نسخه چاپی

ترس از بیان اشتباه یا انجام تكلیف؟

برخی از اصول گرایان همچنان اعتقاد دارند كه رای آنان به احمدی نژاد اشتباه نبوده است.

به گزارش نما؛ مصطفی داننده گفت: در جریان رقابت‌های انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری برخی طرفداران سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات، از جمله سعید حجاریان و اعضای جبهه مشارکت، تئوری عبور از خاتمی را مطرح کردند و اعلام داشتند که او نتوانسته است اهداف آنان را در قوه مجریه پیدا کند. این نظریه تا زمانی که خاتمی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی نکرده بود ادامه داشت و با حضور خاتمی و با توجه به تعدد نامزدهای انتخابات، این اصلاح طلبان از تئوری عبور از خاتمی دست کشیدند و به حمایت از خاتمی پرداختند.
سعید حجاریان چندی پیش در گفت‌وگویی با اشاره به اشتباه بودن این تئوری در آغاز دهه 80 شمسی گفت:« در دوره اصلاحات به نظرم شعار عبور از خاتمی اشتباه بود، اما شعارخروج از حاکمیت، تندروی نبود. الان هم عبور از هاشمی وخاتمی اشتباه است.»
یک دهه بعد از بایگانی این تئوری، اینبار نوبت اصول‌گرایان رسید تا از رئیس جمهور مطلوب خود در سال‌های گذشته عبور کنند و به فردی جدیدی برسند. محمود احمدی نژاد که در جریان رقابت با هاشمی رفسنجانی در سال 84 و میرحسین موسوی در سال 88 مورد حمایت اصول گرایان قرار گرفت.
رئیس دولت‌های نهم و دهم اما پیروزی در انتخابات را حاصل حمایت این جریان نمی‌دانستند و اعتقاد داشت که جذابیت‌ها و حضور او در استان و در میان مردم باعث پیروزیش در انتخابات شده است. احمدی نژاد و طرفدارانش حتی اعتقاد داشت طرفداران جریان اصول گرایی کمتر از 5 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند.
احمدی نژاد که اعتقاد داشت وام دار هیچ جریانی نیست از همان آغاز راه خود را با اصول گرایان جدا کرد و حتی در کابینه نهم نیز سعی کرد چندان به سخنان راست سنتی عمل نکند و کابینه‌ای برخلاف نظر آنان انتخاب کند. حمایت از مشایی و عبد صالح خواندن او دیگر علت جدایی احمدی نژاد و اصول گرایان بود. اختلافی که تا امروز نیز همچنان ادامه دارد و جریان اصول گرایی اعتقاد دارد که مشایی احمدی نژاد را طلسم کرده بود و گرنه احمدی نژاد اهل این کارها نبود.
حمایت اصول گرایان از احمدی نژاد را می‌شود در این معنا تعریف کرد که این جریان به دلیل ترس به قدرت رسیدن اصلاح طلبان مجبور به حمایت از احمدی نژاد شدند. اما در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اما عقده‌های هشت ساله اصول گرایان سرباز کرد و آنان مسئله عبور از جریان احمدی نژاد را مطرح کردند و در جریان انتخابات بیشتر از دو نامزد جریان اصلاحان یعنی عارف و حسن روحانی به انتقاد از احمدی نژاد و سیاست‌های وی پرداختند و او را عامل نابسامانی‌های کشور می‌دانستند.
برخی از آنان پا را فراتر گذاشتند و اعلام کردند که از رای دادن به وی پشیمان هستند و حتی گفتند که در سال 88 به او رای نداده‌اند. در این میان اصول گرایانی نیز حضور داشتند که ترجیح دادند در خلوت از احمدی نژاد انتقاد نکنند و همچنان اعلام کنند که از رای دادن به او پشیمان نیستند و احمدی نژاد بهتراز خیلی‌ها از جمله موسوی برای پست ریاست جمهوری بوده است.
در هفته‎‌ای که گذشت، حمید رسایی از چهره‌های شناخته شده جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی و از حامیان جدی محمود احمدی نژاد در مجلس هشتم و نهم اعلام کرد، از رای دادن به احمدی نژاد پشیمان نیست. وی در پاسخ به سوالی در مورد حمایت از احمدی نژاد گفت:« آقای احمدی نژاد مدیری با رویکرد انقلابی و زنده کننده خط انقلاب و امام بود و از اینکه در انتخابات دوره نهم و دهم از ایشان حمایت کردم، پشیمان نیستم.» اما رسایی، همچنان از احمدی نژاد به خاطر مشایی دلگیر است. او در مورد حمایت احمدی نژاد از مشایی می‌گوید:« ‌زمانی که مشایی با هدیه تهرانی عکس یادگاری می گرفت و به دنبال کوروش و هخامنش بود، به آقای احمدی نژاد گفتم که چرا جلوی وی را نمی گیرد که ایشان در پاسخ بیان داشت که مگر بچه حزب الهی ها در کشور بیش از 5 تا 6 میلیون نفر می شوند و با این تعداد نمی شود کشور را اداره کرد و باید 13 میلیون رأی موسوی را به سبد خود اضافه کنیم که بنده به او گفتم که با این کارها، شما 25 میلیون رأی را از سبد خود خارج خواهی کرد.»
