نسخه چاپی

پیشرفت توانمندی‌های نظامی و موشكی ایران

سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریكا(پنتاگون) جدیدترین گزارش سالانه خود را درباره ارزیابی تهدیدهای متوجه آمریكا منتشر كرد و در اقدامی مغرضانه بخشی از این گزارش سالانه به ایران اختصاص دارد و البته به برخی دستاوردها و پیشرفت‌های ایران اذعان كرد.

به گزارش نما؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، در گزارش سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) ادعا شده است: "تهران به علت نفوذ منطقه‌ای خود، حمایت از گروه‌های تروریستی (حزب‌الله!)، ارتقای توانمندی‌های نظامی و برنامه هسته‌ای‌اش تهدیدی جدی برای منافع ایالات متحده به شمار می‌رود. ایران در سراسر منطقه فعال است. البته ایران تاحدودی از زمانیکه حسن روحانی در اوت 2013 رئیس جمهور ایران شد موضع خود را ملایم‌تر کرده است.
در ادامه این گزارش آمده است: "ایران تهدید کرده است اگر به این کشور حمله شود یا در پاسخ به تحریم‌های آتی درباره صادرات نفتی اش، به صورت موقت مسیر تردد شناورهای بین المللی که از تنگه هرمز عبور می کنند را مسدود خواهد کرد. افزون بر این، ایران تهدید کرده است موشکهایی علیه اهداف ایالات متحده و متحدان منطقه ای در پاسخ به حمله به ایران شلیک کند.
این گزارش با اذعان به اینکه ایران هیچگاه اهداف جنگ‌طلبانه نداشته ادامه می‌دهد: با وجود این، بعید است ایران شروع کننده مناقشه باشد یا به صورت تعمدی اقدامی تحریک‌آمیز برای شروع درگیری صورت بدهد یا به حمله پیشدستانه مبادرت کند.
در بخشی از گزارش پنتاگون، ادعاهایی در مورد نفوذ ایران در عراق مطرح شده است.
در ادامه جدیدترین گزارش سالانه سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) آمده است: "ایران به صورت مستمر توانمندی‌های نظامی‌اش را ارتقاء می‌دهد. نیروی دریایی ایران در حال ساخت شناورهای سریعتر است، نیروی زیردریای خودش را توسعه می‌دهد، توانمندی‌های دفاع موشک‌های کروز خودش را توسعه می‌دهد و حضورش را در آب‌های بین‌المللی افزایش می‌دهد. نیروی دریایی ایران، دورترین استقرار فرامنطقه‌ای خودش را در مارس 2013 انجام داد بطوریکه در آبهای چین حضور یافت و برای اولین بار یک زیردریایی ایرانی در دسامبر 2013 به هند رفت. نیروی دریایی ایران می‌خواهد تا به آبهای اقیانوس اطلس برسد."
در ادامه گزارش پنتاگون آمده است: "ایران در تلاش است نیروی دفاع هوایی و نیروی هوایی خودش را مدرنیزه کند. هرسال ایران سامانه‌های ساخت ایران را رونمایی می‌کند از جمله این سامانه‌ها می‌توان به سامانه‌های موشکی، رادارها و پهپادها اشاره کرد. ایران در سال 2013 نیز همین کار را انجام داد (سامانه های جدیدی به نمایش گذاشت). ایران همچنان در تلاش است به سامانه‌های موشکی پیشرفته دوربرد زمین به هوا دست پیدا کند."
در این گزارش اذعان شده است: "ایران به قدری پیشرفت کرده که می‌تواند اهدافی را در سراسر منطقه و در شرق اروپا هدف قرار بدهد. ایران علاوه بر فناوری‌های موشکی و راکتی فزاینده‌اش، در تلاش است میزان کارایی سامانه های موجودش را تقویت کند. ایران در حال ساخت موشک بالستیک ضدکشتی به نام خلیج فارس است. وسیله پرتاب فضایی سیمرغ ایران نشان دهنده عزم این کشور برای توسعه فناوری های موشکهای بالستیک قاره پیماست."
