نسخه چاپی

زمان پرداخت یارانه‌ نقدی تغییر می كند

محمود احمدی از تغییر احتمالی زمان پرداخت یارانه‌ها خبر داد، به نحوی كه تداخل آن با دیگر پرداخت‌ها موجب اختلال در شبكه بانكی نشود. وی در این زمینه با اشاره به مشكلات به وجود آمده در پرداخت یارانه‌ها، به برنامه‌ریزی در جهت مدیریت ترافیك در شبكه اشاره كرد.

به گزارش نما؛ محمود احمدی از تغییر احتمالی زمان پرداخت یارانه‌ها خبر داد، به نحوی که تداخل آن با دیگر پرداخت‌ها موجب اختلال در شبکه بانکی نشود. وی در این زمینه با اشاره به مشکلات به وجود آمده در پرداخت یارانه‌ها، به برنامه‌ریزی در جهت مدیریت ترافیک در شبکه اشاره کرد.



این گفته مقام مسوول در بانک مرکزی در حالی است که ماه گذشته در هنگام پرداخت یارانه، تراکنش‌های بانکی با مشکل روبه‌رو شد. به‌طور معمول زمان پرداخت یارانه‌ها هفته آخر هر ماه بوده است که این موضوع و تداخل آن با دیگر پرداخت‌ها باعث شده که تقاضای برداشت از شبکه بانکی در آخر ماه افزایش یابد.



پیش‌تر نیز رییس‌کل بانک مرکزی در ارتباط با اختلالی که در شبکه شتاب در این دوره از واریز یارانه‌ها پیش آمد، گفت: افزایش قابل توجه تراکنش‌ها باعث کندی خدمات رسانی شد. به گفته سیف «تعداد تراکنش‌های شبکه بانکی دراین دوره از واریز یارانه‌ها به 91 میلیون مورد در روز رسید که 14 میلیون تراکنش بیشتر از دوره قبل و 10 میلیون بیشتر از اسفند ماه سال گذشته بود و به همین دلیل شبکه شتاب با مشکل مواجه شد.»



دبیرکل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبر گزاری فارس با اشاره به مشکلات به وجود آمده در زمان پرداخت یارانه نقدی برای خودپردازها، اظهار کرد: در آن روز میزان تراکنش‌های ناموفق افزایش یافت و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورد.وی افزود: نقش شبکه بانکی گسترده شده است که به نوعی مردم جلوتر از سیستم بانکی در این زمینه حرکت می‌کنند. دبیرکل بانک مرکزی تصریح کرد: به همین دلیل با مسوولان مربوطه در حال برنامه‌ریزی هستیم، تا به نوعی با «مدیریت ترافیک در شبکه»، یارانه‌ها در زمانی پرداخت شود که با سایر پرداخت‌ها همزمان نشود. درصدد هستیم در ماه‌های پایانی سال این مدیریت ترافیک با همکاری سازمان‌های مرتبط به گونه‌ای باشد که دیگر این مسایل در حوزه بانکداری الکترونیک به وجود نیاید.



احمدی در خصوص اجرای طرح ایجاد درگاه واحد shaparak.ir برای فروشگاه‌های مجازی، گفت: این اقدام برای جلوگیری سوء‌استفاده‌های مالی و افزایش امنیت معاملات در فضای مجازی طراحی و از اول دی ماه طرح عملیاتی شده است. در حال حاضر این طرح تقریبا به‌طور کامل اجرایی شده و تنها در دو بانک مشکل فنی وجود دارد که در دو هفته آینده این نقیصه هم برطرف خواهد شد.



سهم 45 درصدی ایران چک از اسکناسوی با بیان اینکه دقیقا همان فرآیندی که برای انتشار اسکناس انجام می‌شود، برای انتشار ایران چک هم لحاظ شده است، افزود: ایران چک زیر نظر هیات نظارت بر اندوخته اسکناس، چاپ، فرسوده‌گیری، ابطال می‌شود و زیر نظر آنها منتشر و به مردم عرضه می‌شود، همچنین زیر نظر این هیات معادل ریالی آن به عنوان اندوخته‌گیری بلوکه می‌شود.



