نسخه چاپی

یادداشت جعلی روحانی در روزنامه آلمانی

مشاور رسانه ای رییس جمهور، انتشار یادداشت دكتر حسن روحانی در یك رسانه ی آلمانی را به شدت تكذیب كرد.

به گزارش نما؛ ساعاتی پیش، رویترز مدعی شد که «رئیس‌جمهور ایران در یادداشتی که در روزنامه «زود دویچه زایتونگ» آلمان منتشر شده، بر ضرورت احترام متقابل در بهبود روابط با غرب تاکید کرده و گفته است ایران آماده است به سوالات معقول در مورد برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد.»

اما محمدرضا صادق در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» و در واکنش به انتشار این خبر گفت: فارغ از محتوای مطلب، دکتر روحانی هیچ یادداشتی در اختیار نشریه آلمانی مذکور قرار نداده و انتساب این یادداشت به رئیس جمهوری اسلامی ایران کذب است.

وی افزود: پس از یادداشت دکتر روحانی در روزنامه واشنگتن پست - که پیش از سفر ایشان به نیویورک منتشر شد - هیچ یادداشتی از سوی رییس جمهور به رسانه های مختلف اعم از داخلی و خارجی داده نشده و هر چه بوده، مصاحبه های معمول و رسمی بوده که در رسانه ها منتشر می شده است.

صادق همچنین خبر داد که «درحال پیگیری هستیم تا ببینیم این روزنامه آلمانی بر چه اساسی چنین چیزی را منتشر کرده است»
چرا تکذیب شد؟!

این درحالیست که محتوای نسبتاً مناسب این یادداشت، این ذهنیت را ایجاد کرد که دولت مطالب مندرج در این مطلب را تکذیب کرده است، اما عدم تکذیب این اخبار - ولو با محتوای مناسب - باعث افزایش این اقدامات متقلبانه می شود.

اما شنیده های خبرنگار ما حکایت از آن دارد که تکذیب این یادداشت به دو دلیل بوده بوده است:

اول: اساساً چنین یادداشتی نبوده است

دوم: رسانه ی منتشر کننده ی این خبر، دارای سوابق خاصی است که انتشار این یادداشت جعلی در این رسانه را سئوال برانگیزتر کرده است. این روزنامه آلمانی، سوابق ضد ایرانی زیادی داشته و گاهاً به عنوان تریبون سازمان مجاهدین عمل کرده است.

ضمن آنکه انتشار این یادداشت، آنهم در روز تعطیل و در ادامه واکنش برخی جریان های اپوزوسیون و منافقین، نشاندهنده ی جریان پشت پرده و اهداف خاص این گروه ها از "انتشار یادداشت جعلی" و "تکذیب دفتر رییس جمهور" است.

در این یادداشت جعلی چه آمده بود؟

در این یادداشت جعلی که به نام رییس جمهور ایران در روزنامه «زود دویچه زایتونگ» آلمان منتشر شده، بر ضرورت احترام متقابل در بهبود روابط با غرب تاکید شده و به نقل از دکتر روحانی آمده است :

«ایران آماده است به سوالات معقول در مورد برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد... ما می‌خواهیم روابط خود با کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی بر اساس احترام متقابل، بازسازی کرده و ارتقا دهیم... ما در تلاشیم تا از تحمیل مشکلات جدید بر روابط میان ایران و ایالات متحده جلوگیری کنیم و تنش‌های باقی‌مانده از گذشته را برطرف کنیم....با وجود اینکه مردم ایران نمی‌توانند آنچه را که در 60 سال گذشته اتفاق افتاده فراموش کنند، اما «ما باید بر اکنون تمرکز کنیم و توجه خود را به آینده بدوزیم...هرآنچه در توان داشته باشد برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای انجام می‌دهد. ما هیچ‌گاه حتی به گزینه دستیابی به سلاح هسته‌ای فکر هم نکرده‌ایم. ما هیچ‌گاه از حق خود برای منتفع شدن از انرژی هسته‌ای، نمی‌گذریم. اما در عین حال، برای رفع تمام شبهات و پاسخ دادن به تمام سوالات معقول در مورد برنامه‌مان، تلاش می‌کنیم.»

این یادداشت بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های جهان داشته است.

۱۳۹۲/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...