتی فردی خون را از دست می‌دهد، انگار به همان میزان هم آب از دست می‌دهد که در این حالت کم آبی یا اصطلاح علمی دهیدراسیون که جز شرایط خطرناک بدن است که نباید رخ بدهد، اتفاق می‌افتد

به گفته‌ی این متخصص ساده‌ترین کاری که فرد باید قبل از اهدای خون انجام دهد، مصرف حداقل 1 لیتر مایعات که حدودا 4 لیوان است، الزامی است که طبیعتا بهتر است این مایعات به صورت آب میوه‌های طبیعی باشد، تا این‌که آب معمولی مصرف شود.

وی در ادامه افزود: فرد بعد از اینکه خون داد باید بلافاصله 2 لیوان آب میوه مصرف کند تا این کار جبران از دست دهی مایعات در بدن بشود و از طرف دیگر ساخت هر لیتر خون در بدن نیازمند 2600 کالری است که برابر با این است که انگار فرد به اندازه‌ی 2 هفته به همان میزان غذای خودش را از دست داده باشد. بنابراین باید تا 2 تا 3 هفته غذایش را به نسبت گذشته تا یک پنجم افزایش بدهد تا این کالری از دست رفته به بدن برگردد.


وی خون دادن را برای افرادی که از ابتدا بنیه‌ی ضعیف دارند یا از سوء تغذیه شدیدی رنج می‌برندند و یا دچار کم خونی از نوع آهن، B12 و اسید فولیک هستند، مضر دانست.

وی در ادامه افزود: خون دهی برای افرادی که طی چند ماه گذشته خون داده‌اند اما از زمان طبیعی بین دو خون دهی که حداکثر باید 3 تا 6 ماه گذشته باشد، اقدام به خون دهی کنند، این عمل مضر است.

وی اظهار داشت خون دهی برای خانم‌هایی که تا چند ماه آینده می خواهند باردار شوند، یا افرادی که در چند ماه آینده می‌خواهند یک جراحی بزرگ انجام دهند، که ممکن است در طی عمل خودشان به خون زیادی احتیاج پیدا کنند، مضر و خطرناک است.
این متخصص این افراد را کاندیدای خوبی برای خون دادن مناسب ندانست.

وی در پایان در خصوص اینکه بعد از اهدای خون مصرف چه مواد غذایی‌ مفید است گفت: بعد از اهدای خون فرد باید در طی چند روز غذای مفید به اندازه‌ی کافی دریافت کند که انرژی از دست رفته به فرد برگردد، از جمله مصرف چربی‌ها کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها می‌تواند در نوع خود مفید و ضروری باشد.

۱۳۹۲/۹/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...