نسخه چاپی

چانه‌زنی هسته‌ای ایران و 1+5 در وین

شهر كافه‌ها، موسیقی و ساختمان‌های بلند بین‌المللی بعد از مدت‌ها بار دیگر میزبان 6 قدرت هسته‌ای دنیا و تیم مذاكره كننده هسته ای ایران است تا گام نهایی توافقنامه ژنو اینبار در وین برداشته شود.

به گزارش نما به نقل از خبر آنلاین، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این توافق کرده بودند هر ماه برای ادامه مذاکرات هسته‌ای یک نشست در سطح عالی داشته باشند و نشست امروز وین اولین دور از این مذاکرات است که قرار آن در پی دیدار ظریف و اشتون در حاشیه اجلاس مونیخ برای آغاز مذاکرات گام نهایی گذاشته شده بود.

بنا بر آنچه تاکنون منتشر شده است مهمترین دستور کار این دور از مذاکرات رسیدن به راه حل جامع براساس توافقنامه ژنو و روش‌های پیگیری آنهاست. توافقی که سحرگاه سوم آذرماه به امضای ایران و گروه هسته ای 5+1 رسید و از 30 دی ماه به مرحله اجرا رسید. بر پایه این برنامه اقدام مشترک، ایران غنی‌سازی 20 درصد خود را به‌صورت داوطلبانه و برای مدت 6 ماه متوقف کرد و در حال اکسید کردن و رقیق‌سازی ذخیره اورانیوم 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد خود طی مدت 6 ماه است و در ازای آن غرب به‌ویژه آمریکا متعهد شد تلاش‌ها برای کاهش خرید نفت خام ایران را متوقف و بخشی از تحریم‌ها از جمله تحریم‌های پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها، صنعت خودرو و قطعات هواپیماها را لغو کند.

در همین راستا برخی گمانه زنی‌ها نیز حکایت از آن دارد که تلاش آمریکا در این دور از مذاکرات به صفر رساندن غنی سازی اورانیوم در ایران، تعطیلی فردو و تبدیل آب سنگین اراک به آب سبک و طرح مباحثی پیرامون موشک های بالستیک و تجهیزات دفاعی ایران و حقوق بشر در ایران در قبلا برداشته شدن کامل تحریم های غرب علیه ایران است. این درحالیست که ظریف بعد از شام کاری که شب گذشته با اشتون داشت صراحتا تاکید کرد« برنامه هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی با موضوعات نظامی ندارد و برنامه نظامی ما هیچ ارتباطی با مذاکرات کنونی ندارد.»

بنا به گفته ظریف« بحث رسیدن به راه حل جامع یک بحث دراز مدت در برنامه اقدام مشترک است که 6 ماه برای مرحله اول پیش بینی شده که می تواند 6 ماه دیگر هم تمدید شود و با اراده سیاسی و حسن نیت این بحث حتی در فاصله 6 ماه اول هم قابل انجام است.»

ظریف که بعد از شام کاری با اشتون در بین خبرنگاران حضور یافته بود به سخنان روز گذشته رهبری انقلاب نیز اشاره کرد و گفت« همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مردم نسبت به رفتار و گفتار آمریکایی ها خشنود نیستند لذا آنچه ضروری است این است که از این فرصت استفاده شود. سه شنبه بحث را شروع می کنیم و معتقدیم به نتیجه می رسیم. با این اراده سیاسی آمده ایم که این کار را به نتیجه برسانیم. مقام معظم رهبری فرمودند ما مردمی هستیم که نقض عهد نمی کنیم و همزمان از حقوق مان کوتاه نمی آییم.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نقض تعهدات آمریکا در دیدار با اشتون مورد بحث قرار گرفته است، اظهار داشت: حتما مواردی که از دید ما نقض تعهد به نظر برسد، بدون اینکه بررسی شود، از آن عبور نمی کنیم.

هم‌چنین کاترین اشتون در پایان این دیدار در پاسخ به این‌که آیا مذاکرات شما مثل غذای ایرانی که امشب صرف کردید خوشمزه بود؟ گفت که غذا عالی بود و به مذاکرات روز سه‌شنبه خوشبین و امیدواریم.

افخم: از این دور یا دور بعدی مذاکرات انتظار نتیجه نداریم/مباحث نظامی ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد

در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در وین گفت که از این دور یا دور بعدی مذاکرات انتظار نتیجه نداریم. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح امروز در کنفرانس خبری گفت: از این دور یا دور بعدی مذاکرات انتظار نتیجه نداریم.

وی افزود: قطعا مذاکرات متعددی برای ایجاد توافقات لازم برگزار خواهد شد. مباحث نظامی ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد

شرمن: ایران بسیار بیشتر از آنچه که می‌گوید انجام داده است
اما وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گروه ۱+۵ که اخیرا در کنگره آمریکا از در دستور کار بودن حقوق بشر و موشک های بالستیک ایران در مذاکرات دور نهایی سخن گفته بود، در مصاحبه با سی.ان.ان با اشاره به سخت و دشوار بودن دور نهایی مذاکرات عنوان کرد« تاکنون، همه، هم ایران و هم بقیه ما که کاهش تحریم‌های بسیار محدود و هدفمند را ارائه کردیم به تعهدات خود عمل کرده‌اند.»

