نسخه چاپی

«كشف حجاب» اسباب سرنگونی رژیم پهلوی را فراهم كرد

امام جمعه آبسرد گفت:‌ «كشف حجاب» اسباب سرنگونی رژیم پهلوی را فراهم كرد؛ ‌چون این حركت در تقابل با عقاید و اعتقادات دینی و فرهنگی مردم و ارزش‏های ملی و اسلامی بود.

به گزارش نما؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرشریفی ظهر امروز در همایش حجاب و عفاف در هنرستان زینبیه در منطقه جیلارد دماوند بیان کرد:‌ این جریان که در 17 دی ماه سال 1314 اتفاق افتاد، بزرگ‏ترین جنایت خاندان پهلوی نسبت به مردم ایران به شمار می‌آید.
وی رشته اصلی کشف حجاب را مربوط به کودتای سال 1292 خواند و افزود: چرخش و فضای سیاسی خاص که در آن دروان در کشور ایجاد شد، تغییر و تحولات بسیار زیادی را به وجود آورد.
میرشریفی تحولات ناشی از این کودتا را در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خواند و ادامه داد: یکی از تحولات اساسی و بنیادین این دوران، تثبیت نظام سیاسی بود که کودتاکنندگان به دنبال این بودند که پایه‌های سست نظام سیاسی خود را محکم کنند.
وی تحول دوم کودتای 1392 را ترویج ناسیونالیسم و حس ناسیونالیستی برشمرد و گفت: این جریان در حقیقت برگشت به عقب و ایران باستان افراطی و نگاه به اصالت و نژاد آریایی بود و سعی می‌شد به گونه‌ای به مردم تفهیم شود که اسلام چیز مهمی نیست و آنچه که برای ما ایرانیان ارزش دارد قومیت و نژاد آریاییست.
امام جمعه آبسرد بحث تجددطلبی و تجددخواهی به شیوه اروپایی را به عنوان سومین تحول این دوران خواند و بیان کرد: تجددگرایی در جامعه آن زمان نماد پیشرفت اجتماعی محسوب می‌شد و هدف از این حرکت نیز این بود که به مردم القا شود که راه پیشرفت اطاعت از اروپا و در پیش گرفتن روش زندگی اورپایی است.
وی با تأکید براینکه گرایش به شیوه زندگی اروپایی از زمان رضا شاه آغاز نشد، گفت: اگر این جریان را نیز ریشه‌یابی کنیم، ریشه آن را در سلطنت قاجاریه خواهیم یافت و بعدها این گرایش در دوران پهولی به عنوان یکی دستور مطرح شد.
میرشریفی افزود: رضاشاه پهلوی طرح خود را در قالب متحدالشکل کردن لباس تعریف کرد و این که زن‌ها باید حجاب خود را کنار بگذارند و مردها باید از کلاه‌های خاصی استفاده کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در این همایش اظهار داشت: نخستین نکته‌ای که در مورد حجاب به ذهن خطور می‌کند، این است که چرا در حجاب اسلامی، برای زنان محدودیت‌های بیشتری وجود دارد.
امام جمعه آبسرد نخستین دلیل این امر را در طبیعت خلقت زن دانست که زن به طور ذاتی و طبیعی ظریف‌تر و زیباتر است و می‌تواند باعث در گناه افتادن مرد شود.
وی دلیل دیگر محدودیت بیشتر برای زنان را وجود حس خودنمایی ذاتی در زن خواند و افزود: این امر نیز یک واقعیت طبیعی و ذاتی است و برای همین به بانوان بیشتر توصیه می شود که پوشش کامل حفظ کنند.
میرشریفی در خصوص ویژگی‌های حجاب و پوشش نیز بیان کرد: نخست اینکه این پوشش آن است که همه اعضای بدن غیر از چهره و دست و مچ را بپوشاند،‌ دوم اینکه بدن‌نما و نازک نباشد، سوم تنگ نباشد و چهارم از لباس‌های خاص مردان نباشد.
وی بحث حجاب فقط مختص زن را رد و خاطرنشان کرد: مردان مسلمان نیز باید چشم و نگاه خود را حفظ کنند و در واقع حجاب مردان حفظ نگاه از نامحرم و حفظ عفت و پاکی است.
گفتنی است؛ همایش عفاف و حجاب در مدارس دماوند، با حضور مدیر آموزش ‌و پروش شهرستان دماوند و شماری از دانش‌آموزان دختر و مربیان، معلمان و مدیران مدارس و نیز با حضور مدیر امام جمعه شهر آبسرد و امام جماعات مدارس شهرستان دماوند برگزار شد.

۱۳۹۲/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...