نسخه چاپی

چند درصد تورم ،سال آینده كاهش پیدا می كند؟

عکس خبري -چند درصد تورم ،سال آينده  کاهش پيدا مي کند؟

سخنگوی دولت گفت: برخورداری از منابع تسهیلات خارجی و فاینانس در سال آینده موجب پشت سر گذاردن ركود خواهد شد.

به گزارش نما؛ محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: در بحث افزایش سرمایه گذاری خارجی دو مسیر بهبود فضای کسب و کار و آسان سازی سرمایه گذاری ها را دنبال می کنیم.
وی گفت: غیر از آن از منابع تسهیلات خارجی و فاینانس هم می توانیم استفاده کنیم که بر اساس لایحه بودجه سال 93، بیش از 35 میلیارد دلار از منابع خارجی اجازه استفاده خواهیم داشت.
نوبخت افزود: اکنون بیش از 15 میلیارد دلار طرح مصوب در بحث فاینانس تأیید و مراحل داخلی آن در شورای اقتصاد طی شده است تا هر چه زودتر اجرایی شود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا دولت برای احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی به مجلس لایحه نداد؟ گفت: قبل از اینکه دولت تدبیر و امید آغاز به کار کند مجلس با طرحی دارای فوریت، احیای این سازمان را مطرح کرد البته دولت هم با توجه به اختیارات قانونی اش بر اساس اصل 126 قانون اساسی این اختیار را داشت که بتواند سازمان را احیا کند.
سخنگوی دولت افزود: دولت برای این موضوع نیازی به اجازه مجلس نداشت اما چون مجلس در جهت نشان دادن همکاری بیشتر این طرح را به تصویب رساند ما هم منتظر می مانیم تا مراحل بعدی این تصمیم در شورای نگهبان سپری شود.
نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در بحث قرارداد نفتی کرسنت از دیوان لاهه فرصت گرفته ایم؟ گفت: گروهی برای مطالعه و بررسی هر چه بیشتر این موضوع تعیین شدند تا بتوانند حقوق جمهوری اسلامی ایران را استیفا کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: مأموریت این گروه به گونه ای انجام شود که ضرری به کشور وارد نشود.
نوبخت در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای اجرایی کردن منشور حقوق شهروندی دارید؟ گفت: این منشور به طور قطع اجرایی می شود اما برای توضیح هر چه بیشتر جزئیات آن در جلسه آینده از معاون حقوقی رئیس جمهور دعوت می کنم، جزئیات را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.


۳ هزارمیلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی


اختصاص سه هزار میلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی ، انتخاب استاندار قم ، انتخاب رئیس جدید سازمان استاندارد از مهمترین خبرهای امروز سخنگوی دولت است.
محمدباقر نوبخت در پایان جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: با این مصوبه هر چند کارخانجات لبنی ، شیر خام را با قیمت بیشتری از دامداران خریداری می کنند اما برای ارائه به مصرف کننده حق افزایش قیمت را نخواهند داشت زیرا دولت با اختصاص سه هزار میلیارد ریال قیمت را برای مصرف کنندگان تثبیت کرد.

انتخاب استاندار جدید قم

سخنگوی دولت همچنین از انتخاب استاندار جدید قم در جلسه امروز هیأت دولت خبر داد وگفت : در این جلسه آقای محمد صادق صالحی منش برای استانداری قم رأی اعتماد گرفت.
وی افزود: با توجه به نقش تعیین کننده مردم متدین قم در نهضت انقلاب اسلامی و همچنین جایگاه ممتاز حوزه های علمیه و روحانیت مکرم و به ویژه آیات عظام و مراجع تقلید در نظام جمهوری اسلامی ایران ، رییس جمهور تأکیدات خاصی به استاندار منتخب قم داشت.

