نسخه چاپی

توتال برای بازگشت به ایران شرط گذاشت

رییس اجرایی شركت نفتی توتال گفت: این شركت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران پس از لغو تحریمها و در صورت جذاب بودن شرایط قراردادهای نفتی است.

به گزارش نما؛ کریستف دومارژری رییس اجرایی توتال در یک کنفرانس خبری در لندن تاکید کرد: شرکت توتال به قوانین بین‌المللی درباره ایران احترام می‌گذارد و هیچ قراردادی با این کشور در دوران تحریمها امضا نخواهد کرد.
وی گفت: ما تا زمانیکه تحریمها لغو نشود هیچ قراردادی امضا نمی‌شود و درباره آن مذاکره نخواهیم کرد.
اما وی در پاسخ به این سوال که آیا توتال علاقه‌مند به بازگشت به ایران پس از لغو تحریمهای بین المللی است گفت:‌ اگر شرایط جذاب باشد بله.
ایران درحال نهایی کردن قراردادهای جدید نفتی خود با شرکت‌های خارجی است. تهران امیدوار است در ماه فوریه در تهران قراردادهای جدیدی را به شرکت‌های نفتی خارجی معرفی کند و در ماههای آتی در نمایشگاه نفتی لندن که قرار است در ژوئن یا ژوئیه برگزار شود نسخه نهایی آن را معرفی خواهد کرد.
دوماژری گفت: هیچ اطلاعی از مدل قراردادهای نفتی جدید ایران ندارد.
وی افزود: بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در دیدار خود با روسای شرکت‌های نفتی در نشست داووس گفت ایران در حال کار روی نسخه جدیدی از قراردادها است.
وی افزود: زنگنه گفت ما باید روی شرایط جدید قراردادها کار کنیم. ما می‌دانیم که شرایط قبلی به اندازه کافی جذاب نیستند اما هنوز این شرایط جدید آماده نشده است.
توتال یکی از شرکت‌های حاضر در هیات تجاری اعزامی فرانسه به ایران در اوایل این ماه بود که انتقاد دولت آمریکا را برانگیخت.
دوماژری افزود: من فکر نمی‌کنم انتقاد آمریکا هشداری به شرکت‌های فرانسوی بوده باشد. همه می‌دانند که شرکتهای فرانسوی به قانون احترام می گذارند.
وی همچنین گفت: آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران با یک سری مسائل داخلی مواجه است. مشخصا فکر می‌کنم این یک مشکل داخلی بین رییس جمهور آمریکا و مخالفانش است و او می خواهد نشان دهد که در زمینه تحریمهای ایران جدی است.
حسن روحانی رییس جمهور ایران و بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه نشست اقتصادی داووس که اواخر ژانویه برگزار شد از شرکت های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کردند.
اوایل دسامبر نیز زنگنه ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های بزرگ نفتی از اروپا و آمریکا در بخش نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند.
وی شرکت‌های توتال، شل، استات اویل، بریتیش پترولیوم، انی، شورون، اکسون موبیل و کنوکو فیلیپس را جزو شرکت‌هایی معرفی کرد که مایل به فعالیت آنها در ایران است.

۱۳۹۲/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...