نسخه چاپی

نگرانی مكارم شیرازی درباره كاهش جمعیت

یك مرجع تقلید گفت: از منابع معتبر آمار گرفتم كه بیان می‌كنند؛ وضع جمعیت رو به خطر می‌رود و جمعیت هرساله كم شده به طوری كه زیر دو دهم رسیده كه یك خطر بزرگ است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: یک مرجع تقلید گفت: از منابع معتبر آمار گرفتم که بیان می‌کنند؛ وضع جمعیت رو به خطر می‌رود و جمعیت هرساله کم شده به طوری که زیر دو دهم رسیده که یک خطر بزرگ است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به کاهش جمعیت کشور اظهار کرد: اگر همین طور جلو برود، جمعیت بسرعت کاهش پیدا کرده و نصف جمعیت سن بالایی داشته و هزینه‌های سنگین و مشکلی برای جامعه خواهد داشت و نیروهای جوان تولید کننده خیلی کم خواهد شد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: برای این که از این وضع نجات پیدا کنیم باید افزایش فرزند داشته باشیم به گونه‌ای که هر خانواده‌ای حداقل باید سه فرزند داشته باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که «نباید فرزندآوری را شوخی گرفت» گفت: زمانی را باید به یاد آورد که جمعیت 19 میلیون شود، متاسفانه این آسیب بر اثر تبلیغات سوء و سیاست آمریکایی، اروپایی و اسرائیلی مبنی بر عدم رشد کشورهای جهان سومی بوده است.

وی افزود: غربی‌ها با تبلیغات خود رایگان، زنان و مردان را عقیم کرده بطوری که الان چند میلیون زن و مرد، عقیم مصنوعی در جامعه وجود دارد. متاسفانه فریب غربی‌ها را خوردیم، من علناً عرض می‌کنم طبیبی که مخفیانه این کار را انجام می‌دهد، جنایت کرده و باید تحت تعقیب قرار گیرد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: باید عواملی که جامعه را به این جا کشانده مورد بررسی قرار گیرد و عوامل تشویقی نیز در نظر گرفته شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: همیشه درد را بیان می‌کنیم در حالی که باید ریشه‌های درد و درمان در نظر گرفته شده و مورد توجه قرار گیرد.

این مرجع تقلید افزود: تک فرزندی بلایی برای خانواده‌ها است، روانشناسان بیان می‌کنند، هرچه خانواده‌ها دارای تک فرزندی باشند، فرزند خشن و پر توقع بار می‌آید، و در آینده نیز در جامعه سرکش و خشن و مضر برای آن جامعه است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: هرچه قدر فرزندآوری کم شود جامعه پیر می‌شود، و افراد مسن نیز بازدهی کم، هزینه زیادی برای جامعه و آفت بزرگ است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مساله فرزند آوری جدی است که باید به مردم برسانند و مردم را با وظیفه شرعی آشنا کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به روایتی از امام هادی (ع) اظهار کرد: یکی از اصحاب نزد امام هادی(ع) فرزند خود را سرزنش کرد که امام(ع) در واکنش به عمل این شخص فرمودند: نافرمانی و بد بودن فرزندان مانند کسی است که فرزند خود را از دست داده باشد، که باید در رابطه با ارتباط والدین با فرزندان صحبت شود.

این مرجع تقلید افزود: در عصر کنونی ارتباط خیلی از والدین با فرزندان بهم خورده و ارتباط خوبی با هم ندارند.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: تفاوت فرهنگی بین پدر و مادر و فرزندان موجب شده که همدیگر را خوب درک نکنند، این در حالی است که اگر همدیگررا تحمل کنند، مشکلات حل خواهد شد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مطلق نگری از طرف والدین و فرزندان موجب اختلاف آنها می‌شود، قرآن کریم در خصوص احترام پدر و مادر سنگ تمام گذاشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: بعد از عبودیت و پرستش خدا نیکی به پدر مادر مورد تاکید قرآن است.

وی افزود: در برابر پدر مادر تواضع و کوچکی از خود نشان دادن باید در راس کارهای فرزندان باشد، حتی پدر و مادرانی که از دنیا رفته باید مورد توجه فرزندان قرار گیرند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان نباید فراموش کند، روزی خود پدر یا مادر خواهد شد، همان انتظاری که از فرزندان دارند، باید با پدر و مادر خود داشته باشند و این را نیز بدانند کسانی که با پدران خود سخت گیری کنند گرفتار بد رفتاری فرزندان خود می‌شوند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: والدین در امر ازدواج فرزندان نباید سخت گیری کنند، نمی‌شود انتظار معدل 20 را از یک شخص داشت، باید با مدارا و گرفتن قدر مشترکات بتوانند به راحتی زندگی کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: امیدواریم کسانی که تبلیغ می‌روند این مسایل را برای خانواده‌ها مطرح کنند.

۱۳۹۲/۹/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...