خانم پیروزبخت به عنوان رئیس سازمان استاندارد پیشنهاد شد

سخنگوی دولت گفت: معاون اجرایی رییس جمهور در جلسه امروز هیأت دولت، خانم مهندس نیره پیروزبخت را به عنوان رییس سازمان استاندارد پیشنهاد کرد.
محمدباقر نوبخت افزود: خانم پیروزبخت در آینده نزدیک در رأس این سازمان مهم فعالیت خواهد کرد.
وی تجلیل از مقام استاد شهید آیت الله مفتح را از دیگر موضوعات نشست امروز هیأت وزیران برشمرد و گفت: در همین زمینه پیشنهاد شد در خصوص وحدت بیش از پیش حوزه و دانشگاه کارگروهی ویژه فعال شود.
نوبخت گفت: با توجه به قرار گرفتن در هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه از آقایان فرجی دانا و ستاری دعوت کردیم در خصوص این دو مقوله پاسخگوی سؤالات خبرنگاران باشند.

رویکرد اصلی لایحه بودجه تقویت بازار سرمایه است

سخنگوی دولت گفت: برای اینکه حجم نقدینگی در سال 93 به تولید و سرمایه گذاری معطوف شود رویکرد اصلی لایحه بودجه 93، تقویت بازار سرمایه است.
محمدباقر نوبخت در پاسخ به سؤالی در این باره که تأثیر لایحه بودجه 93 بر بازار سرمایه چگونه است گفت: بودجه با عنایت به اینکه پیش بینی منابع و مصارف را به همراه دارد یکی از هدفهای مورد تعقیبش موضوع حجم نقدینگی است.
وی گفت: وجود اینکه بیش از 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست بخش خصوصی است برای اینکه هدف دولت در کنترل نرخ تورم اعمال شود باید حجم نقدینگی به جای رفتن در بازار ارز ، مسکن و طلا ، به بازار سرمایه معطوف شود.
سخنگوی دولت گفت: در جلسه قبلی هیأت وزیران در خرده فروشی سهام بجای واگذاری آن به صورت بلوکی تأکید شد.
وی گفت: هدف ما این است که سهام کارخانجات در خصوص سیاستهای اصل 44 قانون اساسی در واسپاری به بخش خصوصی واقعاً به مردم واگذار شود نه اینکه به سمت دستگاههایی که شبهه دولتی دارد منعطف شود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تصمیم امروز هیأت وزیران برای اختصاص یارانه سه هزار میلیارد ریالی برای تثبیت قیمت محصولات لبنی اختصاص به چه محصول لبنی دارد؟ گفت: چون همه محصولات لبنی بر اساس قیمت شیر تعیین می شود مصوبه دولت به این موضوع معطوف است. وی گفت: از آنجایی که دامداران باید علوفه و نهاده های لازم برای تولید شیر خام را با قیمت بیشتری دریافت کنند تصمیم گرفته شد از آنها در قالب این یارانه حمایتی صورت گیرد تا همانطور که دامداران متضرر نشوند مصرف کننده هم مجبور به پرداخت بهای بیشتر نباشد.
وی گفت: بر این اساس معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مکلف شد این سه هزار میلیارد ریال را برای حمایت از دامداران و تولیدکنندگان پرداخت کند که این اقدام تا پایان سال آینده ادامه خواهد یافت.
وی گفت: دولت به دنبال افزایش غیرمنطقی و غیرقانونی هیچ یک از اقلام مصرفی مردم نیست و به همین جهت در راستای کاهش نرخ تورم فشار هزینه را با تقبل پرداخت مابه التفاوتها حفظ می کند.
وی با اشاره به اینکه دولت در سال آینده بیش از10 واحد درصد کاهش رشد نرخ تورم را هدف گیری کرده است گفت: سیاست های دولت هم بر همین اساس تنظیم می شود.

