نسخه چاپی

عربستان قبر خودش را می كند

در اجلاس اخیر شورا، پیشنهاد ریاض مبنی بر تبدیل اتحادیه اقتصادی به ائتلاف نظامی علناً و بی چون و چرا تنها با استقبال بحرین روبرو شد در حالی كه اعضای دیگر شورا در عمل از پذیرش آن طفره رفتند

به گزارش نما؛ پایگاه خبری تحلیلی ایران‌رو در مطلبی چنین نوشت: برای درک بهتر علل شکست ابتکار جدید ضد ایرانی عربستان سعودی که در اجلاس اخیر شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در کویت به تاریخ 11 دسامبر مطرح شد، کافی است به تحولات دو سال پیش نگاهی بیاندازیم. در اجلاس اخیر شورا، پیشنهاد ریاض مبنی بر تبدیل اتحادیه اقتصادی به ائتلاف نظامی علناً و بی چون و چرا تنها با استقبال بحرین روبرو شد در حالی که اعضای دیگر شورا در عمل از پذیرش آن طفره رفتند (فقط یک فرماندهی مشترک نظامی بدون نیروهای مسلح مشترک تشکیل شد). یادآوری می شود که دو سال پیش در ماه دسامبر سال 2011 ملک عبدالله طرح تشکیل اتحادیه نظامی – سیاسی توسط شش کشور عضو شورا را اعلام کرده و در سخنان خود در اجلاس سران شورا این ابتکار را به عنوان پاسخ به «تهدید فزاینده» ایرانی توجیه کرد که حکام عربستان سعودی همیشه از آن دم می زدند.
این پایگاه خبری در ادامه می افزاید: عربستان سعودی به طور موازی پیشنهاد کرد که دو پادشاهی سنی عربی اردن و مراکش نیز به عضویت شورای همکاری جلب شوند که از آنجا معلوم گردید که طرح اتحادیه نظامی – سیاسی قبل از همه به عنوان وسیله پیشگیری از سرنگونی پادشاهی های موروثی حاشیه خلیج فارس و عوض شدن آنها با رژیم های انتخابی جمهوری خواه در نظر گرفته شده بود. برای ریاض مهم نبود که در حالی که پادشاهی هاشمی با عربستان سعودی مرز مشترک دارد، مراکش در فاصله هزارها کیلومتر از خلیج فارس واقع شده است. این نکته برای ریاض مهم نبود زیرا این اقدام غیر عادی به عربستان اجازه می داد ائتلاف پادشاهی های موروثی عربی را تشکیل دهد که بر پیمان نظامی – سیاسی پیشنهادی کشور سعودی متکی شود.
ایران‌رو در ادامه با اشاره به وحشت عربستان از قدرت شیعیان به ویژه در بحرین و استان الشرقیه عربستان تصریح می‌کند: بسیاری از شیعیان بحرین متوجه می شوند که باید به مبارزه خود ادامه دهند که همانطور که می توان فرض کرد، دربرگیرنده اعتراضات هم صلح آمیز و هم قهری خواهد شد. «خردمندی» استراتژیست های سعودی برای آنها چاره ای نگذاشته است. ریاض نباید فراموش کند که شیعیان اکثریت جمعیت استان شرقی عربستان سعودی را تشکیل می دهند که در سی کیلومتری بحرین در ساحل آب های کم عمق خلیج فارس واقع شده است که همانجا تقریباً تمام نفت عربستان سعودی تولید می شود. شیعیان محلی به سرکوب مسلحانه ناآرامی ها در بحرین واکنش خشمگینانه ای از خود نشان داده و تظاهرات زیادی بر پا کردند که در جریان آنها چند نفر به دست پلیس و نیروهای امنیتی کشته شدند. ضمانتی نیست که شیعیان بحرین و استان شرقی زمانی علیه تبعیض از سوی سنی ها و وهابیون اقدام نکنند که عواقب این امر برای رژیم های سعودی و رژیم های عربستانی دیگر بسیار سخت خواهد بود.
این پایگاه خبری با اشاره به وحشت فزاینده ریاض که از ایران گرفته تا بحرین را شامل می‌شود و اکنون به عراق رسیده گزارش داد: عربستان سعودی در همین شرایط سعی می کند پیمان نظامی خود را تشکیل دهد. ریاض آن را به عنوان ائتلاف نه تنها ضد ایرانی بلکه ضد عراقی هم طراحی می کند چرا که اعتقاد دارد که عراق نیرومند نفتی با جمعیت بزرگ و نیروهای مسلح بزرگ خود که شیعیان دو سوم آن را تشکیل می دهند، نیز امنیت عربستان سعودی را تهدید می کند. در این شرایط سرویس های ویژه سعودی صدها میلیون دلار به تحریک فعالیت های ضد حکومتی سازمان های تندرو سنی علیه دولت شیعه بغداد تزریق می کنند. آنها ظاهراً می فهمند که مردم عراق هرگز فراموش نخواهند کرد که عربستان سعودی طی سال های زیادی سعی می کرد همسایه شمالی خود را تضعیف کرده و در صورت امکان آن را به قسمت های قومی و مذهبی تجزیه نماید. بعید است که عراقی ها از خیر این جنایت سعودی بگذرند. اگر عراق و ایران بر اساس مقابله با یورش تجاوزکارانه وهابی – سنی به آنها متحد شوند، کار عربستان سعودی زار خواهد بود. عربستان جنگ سوریه را در عمل باخته است. و حالا حکام سعودی در میان پادشاهی های عربستانی با نظام سیاسی مشابه دنبال متحدان می گردند و حاضرند حتی به معامله با اسراییل تن دهند.
ولی بعید است که این تلاش ها به جایی برسد، به ویژه در شرایطی که ایالات متحده در برخورد خود با کشورهایی بازنگری می کند که به تندروان اسلامی و تروریست های القاعده و سازمان های افراطی دیگر متکی شده اند. در روزهای اخیر در عراق جنگ شدیدی بین نیروهای تروریستی مخفی سنی که از آل سعود پول می گیرند و نیروهای دولت مرکزی گسترش می یابد. نه تنها ادوات زرهی بلکه نیروی هوایی به سرکوب شبه نظامیان چهار استان سنی نشین قسمت های غربی و مرکزی عراق ارسال شده است. با وجود اینکه نیروهای دولتی تلفات زیادی متحمل می شوند (حتی ژنرال فرمانده لشگر هفتم که به نوری المالکی نخست وزیر عراق نزدیک است، جدیداً جان باخت)، تا کنون بسیاری از کانون های فعالیت دسته های تروریست ها نابود شده اند.
این پایگاه روس در ادامه تاکید می‌کند که در حال حاضر نبرد های اساسی رویارویی شیعه و سنی که توسط وهابیون عربستان سعودی تحریک می شود، از سوریه به عراق منتقل شده است و باید همانجا خاتمه یابد که تنها قلع و قمع شدن افراطیون و تروریست هایی که توسط ریاض پرورش داده می شوند، فرجام این تحولات خواهد بود، مگر اینکه عربستان سعودی دست به خودکشی زده و تجاوز به ایران همراه با اسراییل را تحریک کند. در این صورت تمام نقشه ژئوپلتیکی دوباره بریده و دوخته خواهد شد و خود عربستان سعودی به چند شبه دولت تجزیه شده و شیعیان عربستان مانند شیعیان بحرین زمام امور را به دست خواهند آورد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...