شرمن در واکنش به اظهارات اخیر مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای هم اظهار کرد«آنچه که به آن اهمیت می‌دهم این است که ایران بسیار بیشتر از آنچه که می‌گوید انجام داده است. هرگونه توافق نهایی مشروط به آن است که ایران گام‌های محکم قابل اثباتی بردارد که جلوی دسترسی این کشور به سلاح هسته‌ای را بگیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: با حسن نیت وارد مذاکره می‌شویم
همچنین آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا که به همراه تیم مذاکره کننده آمریکا در گروه 1+5 در وین به سر می‌برد، شب گذشته در صفحه فیسبوکس نوشت: «دیروز برای این دور از مذاکرات هسته‌ای رسیدم شهر وین . شهر بسیار زیبایی است. فردا مذاکرات شروع می‌شود و هیئت مذاکره کننده آمریکا با جدیت، حسن نیت و احترام متقابل وارد آن می شود.»

دیدارهای دوجانبه ایران و روسیه در حاشیه نشست وین
در همین راستا سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه کشورهای 1+5 صبح امروز و پیش از مذاکرات با محمد جواد ظریف رییس هیات مذاکره‌کننده ایران دیدار کرد.

ریابکوف پیش از این دیدار در جمع خبرنگاران اعلام کرد که روسیه هیچ‌گونه توهم یا انتظارات بالا در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه المان) ندارد.

وی با تاکید براینکه همه چیز در حال حاضر پیچیده است، به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت« همانطور که ما می‌دانیم آمریکا اخیراً لیست تحریم‌ها علیه ایران را گسترش داده است که این مسئله به هیچ عنوان به آغاز مذاکرات کمکی نمی‌کند. موضوعاتی که مذاکره‌کنندگان در مورد آنها بحث خواهند کرد احتمالاً تنها اجازه یک پیشرفت ناچیز را می‌دهد اما ما به هرحال برای رسیدن به یک راه‌حل تلاش می‌کنیم اما هیچ توهم یا انتظارات بالا نداریم.»

ریابکوف تصریح کرد: «ما می‌بایست پارامترهای برنامه هسته‌ای ایران در آینده را تعیین کنیم و مشخص کنیم که چگونه این پارامترها به شیوه‌ای کنترل و تنظیم شود که هیچ تردیدی درباره عدم جنبه‌ نظامی این برنامه هسته‌ای باقی نماند. ایران به طور کامل به تعهدات خود درباره توافق اولیه ژنو عمل کرده است.»

رژیم صهیونیستی و باز هم ساز مخالف علیه مذاکرات هسته‌ای
دست و پا زدن های بینامین نتانیاهو برای کارشکنی در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در این دور از مذاکرات نیز ادامه یافته است. آنگونه که نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه دور جدید این مذاکرات بار دیگر مدعی شد که طبق ارزیابی‌های این رژیم برنامه هسته‌ای ایران در نتیجه توافق موقتی ژنو فقط چهار هفته عقب رانده شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در یک سخنرانی خطاب به گروهی از سران آمریکایی یهودی در بیت‌المقدس گفت که تغییرات در برنامه هسته‌ای ایران بسیار جزئی بوده است و با بی‌اعتنایی به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش مدعی شد که این توافق تاثیر چندانی روی زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ندارد.

به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، نتانیاهو گفت: کل زمانی که آنها به عقب رانده شده‌اند چهار هفته است. این چیزی است که ایران به جهان داده است که عملا برابر با هیچ است.

نتانیاهو که بارها تاکید کرده است که یک توافق نهایی باید شامل قوانین سرسختانه‌تری باشد از اینکه ایران زودهنگام از جانب جامعه بین‌المللی پاداش گرفته است، ابراز ناخرسندی کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ایران چیزی نداده است، ولی چیزهای بسیاری را دریافت کرده است. لغو تحریم‌ها را دریافت کرده است. کشورهایی را دریافت کرده است که برای انجام تعاملات تجاری بیشتر با ایران صف کشیده‌اند.

پکن: کسب نتیجه مثبت از مذاکرات وین به پیشبرد گفت‌وگوها کمک می‌کند
در همین رابطه وزارت خارجه چین با اشاره به اینکه مذاکرات هسته ای ایران وارد مراحل مهم شده است تاکید کرد که کسب نتیجه مثبت از وین به پیشبرد مذاکرات کمک می‌کند.

بنا به گزارش فارس به نقل از شینهوا «هوا چونیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:«حصول یک نتیجه مثبت به حفظ مسیر پیشرفت گفت‌وگوها و همکاری و تضمین صلح و ثبات منطقه‌ای کمک می‌کند. چین معتقد است گفت‌وگو و مذاکره تنها راه مناسب برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران است.»

/

۱۳۹۲/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...