دبیرکل بانک مرکزی تصریح کرد: تنها تفاوت ایران چک و اسکناس موجود در این است که تصویر حضرت امام خمینی‌(ره) در اسکناس‌ها است؛ اما در ایران چک نیست یا امضا وزیر امور اقتصادی و دارایی روی آن قید نشده که این دو مساله درست است. وی تاکید کرد: در زمانی که اجازه انتشار اسکناس درشت‌تر را بگیریم، متناسب با آن از حجم ایران چک می‌کاهیم و دقیقا این کار پس از انتشار اسکناس 10 هزار تومانی انجام شد.



احمدی با اشاره به برخی نظرات مطرح شده در چند روز گذشته درباره ایران چک بانک مرکزی گفت: ما هم معتقدیم انتشار اسکناس درشت‌تر بهتر از ایران چک است، اما هم‌اکنون بیش از 45 درصد از اسکناس موجود در دست مردم، ایران‌چک است که جایگزینی اسکناس درشت‌تر با آن حداقل به دو سال زمان نیاز دارد.



وی با اشاره به روند چاپ اسکناس و ایران چک، بیان کرد: بانک مرکزی برای چاپ اسکناس نیازی به لحاظ آن در بودجه ندارد و تنها تحت نظارت هیات اندوخته نظارت اندوخته اسکناس چاپ می‌شود؛ اما برای دریافت مجوز چاپ ایران‌ چک چهار سال است که به مجلس می‌رویم.



دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه بعد نظارتی انتشار ایران چک حتی یک پله از اسکناس بالاتر است، افزود: به هر حال اگر اجازه انتشار اسکناس درشت‌تر را به بانک مرکزی بدهند، ما اقدام به چاپ آن خواهیم کرد.



احمدی همچنین سیستم بانک کارگشایی برای تعادل‌بخشی در بازار سکه را سنتی و ناکارآمد خواند و از تغییر آن خبر داد و در خصوص ارایه پیشنهاد ادامه انتشار ایران چک بانک مرکزی در قالب لایحه بودجه سال آینده، اظهار کرد: براساس قوانین سالانه بودجه ما ایران چک را در برابر پشتوانه پول، تحت نظارت هیات ناظران و براساس شورای پول و اعتبار منتشر می‌کنیم.



عرضه سکه بسته‌بندی شده برای کنترل بازار

وی در مورد عرضه سکه در قالب بسته‌بندی، اظهار کرد: سکه‌های بسته‌بندی آماده شده» و نمونه‌های آن را به هیات‌ عامل بانک مرکزی هم ارایه کرده‌ایم.



وی افزود: این سکه‌ها در مناسبت‌ها یا در زمانی که لزوم ورود بانک مرکزی به بازار احساس شود، عرضه خواهد شد دبیرکل بانک مرکزی تصریح کرد: هنوز زمان مشخصی برای عرضه تعیین نشده است و با توجه به وجود «ثبات در بازار طلا و سکه»، فعلا قصد ورود به بازار را نداریم و این سکه‌ها در زمانی عرضه می‌شود که بانک مرکزی بخواهد برای کنترل بازار سکه بفروشد.



دنیای اقتصاد نوشت: در روزهای اعیاد و دوره‌هایی که تقاضا برای خرید سکه افزایش می‌یابد، امکان دارد به صورت محدود این سکه‌ها عرضه شود. احمدی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه این سکه‌ها از طریق بانک کارگشایی انجام خواهد شد، گفت: خیر، سیستم کارگشایی روش سنتی بود که از نتیجه آن رضایت نداشتیم، زیرا سکه یا به دست متقاضی واقعی نمی‌رسید یا با تفاوت قیمت محسوسی توسط مشتری خریداری می‌شد.



وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی در بانک مرکزی برای فروش سکه، گفت: این سامانه در اختیار بانک تجارت قرار گرفت که اجرای طرح پیش‌فروش سکه در اسفند ماه سال گذشته رضایت بخش بوده و خریداران هم نظر مثبتی نسبت به این روش داشتند. دبیرکل بانک مرکزی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی بخواهد سکه عرضه کند، قطعا از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

۱۳۹۲/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...