در این گزارش کشورهای مختلف به صورت جداگانه بررسی شده‌اند. کشورهای گنجانده شده در این بخش بعد از ایران عبارتند از مصر، سوریه، عراق و یمن و لیبی.
مشروح این بخش به قرار ذیل است:
**** مصر:
دولت موقت مصر برای مقابله با ناآرامی های که در پی سرنگونی محمد مرسی درمصر بروز کرد ازطریق قانونی و با تاکتیکهایی عمل کرده است تا نارضایتی ها را سرکوب کند و در برخی مواقع این کار با خشونت انجام شده است. با آنکه دولت موقت مصر قول داده است برنامه ای بلندپروازانه برای گذار به سمت دولتی منتخب را به اجرا بگذارد، اما این دولت نتوانسته است به برخی از مهلت های تعیین شده خودش عمل کند. تظاهرات گروههای مخالف در سراسر مصر تحت الشعاع خشونتهای تروریستی قرار گرفته است که دیگر به صحرای سینا محدود نیست. مخالفتهای فزاینده مردمی با سلطه نظامی در جامعه مصر، انسجام احزاب سیاسی را تهدید می‌کند که در حال حاضر از دولت موقت حمایت می‌کنند.
در این گزارش ادعا شده: "ناامیدی شدید گروههای سیاسی اسلامگرا از ایجاد تغییرات در قانون اساسی مصر و بیرون رانده شدن آنها از حیات سیاسی مصر، این خطر را به همراه دارد که به سمت روند افراط گرایی برود."
درادامه گزارش آمده است: "همه‌پرسی مردمی سبب نهایی شدن قانون اساسی جدید مصر شد بطوریکه 98 درصد مردم مصر به این قانون اساسی که 38.6 درصد افراد واجد شرایط در آن شرکت داشتند، رای مثبت دادند. ایجاد تغییرات در قوانین برای آسان کردن روند رای دادن به این همه پرسی کمک کرد. اما فقدان فضای آزاد و منصفانه در آستانه انتخابات سبب شد اخوان المسلمین و اکثر گروههای مخالف دیگر در مصر ، شرکت در همه پرسی را تحریم کنند. قاهره قصد دارد روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در بهار شروع و روند برگزاری انتخابات پارلمانی را در تابستان شروع کند. "
"امنیت مصر در شبه جزیره سینا از پاییز سال گذشته به صورت خاصی ضعیف است باآنکه نیروهای امنیتی مصر تلاشهایی در این منطقه صورت داده اند و امنیت داخلی در دیگر مناطق مصر نیز با دشواری هایی مواجه است. حملات به نیروهای امنیتی و نظامی مصر در شبه جزیره سینا که به صورت فزاینده ای مرگبارتر و شدیدتر می شود به قوت خود باقی است و حتی در مناطقی است که شمار زیادی از نیروهای مصری در آنجا مستقر هستند. شبکه‌های تروریستی از خلاءهای امنیتی در بخشهایی از شبه جزیره سینا بهره برداری می کنند. "
"نیروهای امنیتی مصر در دیگر مناطق این کشور نیز با نافرمانی های مکرر مردمی مواجه هستند. عناصر ضددولت موقت مصر بر مقاومت خفیف و اقداماتی ازقبیل اخلالگری های دانشجویی در محوطه های دانشگاهها متمرکز شده اند و از دیگر شکل های اعتراضهای مردمی خودداری می‌کنند که احتمالا با واکنش قهری مسئولان مواجه خواهد شد.
