نسخه چاپی

نگاهی نو به ماموریت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

عکس خبري -نگاهي نو به ماموريت‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

مسوول دفتر رییس جمهور با بیان این‌كه تصویب قطعنامه به پیشنهاد رییس جمهور ایران در سازمان ملل نشان داد ایران اسلامی سخن دلپذیر دارد، گفت: ما باید هنر ارائه ارزش‌های اصیل‌مان را به كار ببندیم و در این راستا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پس از تصویب این قطعنامه ماموریت مضاعف دارد.

به گزارش نما؛ محمد نهاوندیان در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این‌که باید نگاهی نو به ماموریت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان این سازمان در دولت تدبیر و امید داشته باشیم، اظهار کرد: این دولت با سه شعار و اولویت، مورد اقبال جامعه ایران قرار گرفت اول نجات اقتصاد دوم تعامل سازنده و سوم احیای اخلاق که هر سه این اولویت‌ها در حوزه ارتباطات فرهنگی و مسوولیت این سازمان معنا و مفهوم پیدا می‌کند.
رییس دفتر رییس جمهور با بیان این‌که در نجات اقتصاد کشور گرچه به اقتصاد مقاومت و رشد درون زا اعتقاد داریم، اما لازمه آنرا استفاده از حق مسلم دسترسی به بازارهای جهانی و تعامل با اقتصاد جهانی مطابق سند چشم‌انداز می‌دانیم ، افزود: این‌که دشمنان مانع شوند فعالان اقتصادی جامعه از حق مسلم تعامل با اقتصاد جهان محروم شوند، توفیق حریف در تحمیل محدودیت به اقتصاد ما است.
وی تصریح کرد: رایزن فرهنگی ما در مقابل دسیسه تحمیل انزوا از سو ی دشمنان به ما باید مقابله کنند.
وی با اشاره به این‌که دیپلماسی فعال عمومی حوزه‌های مختلف دارد که دیپلماسی فرهنگی در آن از جایگاه ویژه برخوردار است، خاطر نشان کرد: تعامل سازنده با جهان محدود به دیپلماسی رسمی نیست و شاهد بودم رییس جمهور در همین راستا از دیپلماسی دانشگاهی و ورزشی هم سخن گفتند و بی‌شک دیپلماسی فرهنگی در تعامل سازنده جایگاهی موثر دارد.
نهاوندیان با بیان این‌که پیام انقلاب اسلامی و نبی اکرم جز احیای اخلاق و مکارم اخلاقی نبود، اظهار کرد: جای تاسف است که دسیسه‌های دشمن توانسته باشد نقش پرچم‌دار اخلاق ما را کم‌رنگ کند و دشمن بتواند به دروغ‌پردازی چند لایه بر چسب‌های ناچسب ضد اخلاقی به ما زند و ایران مروج خشونت معرفی کند.
مسوول دفتر رییس جمهور تصریح کرد: پیام ملت ایران در انتخابات 92 به سرعت آفاق جهانی را در نوردیده و تصویب قطعنامه به پیشنهاد رییس جمهور ایران در سازمان ملل نشان داد ایران اسلامی سخن دلپذیر دارد و درجهان دل‌های سخن پذیر فراوان است. پس ما باید هنر ارائه ارزش های اصیل‌مان را به کار ببندیم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلممی پس از تصویب این قطعنامه ماموریت مضاعف دارد.
نهاوندیان با اشاره به این‌که خداوند خواست پرچم مبارزه با خشونت به دست ایران اسلامی بیافتد و آغاز برگرداندن امواج فتنه‌ای که از 11 سپتامبر آغاز شد را شاهد باشیم، گفت: از ایران اسلامی باید پیام ضدیت با افراطی‌گری به همه عالم برسد و باید اعلام کنیم تصویر سازی علیه اسلام دیگر بس است چون دشمنان افرادی اجیر می‌کنند تا آتش به پا کنند و تصویرسازی کاذب افراطی علیه اسلام داشته باشند پس وقت آن است که چهره زیبای پیامبر اسلام را به جهان معرفی کنیم چون فطرت حق‌جو همه انسان‌ها پذیرای این پیام است.
مسوول دفتر رییس جمهور با بیان این‌که جهان امروز به لحاظ ارتباطات با گذشته قابل قیاس نیست، پس باید حرف جذاب داشته باشیم، افزود: برد محتوایی و اندیشه‌ای و هنر ارائه پیام مهم است که در این راستا اهمیت ترکیب بهینه بین مشترکات فرهنگی و ممیزاتی که هویت فرهنگی را تعریف می‌کند بسیار زیاد است و این هنر کسی است که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کار می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: رایزن فرهنگی در محل ماموریت خود باید بتواند با همه گروه‌ها ارتباط سازنده و دو سویه برقرار کند و حق ندارد در نزاع‌ها و رقابت‌های گروهی جانب‌داری کند، چون رایزنی فرهنگی نماینده جامعه ایران و فرهنگ عقلانی با اصول و آداب مشخص است پس توصیه من به آقای ابراهیمی رییس جدید سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی این است که در انتخاب رایزن‌ها تلاش داشته باشند تا بهترین‌های فرهنگ ایران را برای این کار بزرگ انتخاب کنند و حتما آقای جنتی در این مسیر ایشان را حمایت خواهند کرد.
نهاوندیان با اشاره به اهمیت فهم میان فرهنگی توسط رایزن فرهنگی گفت: گاهی یک واژه در زمینه‌های فرهنگی مختلف ممکن است معنای متضاد دهد و رایزن فرهنگی باید متوجه این نکات ظریف باشد و در انتخاب واژه، سوژه، مثال یا شعار دقت کند چون وظیفه ما در حد ترجمه نیست، بلکه می‌خواهیم یک فرهنگ را منتقل کنیم.
نهاوندیان تاکید کرد: رایزن دولت تدبیر و امید موظف به تدبیر در شیوه رساندن پیام است.
مسوول دفتر رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه جهت‌گیری‌ها در تخصیص بودجه در دولت تدبیر و امید باید محصول محور باشد، گفت: محصول محوری کمک می‌کند بازده را بالا ببریم.
وی افزود: رایزن فرهنگی موفق است که بتواند از امکانات جامعه مخاطب هم برای رساندن پیام خود استفاده کند چون پیام تمدن ایران اسلامی مطبوع طبع همه عالم است و باید بتوانیم این پیام مطبوع را مورد طلب جامعه خود قرار دهیم که این هنر رایزن موفق است.
نهاوندیان با بیان این‌که در ارزیابی عملکرد رایزن‌های فرهنگی باید ببینیم تا چه اندازه توانسته‌اند از امکانات بین‌المللی و جامعه مخاطب بهره بگیرند گفت: مطمئن هستم با مدیریت آقای جنتی و آقای ابراهیمی و همکارانشان موفق خواهند شد این کاروان پر تلاش را گام‌های بلندی به سمت هدف هدایت کنند.
نهاوندیان همچنین ضمن تشکر از خدمات رییس قبلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: امیدوارم آقای ابراهیمی در پی گام‌های بلند موسسان و مدیران گذشته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بتواند گامی بلند در رسیدن اهداف این سازمان بردارد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...