نسخه چاپی

قول لاریجانی به اروپایی‌ها درباره موسوی و كروبی

«تاریا كرونبرك» سرپرست هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در سفر اخیر نمایندگان این اتحادیه به ایران، مدعی شد محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر ایران در گفت و گو با او، از آغاز روند قضایی پرونده میرحسین موسوی و مهدی كروبی در آینده نزدیك خبر داده است؛ ادعایی كه مشخص نیست تا چه میزان دارای اصالت است و باید منتظر روایت طرف ایرانی نیز نشست.

به گزارش نما؛ سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران، حواشی فراوانی در پی داشت. مهم ترین این حواشی، دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی دو تن از محکومین قضایی حوادث پس از انتخابات 88، بود که اعتراضات فراوانی را به همراه داشت و برخی نمایندگان مجلس نیز در این زمینه به طرح سوال از برخی از وزرای کلیدی دولت پرداختند.
حاشیه دیگر که به پررنگی حاشیه نخست بود، عدم ایستادن «تاریا کرونبرک» سرپرست هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران در زمان دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. این اتفاق در حالی رخ داد که ظاهراً تنها او از روی صندلی اش تکان نخورد و سایر اعضای هیات اروپایی در این دیدار ایستادند و همین امر جنجال ساز شد و برخی که سابقه حمله به هاشمی را نیز داشتند، در صف نخستین منتقدین به این برخورد با هاشمی قرار گرفتند.
قول لاریجانی درباره موسوی و کروبی به اروپایی ها
حال در این شرایط، «تاریا کرونبرک» سرپرست هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران در گفت و گویی که با شبکه دولتی انگلیس، بی بی سی داشت ضمن تاکید بر این مسئله که قصد توهین به هاشمی را نداشته، عنوان کرد که این اتفاق به واسطه آن رخ داده که پروتکل چنین دیداری برای او مشخص نبوده است.
او گفت: برای ما صندلی آورده بودند و میزبان به ما گفت بنشینیم و ما نشستیم. من از رسم بلند شدن اصلا خبر نداشتم. پروتکل برای ما مشخص نبود که باید بایستیم یا بنشینیم و به هیچ عنوان قصد بی احترامی نداشتیم.
این مقام اروپایی در پاسخ به این پرسش که درخواست برای ملاقات با چه اشخاصی در تهران داشته اند گفت: می‌خواستیم با خانواده زندانیان سیاسی و با کسانی که در حصر خانگی هستند، یعنی موسوی و کروبی ملاقات کنیم که البته امکان نداشت. دیدار نسرین ستوده و جعفر پناهی نیز از آن جهت اهمیت داشت که از سوی اتحادیه اروپا برنده جایزه ساخاروف اعلام شده بودند. سفارت یونان نیز به عنوان حافظ منافع اتحادیه اروپا در ایران، زمینه دیدار با این دو نفر را فراهم کرد.
سرپرست هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران همچنین ادعا کرد محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر ایران درباره پرونده موسوی و کروبی گفته روند قضایی در مورد پرونده آنها در آینده نزدیک آغاز خواهد شد؛ ادعایی که هنوز از سوی طرف ایرانی درباره اصالت آن اظهارنظری نشده است.
کرونبرگ گفت: در سفر اخیر به ایران در مورد تعیین یک نماینده حقوق بشر اتحادیه اروپا که به طور دائم به ایران سفر کند، با مقامات ایرانی صحبت کردیم و امیدواریم که این کار بتواند شروعی برای گفت و گو در این زمینه باشد. در مورد اجرای مجازات اعدام هم با محمد جواد لاریجانی گفت و گو کردیم. آفای لاریجانی گفت که اکثر اعدام شدگان در ایران مجرمان مواد مخدر هستند و ما یادآوری کردیم که همین امر باعث توقف همکاری اروپا و ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر شده است.

۱۳۹۲/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...