**** افغانستان
ژنرال "مایکل تی فلین" مدیر سازمان اطلاعات وزارت دفاع آمریکا در این گزارش در بخش تهدیدات افغانستان مدعی شد نیروهای افغان به سبب فقدان توانایی اطلاعاتی و شناسایی و نظارتی ، و نیز نداشتن تخصص لازم در فناوری مقابله با برنامه های استفاده از بمب های دست ساز همچنان با مشکل مواجه اند. این چالش همراه با پراکنده بودن توانایی نیروهای ایساف در زمینه کمک رسانی هوایی و خدمات لجستیکی موجب محدود شدن توانایی ارتش ملی افغانستان برای عملیات مستمر در بیرون مناطق بزرگ شهری و کانون های لجستیکی است.
نامشخص بودن محیط امنیتی افغانستان پس از سال 2014 -- از لحاظ حضور نیروهای آمریکایی ، تامین بودجه ، انسجام دولت و توان طالبان -- احتمالا سال آینده در همه سطوح در تصمیم گیری ها موثر خواهد بود و این در حالی است که نیروهای ایساف مجبورند اهداف خود را اولویت‌بندی کنند و خود را برای رویدادهای نامشخص آینده آماده کنند.
در بخش دیگری از گزارش ادعا شده است: ثبات سیاسی افغانستان به موفقیت انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 و انتقال قدرت از حامد کرزای به جانشین وی بستگی دارد. آماده شدن افغانستان برای انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای استانی 5 آوریل جریان دارد. نبود یک نامزد اجماعی ممکن است انتخابات را به دور دوم بکشد که زمان برگزاری آن در دوره اوج درگیری های شورشیان و آغاز روند کاهش نیروهای ایساف خواهد بود که این ممکن است به بی ثباتی افغانستان بینجامد. ثبات دوره پس از انتخابات به توانایی رئیس جمهور جدید برای حفظ حمایت نخبگان سیاسی و نیروهای امنیتی افغانستان از طریق تقسیم متوازن سمت های سیاسی و منابع مالی داخلی و بین المللی بستگی خواهد داشت.
ژنرال فلین در بخش دیگری از گزارش خود گفت کاهش تعداد نیروهای ائتلافی در افغانستان فرصت هایی را برای طالبان برای بسیج احساسات محلی و افزایش نفوذ سیاسی خود در مناطق روستایی که پایگاه اصلی قدرت آنهاست به وجود خواهد آورد.
وی در مورد نفوذ ایران در افغانستان نیز ادعاهایی را مطرح کرد و گفت: ایران یکی از شریکان تجاری اصلی افغانستان است و سوخت به این کشور صادر می کند.
**** سوریه:
در این گزارش ادعا شده است: "سه سال از مناقشه در سوریه سپری می‌شود و این کشور همچنان دچار تشتت است. نه نظام سوریه و نه مخالفان در میدان نبرد، بر طرف مقابل خود برتری قاطع ندارند. نظام سوریه بر مناطق مرکزی سوریه تسلطه دارد و مخالفان همچنان در بخشهای شمالی و شرقی سوریه مسلط هستند.
در این گزارش آمده است: "در اواخر سال 2013، نظام سوریه به معاهده منع تسلیحات شیمیایی ملحق شد و برچیدن برنامه تسلیحات شیمیایی خودش را شروع کرد. نخستین محموله از قطعات تسلیحات شیمیایی سوریه در ژانویه از این کشور خارج شد و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی از جمع‌آوری بقیه این تسلیحات شیمیایی در سوریه پشتیبانی می‌کند. "
در این گزارش به حمایت ایران، روسیه و حزب الله از سوریه اشاره شده و ادعا شده است: "حمایت ایران بویژه در بخش آموزش، مشاوره و ارائه اطلاعات به سوریه است."
دراین گزارش آمده است: باآنکه انبارهای تسلیحات شیمیایی سوریه در حال حاضر در کنترل نظام سوریه قرار دارد ، گروههای تروریستی سنی ازجمله القاعده در عراق و دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و جبهه النصره در گذشته تلاش کرده اند به تسلیحات کشتار جمعی دست پیدا کنند.