حجت الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه نیز از جمله دیگر اصول گرایانی بود که اعلام کرد از رای دادن به احمدی نژاد پشیمان نیستم. وی علت پشیمان نبودن خود را اینگونه روایت می‌کند:« ما نسبت به رای دادن به آقای احمدی نژاد پشیمان نیستیم، چرا که ما در راستای تدابیر رهبری حرکت کردیم؛ معیارهایی که رهبری فرموده بودند بر ایشان بیشترین تطبیق را داشت. در عمل هم در دور اول احمدی‌نژاد این انطباق را ثابت کرد اما در دور دوم توقعاتی داشتیم که انجام نشد. ما گله مندیم و پشیمان نیستیم. امروز آنهایی باید پاسخگو باشند که از احمدی نژاد حمایت نکردند. ما می پرسیم چرا شما حمایت نکردید؟»
روح الله حسینیان، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی بود که بارها سینه خود را برای دفاع از احمدی نژاد سپر کرد و بارها به حمایت از دولت او پرداخت. این عضو ارشد جبهه پایداری نیز اعتقاد دارد که بر اساس تکلیف از احمدی نژاد حمایت کرده است. او یادآور می‌شود که: «ما هرگز از گذشته و انتخاب شخص احمدی نژاد پشیمان و شرمنده نیستیم و در اجرای وظیفه با کسی شوخی نداریم و همچنان نیز از تصمیم گذشته خود با استدلال و منطق حمایت می کنیم.»
اعضای جبهه پایداری هیچگاه حمایت خود را از احمدی نژاد انکار نکردند و نبویان یکی از اعضای این جبهه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:« از تشکیل جبهه پایداری حدود 2 سال می‌گذرد، ما افتخار می‌کنیم به احمدی‌نژاد رای دادیم، الان هم پشیمان نیستیم.» وی علت این حمایت را اینگونه بیان می‌کند:« سال 84 به چه کسانی می‌خواستید رای بدهید؟ به معین یا به هاشمی؟ افرادی که حزب تشکیل می‌دهند رهبری گفته تشکیل حزب این‌ها حرام است، این‌ها لیبرال دموکرات‌ها هستند. خانواده هاشمی اغتشاش‌گر است، باید به این‌ها رای می‌دادیم؟ سال 88 به چه کسی می‌خواستیم رای دهیم؟ به موسوی؟ موسوی که انگلیس و اسرائیل و آمریکا از او دفاع کردند؟»
سید احمد خاتمی و حسین ممدوحی دو عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم نیز از جمله کسانی بودند که اعلام کردند بنا بر تکلیف به احمدی نژاد رای داده‌اند و از این کار پشیمان نیستند. احمد خاتمی اشاره می‌کند که:« ما از رأی به احمدی‌نژاد پشیمان نیستیم چراکه انجام تکلیف پشیمانی ندارد. به صراحت می‌گویم در آن مقطع راه درست و صحیح انتخاب آقای احمدی نژاد بود. این حسن اصولگرایان است که زمانی که نقاط ضعف را در احمدی‌نژاد دیدند، به صراحت گفتند و انتقاد کردند.»
ممدوحی نیز رای خود و اعضای جامعه مدرسین را اینگونه تفسیر می‌کند:« گفت: این آقایان هر روز بر اساس وظیفه عمل می‌کنند البته احمدی‌نژاد امتحان خوبی نداد اما آقایان از کار خود پشیمان نیستند چراکه به وظیفه خود عمل کرده‌اند.»
صفارهرندی وزیر ارشاد دولت نهم که در روزهای پایانی دولت اول احمدی نژاد به علت مخالفت با مشایی از کار برکنار شده بود، نیز در جمع اصول گرایانی قرار می‌گیرد که اعتقاد دارد که بر اساس تکلیف به احمدی نژاد را داده است. وی علت رای دادن به شهردار سابق تهران را اینگونه اعلام می‌کند:« باید بگویم کسی را اصلح‌تر از احمدی نژاد در میان نامزدها سراغ نداشتم و از رای خود به ایشان نیز پشیمان نیستم.»
رئیس مجلس هفتم و نماینده مردم تهران در دوره‌های ششم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد هیچگاه نگفته‌ام که از رای به احمدی نژاد پشیمانم. حداد عادل اعتقاد دارد:« ما به احمدی‌نژاد سال 84 و 88 رای دادیم و اگر انتقادی است از احمدی‌نژاد 92 است.»
این اصوا گرایان اعتقاد دارند که در رای به احمدی نژاد اشتباه نکرده‌اند و رای آنان به رئیس دولت نهم و دهم بر اساس تکلیف بوده است و این در حالی است که بسیاری از مردم و جریان‌های سیاسی اعلام کرده‌اند از رای دادن به احمدی نژاد پشیمان هستند و اگر به سال 84 بازگردند به او رای نخواهند داد.
نکته جالب در این میان این است که کسانی که امروز هم از احمدی نژاد حمایت می‎‌کنند، از اصلی ترین منتقدان سیاست‌های جدید دولت و رئیس جمهور روحانی هستند. انتقاد از سیاست‌ خارجی و و سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی دولت یازدهم جز لاینفک ادبیات این اصول گرایان طی روزهای اخیر است.

۱۳۹۲/۱۰/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...