نسخه چاپی

احتمال حذف 4میلیون‌‎كارگر از دریافت سبدكالا

یك مقام ارشد وزارت كار می گوید تاكنون واگذاری سبد كالا به 3.5 میلیون كارگر حداقل بگیر قطعی شده و كار شناسایی سایر مشمولان از جمعیت 8.5 میلیون نفری بیمه شده باقیمانده ادامه دارد. با این حال، كارشناسان بازار كار معتقدند به دلیل فقدان بانك‌های اطلاعاتی قابل استناد، دستكم 2.5 تا 4 میلیون كارگر فاقد قرارداد و بیمه امكان دریافت بسته های حمایتی دولت را نخواهند یافت.

به گزارش نما؛ به نقل از مهر، پس از اعلام رسمی دولت مبنی بر واگذاری سبد کالای حمایتی به کارگران در ماه های بهمن و اسفند و سپس دستور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شناسایی این گروه ها؛ مقامات این وزارتخانه از برنامه ریزی برای شناسایی گروه های هدف و تهیه لیست برای ارائه به دولت خبر دادند.
یک مقام ارشد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اینباره به خبرنگار مهر گفت: واگذاری سبد کالای حمایتی دولت در ماه های بهمن و اسنفد به 3.5 میلیون کارگر حداقل بگیر دستمزد قطعی شده و کار شناسایی سایر مشمولان دریافت کمک دولت در بین 8.5 میلیون مشمول قانون کار دارای بیمه در دست انجام است.
وی از حذف گروه هایی از مشمولان قانون کار خبر داد که تنها عنوان کارگری دارند اما در مشاغل مدیریتی و با حقوق و مزایای بالا خدمت می کنند. با این حال، دستکم 5 میلیون نفر دیگر نیز در مشاغل کارگری کشور اشتغال به کار دارند که فاقد هرگونه بیمه و یا قرارداد کاری هستند که بتوان با استناد به آن، آنها را مشمول دریافت سبد حمایتی دولت دانست.
شناسایی گروه های جدید کارگری
بیشتر این گروه که در مشاغل کارگری روزمزد، فصلی، ساختمانی و یا کارگاه های کوچک مشغول به کار هستند تاکنون در هیچ آماری به ثبت نرسیده اند و اگر هم از سوی دولت ها برآورد مشخصی از وضعیت اشتغال آنها صورت گرفته باشد، منتشر نشده است.
در واقع این نگرانی که کمک معیشتی دولت با هدف حمایت از خانوارهای کم درآمد تا متوسط طرح ریزی شده و حالا به دلیل فقدان بانک اطلاعاتی لازم، به این دست از گروه های اتفاقا مشمول و مستحق دریافت کمک نرسد وجود داشته و دارد.
حال علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه دولت قصد دارد به کارگران فاقد قرارداد و بیمه نیز سبد کالای حمایتی واگذار کند گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه مشغول شناسایی کارگرانی است که در این گروه قرار می گیرند و فاقد هرگونه بیمه و یا قرارداد هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: در زمینه نحوه واگذاری سبد کالای حمایتی دولت مشغول بررسی و پیاده سازی کار هستیم اما احتمالا حمایت های دولت از طریق کارت های بانکی افراد مشمول صورت خواهد گرفت.
اشاره ارائه سبد کالای حمایتی از سوی دولت گفت: در حال شناسایی آن دسته از کارگرانی هستیم که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند تا از دریافت سبد کالای حمایتی دولت برخوردار شوند.
2 دلیل کارگران برای مثبت بودن برنامه دولت
طبق آخرین اعلام صورت گرفته نیز سبد کالای حمایتی دولت شامل 1.8 کیلوگرم روغن نباتی مایع، 10 کیلوگرم برنج، 4 کیلوگرم گوشت مرغ، 800 گرم پنیر بسته بندی شده و 1.8 کیلوگرم تخم مرغ است.
