نسخه چاپی

پس‌ لرزه‌ های بحران تركیه در بازار ارز ایران

بازار ارز در حالی با افزایش قیمت دلار تا مرز ۳ هزار تومان مواجه شده است كه كارشناسان مسائل بانكی رخدادهای سیاسی و اقتصادی در تركیه را در آن دخیل می‌دانند و معتقدند با ایجاد آرامش در این كشور همسایه، این شوك از بازار ایران نیز خارج می‌شود تا بار دیگر نرخ‌ها به سطح سابق بازگردد.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین: بازار ارز در حالی با افزایش قیمت دلار تا مرز ۳ هزار تومان مواجه شده است که کارشناسان مسائل بانکی رخدادهای سیاسی و اقتصادی در ترکیه را در آن دخیل می‌دانند و معتقدند با ایجاد آرامش در این کشور همسایه، این شوک از بازار ایران نیز خارج می‌شود تا بار دیگر نرخ‌ها به سطح سابق بازگردد.

از چهارشنبه هفته گذشته به بهانه دستگیری مدیرعامل هالک بانک ترکیه که یکی از راه‌های انتقال ارز به ایران است، بهای دلار با افزایش مواجه شد. رخدادی که در ترکیه به تغییر 10وزیر کابینه منجر شده، بازار ایران را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است. به گفته کارشناسان بانکی، هالک بانک ترکیه تنها راه انتقال ارز به ایران نیست و وقفه در نقل و انتقال وجوه ارزی از طریق ترکیه هرچند عرضه و تقاضا را تا حدودی کاهش می‌دهد موجب مسدود شدن راه‌های انتقال ارز به ایران نمی‌شود.

احمد حاتمی یزد به همشهری گفت: راه‌های ارتباط برای نقل و انتقال ارز به ایران در 3کشور دیگر به غیراز ترکیه وجود دارد حتی سهم هالک بانک از برخی بانک‌های دیگر نیز کمتر است اما به هر حال زلزله سیاسی در ترکیه به‌عنوان همسایه مؤثر ایران موجب شده است تا بازار ایران تحت‌تأثیر قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل بانکی ادامه داد: در سال‌های اخیر در کنار تحریم افرادی در ایران و ترکیه به‌دنبال دریافت وجوه مشروع و نامشروع برای نقل و انتقال ارز و برخی کالاها بوده‌اند. این موضوع فسادی که وجود داشت را افزایش داده است و آثار آن در ترکیه با دستگیری برخی فعالان اقتصادی ترک و یک تاجر ایرانی نمایان شده است. به گفته حاتمی یزد، باید منتظر ماند تا راه‌های ارتباط ارزی دیگری جایگزین بانک ترکیه‌ای شود و نقل و انتقال وجوه ارزی روان‌تر شود. در این صورت بازار ارز نیز به آرامش خواهد رسید.

۱۳۹۲/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...