****‌ عراق :
در این گزارش ادعا شده است: "از زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق در دسامبر سال 2011، نیروهای امنیتی عراق تلاش کرده‌اند همه عراق را امن کنند و امنیت را حفظ کنند. تنشها بین اقوام سرایت یافته و بحران سوریه به عراق، به قوت خود باقی مانده است. سطح خشونت در عراق در حال افزایش است و احتمالا به قوت خود باقی خواهد ماند. شبه نظامیان در عراق قادر هستند اقدامات خشونت آمیز صورت بدهند و خودشان را برای خشونتی آماده می کنند که از سوریه به عراق سرایت پیدا می کند."
در این گزارش ادعا شده است: "اقدام نظامی یکجانبه ارتش عراق برای مهار کردن خشونت، فقط سبب عمیق شدن اختلاف می شود و ممکن است سنی ها را به این نتیجه برساند که از مشارکت آتی در دولت خودداری کنند."
این گزارش مدعی می‌شود: "نیروهای امنیتی عراق توانایی خود را برای مستقر کردن نیروهایشان در سطح شهرها، و انجام عملیات امنیتی ایستا در مکانها و رویدادهای مهم و عملیات در مراکز ایست و بازرسی را نشان داده‌اند. اما این قابلیتها به گونه ای نیست که نیروهای امنیتی عراق را قادر کرده باشد بتوانند القاعده فعال در عراق یا دیگر تهدیدهای خارجی را سرکوب کنند. "
**** یمن:
در این گزارش آمده است: اوضاع امنیتی در سراسر یمن شکننده است. نیروهای مسلح دولتی در یمن یا بر تامین امنیت در شهر صنعاء متمرکز شده اند یا اینکه تمرکز آنها برای مقابله با القاعده در شبه جزیره عربی است. روند گذار غیرسیاسی در یمن ازجمله تلاشها برای ایجاد اصلاحات در ارتش در جریان است اما روند آن در حال کند شدن است. کنفرانس گفتگوی ملی یمن در ماه ژانویه پایان یافت و بواسطه آن امکان حرکت به سمت جلو برای آماده شدن به منظور اصلاحات در قانون اساسی و انتخابات ملی فراهم شد. باوجود این پیشرفت سیاسی، اقتصاد نابسامان یمن ، کاهش منابع آبی و ناامنی غذایی ، سبب پیچیده شدن هرچه بیشتر اوضاع در این کشور می شود.
**** لیبی:
افرادی که در لیبی ، توانستند در انقلاب علیه رژیم معمر قذافی به پیروزی برسند درحال حاضر هم امنیت کل این کشور و هم روند گذار سیاسی لیبی را تهدید می‌کنند. شبه نظامیان حاضر در لیبی چالشی برای ثبات داخلی این کشور است . البته طرابلس اخیرا به پیشرفتهایی در زمینه وارد کردن شماری از گروههای مسلح شبه نظامی به جمع نیروهای امنیتی دست یافته است. برای مقابله با قدرت شبه نظامیان، طرابلس در تلاش است کمکهای بین المللی را جلب کند تا اینکه نیروی عمل عمومی بوجود بیاورد و دستگاه امنیتی کنترل شده تشکیل بدهد. شبه نظامیان وفادار به جناحهای طرفدار نظام فدرالی در لیبی و دیگر گروههای اقلیتی در لیبی تاسیسات نفتی این کشور را اشغال کرده اند و سبب شده است تولید نفتی لیبی از یک میلیون و چهارصد هزار بشکه در روز به دویست و پنجاه هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند . این کار سبب زیان دیدن هفت و نیم میلیارد دلاری دولت لیبی از نظر کاهش درآمدها شده است. گروههای شبه نظامی که با اقدامات طرابلس از شهرها عقب نشینی کرده اند ممکن است بار دیگر بخواهند به این شهرها بازگردند و اوضاع لیبی بیش از پیش ملتهب شود.

۱۳۹۲/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...