نسخه چاپی

تحریم علیه ایران، آزمون لابی اسرائیل در آمریكا

ارائه لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران توسط 26 سناتور از هر دو حزب آمریكا می‌تواند آزمونی برای نفوذ سیاسی لابی اسرائیل باشد.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، سایت روزآنلاین(Roozonline)، اقدام به انتشار مقاله مجله فارین پالسی در مورد تلاش کنگره آمریکا برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران کرد. در این مقاله آمده است:
ارائه لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران توسط 26 سناتور از هر دو حزب آمریكا می‌تواند آزمونی برای نفوذ سیاسی لابی اسرائیل باشد.
كاخ سفید كه اعتقاد دارد تصویب تحریم‌های جدید مذاكرات هسته‌ای با ایران را با شكست مواجه می‌كند، هشدار داده در صورتی كه لایحه به این شكل به تصویب كنگره برسد، آن را وتو خواهد كرد.
این لایحه كه توسط افراد نزدیك به كمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریكا (AIPAC) تهیه شده، به دنبال تحریم‌های جدید علیه تهران، در صورت تخطی ایران از قرارداد اولیه ‍ژنو یا شكست در دستیابی به توافق نهایی در عرض یكسال است.
این لایحه می‌گوید توافق تنها در صورتی قابل قبول است كه ایران برنامه هسته‌ای خود را به طور كامل تعطیل كند؛ چیزی كه مطابق با خواسته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است.
دولت حسن روحانی گفته چنین شرطی توافق را از بین خواهد برد و حتی جان كری، وزیر خارجه آمریكا نیز غنی‌سازی صفر را منتفی ندانسته است.



این لایحه همچنین از واشنگتن می‌خواهد در صورتیكه اسرائیل بخواهد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله كند، آمریکا از این حمله حمایت همه‌جانبه به عمل بیاورد.



سناتور مارك كرك، جمهوری‌خواه در آغاز می‌خواست برخلاف توافق اولیه كه وعده داده بود در مدت شش ماه تحریم‌ جدیدی تصویب نخواهد شد،‌ تحریم‌هایی بلافاصله بر ایران اعمال شود اما موفق نشد. پس از آن با سناتور رابرت منندز دموكرات همراه شد تا لایحه جدیدی ارائه كند. آن‌ها می‌خواستند لایحه را به یك لایحه دفاعی قبل از تعطیلات الحاق كنند اما رهبری دموكرات، كه كنترل تقویم را نیز بر عهده دارد، مانع آن شد.



امید آن‌ها به تصویب لایحه پس از تعطیلات در ششم ژانویه است. این دو سناتور برای حمایت بیشتر سعی كرده‌اند چند سناتور دیگر را از دو حزب با خود همراه كنند.



جمهوری‌خواهان كه با اکثر اقدامات باراك اوباما مخالف هستند، مطمئنا از لایحه حمایت خواهند كرد و جنگ اصلی باید بین اكثریت دموكرات رخ دهد.



دموكرات‌ها از یك طرف می‌خواهند به اوباما وفادار باشند و كاری نكنند كه تلاش‌های او برای توافق با ایران از بین برود؛ از طرف دیگر با ایران همدل نیستند و نمی‌خواهند آیپک را از دست بدهند، چراكه امنیت اسرائیل مهمترین دغدغه رای‌دهندگان یهودی است كه حدود 40 درصد از كمك‌های مالی را در تبلیغات انتخاباتی دموكرات‌ها به این حزب كردند.



دولت امیدوار است كه رهبری دموكرات از به رای گذاشته شدن لایحه جلوگیری كند اما اگر كار به آن‌جا برسد، تغییر نظر دموكرات‌هایی كه پیشاپیش از لایحه حمایت كرده‌اند نبرد سختی خواهد بود. اگر لايحه تصویب شود دولت باید 34 سناتور از 100 سناتور را برای وتو دور خود جمع كند كه غیرممكن نیست، اما دشوار است.



ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه، حامیان این لایحه را متهم كرده كه مستقیما با كار دولت مخالفت می‌كنند. "اگر كنگره لایحه را كنترل كند... كاری می‌كنند كه دیپلماسی آمریكا و یافتن راه حل صلح‌آمیز برای این مسئله با شكست مواجه شود."



اما هیچ كدام از این حرف‌ها نظر لابی‌های اسرائیل را تغییر نداده است؛ آن‌ها می‌گویند فشار بیشتر بر ایران به همراه مذاكرات می‌تواند موضع آمریكا را قوی‌تر كند.

۱۳۹۲/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...