اولیاء علی بیگی با بیان اینکه معمولا اقدامات مقطعی و مُسکنی نمی تواند تاثیر چندانی در بهبود وضعیت معیشت خانوار کارگری داشته باشد گفت: اما با توجه به وضعیت فعلی معیشتی و تورم در کشور، دولت به درستی برنامه مناسبی را طرح ریزی کرده است.
رئیس هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اظهارداشت: موضوع مهم در واگذاری سبد کالای حمایتی به اقشار مختلف از جمله کارگران، نحوه اجرای آن است. به صورت کلی اگر در شرایط عادی اقتصادی قرار داشتیم که سبد کالا چندان اهمیتی نداشت اما در وضعیت فعلی که بسیاری از بنگاه ها به سر می برند، اینگونه حمایت ها از سوی دولت می تواند قابل تقدیر باشد.
علی بیگی با اشاره به اینکه افرادی را داریم که در ماه حتی امکان یکبار مصرف گوشت را نیز ندارند گفت: بنابراین طرح فعلی دولت به دلیل اینکه بار تورمی ندارد و نقدینگی را تحریک نخواهد کرد و از سویی باعث رونق تولیدات و محصولات داخلی می شود، می تواند قابل توجه ارزیابی شود.
این مقام مسئول کارگری کشور با بیان اینکه دولت در این شرایط از خود شجاعت نشان داد و پذیرفت که گروه هایی از جامعه نیازمند حمایت هستند افزود: دولت ابتدا باید گروه های فاقد شغل و درآمد را شناسایی کند و آنها را در اولویت قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه سبد کالای حمایتی دولت نباید به سرنوشت واگذاری سهام عدالت به کارگران دچار شود اظهارداشت: کارگران بسیار زیادی را داریم که به صورت روزمزد و فصلی مشغول به فعالیت هستند و این گروه ها باید در اولویت قرار گیرند.
احتمال حذف 4میلیون کارگر مشمول از دریافت بسته حمایتی
علی بیگی کار شناسایی گروه های فاقد بیمه و قرارداد را دشوار دانست و با بیان اینکه در مسئله بیمه کارگران ساختمانی برخی سوء استفاده ها صورت گرفت و حتی انبوه ساز و طلافروش هم از این بیمه به جای کارگر ساحتمانی استفاده می کنند تصریح کرد: امار دقیقی از تعداد کارگران فاقد بیمه و قرارداد نداریم و معمولا دولت ها اینها را پنهان می کنند. ما حتی در مورد مسائل بدیهی تر مانند خط فقر نیز آمار روشنی نداریم و هر کسی برای خود یک عددی را اعلام می کند.
در همین زمینه، حمید حاج اسماعیلی نیز در گفتگو با مهر به مشکل عدم وجود یک بانک اطلاعاتی دقیق برای شناسایی کارگران و گروه های واقعی مشمول دریافت سبد کالای دولت اشاره کرد و گفت: اگر قرار است به کارگران کمکی به لحاظ معیشتی بشود، اطلاعات روشنی برای استناد به آن غیر از لیست بیمه شده ها وجود ندارد.
این کارشناس بازار کار با تاکید بر اینکه مسئله اصلی نحوه شناسایی افراد فاقد بیمه و قرارداد کاری است اظهارداشت: کار دولت خوب است اما چگونه می خواهد افراد مستحق و ضعیف را شناسایی کند؟ البته در برخی گروه ها مانند افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد، کار آسانتر است.
حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه برآورد می شود 2.5 تا 4 میلیون کارگری که واجد شرایط دریافت سبد حمایتی دولت هستند به دلیل فقدان بانک اطلاعاتی نتوانند از این کمک ها برخوردار شوند و در نقطه مقابل گروه هایی که مستحق نیستند، از این بسته ها استفاده کنند.
وی با تاکید بر این موضوع که می توان به افراد ثبت نام شده در سامانه های جستجوی شغل و بانک های تقاضای شغلی که در زیرمجموعه های دولت قرار دارد و همچنین ثبت نام شده ها در کاریابی ها نیز که دستکم 800 هزارنفر خواهند بود نیز سبد کالای حمایتی ارائه کرد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...