نسخه چاپی

كاخ سفید: معامله پنهانی با ایران نداریم

كاخ سفید برخی از گزارشات مبنی بر وجود 'یك معامله پنهانی' بین تهران و واشنگتن را رد كرد و گفت كه چنین گزارشاتی بی اساس است.

به گزارش نما، جان مک‌کین و لیندسی گراهام دو سناتور ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه در بیانیه مشترکی ادعا کردند که از برخی گزارشات مبنی بر اینکه دولت آمریکا در زمینه آینده برنامه‌ هسته‌ای ایران یک معامله پنهانی با ایران کرده است شدیدا نگران هستند.

به گزارش خبرگزاری هند، این قانون‌گذاران آمریکایی مدعی شدند: مذاکره‌کننده ارشد هسته ای ایران ادعا کرده است تحت این توافق احتمالی، ایران اجازه خواهد داشت همه تاسیسات هسته‌ای‌اش را باز نگه دارد،‌به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و تحقیقات هسته‌ای از جمله تحقیقات درباره نسل بعدی سانتریفیوژها را ادامه دهد و حتی دامنه آن را گسترش دهد. ما از دولت آمریکا می‌خواهیم بلافاصله درباره این وضعیت شفاف‌سازی کند و اطمینان حاصل کند اعضای کنگره به طور کامل در جریان دیپلماسی هسته‌ای‌اش با ایران قرار خواهند داشت.

جی کارنی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید بلافاصله واکنش نشان داد و روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: هیچ توافق پنهانی وجود ندارد. اسناد مربوط به اجرای توافق‌نامه‌ها با آنچه که ما توضیح داده ایم یعنی طرح‌های فنی ارائه شده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطابقت دارد.

کاخ سفید گفت که این نشانه دیگری حاکی از گزارشاتی است که صحت ندارند.

کارنی گفت: درک‌های فنی به وضوح نشان می‌دهند ضوابط طرح اقدام مشترک که به طور علنی منتشر شد چگونه اجرا می‌شود، شفاف‌سازی می‌شود و علاوه بر آن زمان اجرای این ضوابط بیان شده است. این پروسه‌ای نیست که به آمریکا محدود باشد. این توافقی نیست که منحصرا بین ایران و‌ آمریکا صورت گرفته باشد. این کار با حضور کشورهای عضو گروه 1+5،‌ اتحادیه اروپا، آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران صورت گرفت.

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در ادامه گفت: ما متن آن را در اختیار عموم مردم و کنگره قرار خواهیم داد. ولی باید در زمینه زمان و چارچوب انتشار اطلاعات با شرکایمان همکاری کنیم و امیدواریم که بتوانیم به زودی این کار را انجام بدهیم.


۱۳۹۲/۱۰/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...