پیش از اضافه کردن طرح، نیمه کاره ها را کامل کنیم

سخنگوی دولت در پایان جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در نحوه تشکیل سازمان مدیریت مصوبه مجلس را اجرا خواهد کرد و یا تغییری در این مصوبات اعمال خواهد کرد گفت: اگر مصوبه مجلس به تأیید شورای نگهبان برسد یعنی قانون شود دولت قطعاً مجری آن خواهد بود.
محمدباقر نوبخت در پاسخ به این پرسش که خبرهایی مبنی بر بازگشت پرونده هسته ای به شورای عالی امنیت ملی وجود دارد افزود: ابتدا گزارش آقای ظریف را در جلسه هیئت دولت را به اطلاع می رسانم که وی با توجه به تاکیدی که وزرای اروپایی به خانم اشتون مبنی بر اجرای توافقات ژنو زودتر از زمان تعیین شده داشتند در این باره به هیئت وزیران گزارش داد یعنی توافق ژنو با قدرت پیگیری خواهد شد.
وی گفت: از این که توافقی برخلاف نظر رژیم صهیونیستی در حال شکل گیری است و این توافق به تصویب رسید ممکن است در فرآیند کار تلاش هایی صورت گیرد و بر روی برخی افراد در دولت آمریکا و یا کشورهای اروپایی فشاری صورت گیرد و حرف هایی بزنند که اینها طبیعی است اما ملاک اجرا توافقات مکتوب است.
نوبخت گفت: گرد حرف هایی که ممکن است بعضی افراد که آن توافق نامه را امضا کرده اند بخواهند بیرون داشته باشند آنها هیچ تأثیری در مصوبات و توافقات نخواهد داشت و مسئولان نظام نیز آن را پذیرا شدند و 1+5 نیز خود را موظف به اجرای آن توافقات می داند و حرف هایی که در حاشیه گفته می شود نباید ذهن ما را به خود مشغول کند.
سخنگوی دولت گفت: همان طور که اطلاع دارید مسائلی که دهها سال به صورت اختلافی میان جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای اروپایی و غربی شکل گرفته تا رسیدن به راه حل نهایی و برداشتن کامل تحریم های ظالمانه ممکن است به دفعات با قهر و آشتی همراه باشد که نفس مذاکره این را ایجاب می کند.
نوبخت گفت: آن چه که جای نگرانی دارد و مهم است مخدوش شدن قرارداد و مصوبات مکتوب است نه حرف های شفاهی که گاهی برای مصرف تبلیغاتی بیان می شود.
وی درباره سفرهای استانی رئیس جمهور گفت: قطعاً این سفرها با کیفیت بهتر و با اهداف مدنظر برای پیوند بیش از پیش مردم و دولت و آشنایی مسئولان با خواسته های منطقه ای با راهکار مطلوب در آینده انجام خواهد شد.
نوبخت با اشاره به این که برنامه این سفرها درحال شکل گیری است افزود: ممکن است رئیس جمهور به شکل قبلی آن سفرها را ادامه ندهد، سفری که رئیس جمهور به بوشهر پس از زلزله داشت و یا بازدید از فعالیت های پارس جنوبی نشان می دهد که سفرها در حال انجام است همچنین بنده دیروز دو سفر به استان های همدان و کرمانشاه داشتم و در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه این دو استان شرکت کردم.
نوبخت گفت: اگر تلقی از سفرهای استانی این است که شخص رئیس جمهور با کل کابینه برود باید با مطالعه بهتر و بیشتر این سفرها صورت گیرد.
وی گفت: اکنون بیش از دو هزار و 906 طرح ناتمام روی دست مسئولان اجرایی و مجلس باقی مانده و یکی از نکات مهم در بودجه 93 این است که آیا به آن دسته از طرح هایی بپردازیم که در سال 93 به بهره برداری می رسد و یا اعتبارات را به همه دو هزار و 906 طرح اختصاص دهیم تا فقط کمی پیشرفت کند.
نوبخت با اشاره به این که این طرح ها مورد توجه مردم است گفت: درست است که با کلنگ زنی بارقه امید در مردم ایجاد می شود این لازم است اما کافی نیست بلکه مهم آن است طرح بتواند گره ای از مشکل مردم را باز کند بنابر این تسریع در بهره برداری از طرح مهم تر از این است که طرح های بیشتری را اضافه کنیم.
سخنگوی دولت گفت: سفرهای استانی رئیس جمهور به نحو شایسته ، با مطالعه و با توجه به اهداف در آینده اجرا خواهد شد.
