نسخه چاپی

كاش صدا و سیما لطفی به موسیقی داخلی می كرد

شهرام شكوهی: كاش صدا و سیما نظری هم به ما كند!

به گزارش نما، شهرام شکوهی را باید جزو خوانندگان موفق و محبوب امروز موسیقی ایران دانست که با قطعه «مدارا» خود را به ایرانیان علاقمند به موسیقی معرفی کرد.به گزارش شبکه ایران اولین آلبومش در سال 1390 با نام «مدارا» منتشر شد و جزو پرفروش ترین آلبوم های سال قرار گرفت. سبک اش تلفیقی از موسیقی سنتی ایران با موسیقی اسپنیش می باشد. به گزارش شبکه ایران فرهاد نمین در «آریا» در مورد مسائل روز موسیقی با شهرام شکوهی گفت و گویی انجام داده است. متن صحبتهای شکوهی را در ادامه می خوانید:

کمی در مورد برنامه های پیش رو صحبت بفرمایید؟
مجوز کنسرت در سه شهر صادر شده است و به امید خدا به زودی کنسرتهایی را در شهرهای تهران و قزوین و قوچان برگزار خواهم کرد. آلبوم جدیدم نیز با نام “کولی عشق” یک بهمن ماه منتشر خواهد شد که امیدوارم مورد توجه علاقمندان به موسیقی قرار بگیرد.

از وضعیت امروز موسیقی پاپ راضی هستید؟
بله، خدا را شکر خوب است.

اکثر هنرمندان از کپی آثارشان گلایه مند هستند و به نوعی کپی آثار آنها را دلسرد کرده است. در این مورد چه نظری دارید؟
کپی رایت درد مشترک همه هنرمندان است و متاسفانه ریشه فرهنگی دارد و تا فرهنگش جا نیفتد نمی شود کاری انجام داد. شما اگر قانون کپی رایت را هم بیاورید ایران اجرا کنید شش، هفت سال طول می کشد تا به ثمر برسد. شما الان اگر یک نفر را به علت داشتن سی دی غیر مجاز 200 هزار تومان یا 300 هزار تومان هم جریمه کنید فایده ای ندارد. تا این کار بخواهد اجرایی شود چند سال طول می کشد که مردم به سمت خرید سی دی اورجینال بروند.

در مورد ایجاد یک برنامه تخصصی موسیقی و حتی ایجاد یک شبکه مستقل موسیقی در تلویزیون چه نظری دارید؟
حرف همه ما این است که کاش صدا و سیما نظری هم به ما کند ولی من فکر نمی کنم تلویزیون اصولا چنین کاری را انجام دهد! ولی اگر چنین برنامه ای شکل بگیرد بسیار هم خوب است. چون حداقل کمی جدی تر به مباحث موسیقی پرداخته می شود و این به نفع موسیقی کشور و هنرمندان است. در مورد شبکه مستقل موسیقی نیز فکر نمی کنم چنین اتفاقی بیفتد. ولی کاش صدا و سیما لطفی به موسیقی داخلی می کرد و بیشتر به این هنر بها می داد چون از این طریق می توان رشد بی رویه موسیقی های سطح پایین را گرفت و به پیشرفت موسیقی کمک کرد. شما الان هر کجای دنیا را نگاه کنید می بینید که موسیقی با تصویر به مخاطب نشان داده می شود و فقط برای شنیده شدن نیست چون تاثیر موسیقی با تصویر بسیار بیشتر از موسیقی تنها می باشد. ولی خوب فعلا کلیت بحث ما این است که باید آن اعتقاد شکل بگیرد و صدا و سیما تصمیم به انجام این کار گیرد. ولی من به شخصه از ایجاد شبکه و برنامه تخصصی موسیقی در تلویزیون ناامید هستم و فکر نمی کنم چنین برنامه ای در عمل شکل بگیرد و در حد حرف باقی می ماند.

به نظر شما وجود این همه خواننده برای یک جمعیت هفتاد و پنج میلیونی زیاد نیست؟
نه، به نظر من که زیاد نیست. شما اگر مارکت موسیقی کشوری مثل ترکیه را نگاه کنید می ببینید که چند برابر ما خواننده فعال دارند. تقریبا چهار برابر ما اعم از مجاز داخلی و غیرمجاز خارجی و زیرزمینی و … که هم کنسرت برگزار می کنند و هم در برنامه های مختلف تلویزیونی شرکت می کنند. پس این تعداد خواننده به نسبت جمعیت هفتاد و پنج میلیونی ما زیاد نیست ولی اگر فقط محدود شود به 100 هزار یا 200 هزار نفر در تهران که اقدام به تهیه سی دی اورجینال هنرمندان کنند بله این تعداد خواننده زیاد است.

متاسفانه برخی از هنرمندان تا به شهرت می رسند دچار یک غرور کاذب می شوند و سعی می کنند خودشان را از دید عموم پنهان کنند. شما به عنوان یکی از هنرمندان خوش اخلاق و خوش برخورد عرصه موسیقی چه نظری در مورد رفتار یک هنرمند دارید؟
شما در مورد من لطف دارید ولی ما که به جایی نرسیدیم! ولی از خدا می خواهم که اگر می خواهد چیزی را به ما بدهد اول ظرفیت داشتن آن چیز را به ما بدهد بعد خودش را. من همیشه در مورد یک مشکلی که وجود دارد صحبت می کنم و اینکه یک هنرمند را نباید خیلی دست بالا گرفت. منظورم از اینکه دست بالا نگیریم نه اینکه خدای ناکرده به جایگاه هنری اش توهین کنیم، خیر بلکه باید این را بپذیریم که یک هنرمند هم مثل دیگر اقشار جامعه حق دارد به راحتی در جامعه تردد داشته باشد. هنرمند وقتی از جایگاه هنری بررسی شود باید جزو نخبگان جامعه حساب شود. خواننده و بازیگر و … را نباید طوری نگاه کرد که انگار از فضا آمده اند و این کار درستی نیست. یک هنرمند هم مثل بقیه مردم دوست دارد به راحتی به یک شیرینی فروشی برود یا به رستوران یا مرکز خرید و … و نباید از نظر جامعه این کار هنرمند عجیب به نظر بیاید. یک هنرمند هم مثل بقیه مردم ممکن است زمانی ناراحت شود یا عصبانی باشد و مردم نباید با دیدن یک رفتار از یک هنرمند در موردش برداشت بدی داشته باشند. یک هنرمند هم نباید فراموش کند که هر چی دارد از همین مردم دارد و با حمایت این مردم توانسته به شهرت و محبوبیت برسد.

۱۳۹۲/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...