نوبخت درباره تکلیف لایحه هدفمند سازی یارانه ها گفت: به محض تکمیل این لایحه و آماده شدن آن برای تقدیم به مجلس در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی نمایندگان بررسی لایحه بودجه سال 93 را بدون در نظر گرفتن هدفمند سازی یارانه ها ناقص می دانند ، گفت: همه وجوه قانونی را رعایت خواهیم کرد.
سخنگوی دولت گفت‌: تلاش می کنیم حداقل 10 واحد درصد تورم در سال آینده کاهش یابد.
محمدباقر نوبخت پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درپاسخ به سئوالی درباره این که در بودجه سال آینده براساس آنچه که گفته اید مطابق شرایط کشور تدوین شده ، چگونه به معیشت مردم خواهید پرداخت افزود: مناسب ترین کار را تلاش برای کاهش نرخ تورم می دانیم به همین جهت حداقل 10 واحد درصد تورم در سال 93 کمتر از امسال خواهد بود و این نشان می دهد به همین میزان می توانیم در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم و تقویت قدرت خرید خانوارها اقدام کنیم.
وی گفت: تلاش ما همزمان برای گسترش دامنه اشتغال و افزایش سطح اشتغال نیز در حال انجام است که در فرصتی مناسب همه آنها را تبیین می کنیم که چگونه می توانیم این راهکارها را انجام دهیم و این که بتوانیم رشد اقتصادی مثبت سه درصد را با توجه به دو سال متوالی رشد منفی داشته باشیم و این می تواند پیام خوبی برای اقتصاد کشور باشد.
سخنگوی دولت افزود: از وظایف و مأموریت های ذاتی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری این است که برای گزینه های مختلف پاسخ داشته باشد که اگر اتفاقی در کشور رخ داد آن وقت تازه ننشینیم فکر کنیم که چه باید کرد.
نوبخت گفت:‌ از ابتدا برنامه های ما مشخص بود ، قانون بودجه 1392 را در یک برنامه اصلاح کردیم بعد از آن لایحه بودجه سال 93 را با زمانبندی تقدیم مجلس کردیم و کار دیگری که اکنون داریم انجام می دهیم داشتن برنامه هایی برای حالات مختلف به ویژه اقدامی که باید در سال 1393 انجام دهیم مقدمات این برنامه را در جهت تعادل و توازن بخشی استان ها آغاز خواهیم کرد.
وی افزود: مطالعه می کنیم که چه توازن و یا اختلاف نابرابری میان استان ها وجود دارد این یکسان نیست ممکن است یک استان در یک شاخص در مقایسه با استان دیگر کاستی داشته باشد که داریم اینها را شناسایی می کنیم و براساس این برنامه ششم را برای پاسخگویی به عدم تعادل ها پیگیری می کنیم.
سخنگوی دولت در ادامه درخصوص چگونگی اجرای توافق نامه ژنو گفت: ما در چارچوب این توافق نامه کاری را که باید، انجام خواهیم داد و تفصیل آن را سخنگوی وزارت امور خارجه اطلاع رسانی خواهد کرد.
نوبخت افزود: این که چگونه بتوانیم جلسات هفتگی را استمرار دهیم که هم شرایط جوی ، اصحاب رسانه را اذیت نکند و هم فرصتی برای مصاحبه با وزرا فراهم شود ترتیبی اتخاذ کردیم که از هفته های بعد وزرایی که رخدادهای هفته مرتبط با آنهاست و یا مطالبی برای اطلاع رسانی دارند در جمع خبرنگاران حضور یابند.
وی درباره قیمت سوخت در لایحه بودجه و همچنین سازوکار حذف دهک اول یارانه بگیران گفت: تا ارائه لایحه چگونگی ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها، وضع موجود استمرار می یابد.
نوبخت در پاسخ به پرسشی در باره وعده وزیر اطلاعات درخصوص ساز و کار دولت برای بازگشت آن دسته از افرادی که درپی وقایع سال 88 به خارج از کشور رفتند اما پرونده خاصی ندارند، گفت: البته جور وزیر اطلاعات را کشیدن طاقت می خواهد که در بنده نیست اما رویکرد دولت درخصوص ایجاد نوعی فضای مناسب برای حضور ایرانیان مقیم خارج و رفت و آمد آنها، منطقی و تثبیت شده است آن چه که در چارچوب قانون قابل اجراست انجام خواهد شد و اگر نیاز به تغییر و یا اصلاحی از قوانین و مقررات باشد که با مصالح و منافع ملی ما متضاد نباشد صورت خواهد گرفت.






۱۳۹۲/۹/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...