نسخه چاپی

شاخص اهدای خون یك استان ایران بالاتر از كشور آمریكا شد

علی اكبر پورفتح اله مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به شاخص‌های ممتاز اهدای خون استان سمنان، انتقال خون این استان را با توجه به همجوار بودن با تهران و پشتیبانی تهران و كشور در زمان‌های بحران، نیازمند توجه ویژه مسئولین استانی دانست.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی انتقال خون کشور، علی اکبر پورفتح اله در برنامه تکریم و معارفه مدیران کل انتقال خون استان سمنان که با حضور مسئولان استان، معاون سیاسی امنیتی استانداری و رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان برگزار شد، اظهار داشت: انتقال خون سمنان با شاخص 65 درصد اهدای خون مستمر، سالانه 35 هزار واحد خون برای مصرف مراکز درمانی استان تولید می‌کند و این مرکز شاخص‌های برجسته دیگری در زمینه اهدای خون دارد.

بنا بر این گزارش، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران شاخص‌های سلامت خون در این استان را یکی از مناسب ترین شاخص‌ها در کشور عنوان کرد و گفت به دلایل پیش، باید روی این استان سرمایه گذاری ویژه ای صورت گیرد.

پورفتح اله تاکید کرد: باید در این استان همیشه خون به میزان کافی ذخیره شده باشد، چرا که در زمان بحران چنانچه مشکلی برای کشور و تهران پیش آید، این استان باید به عنوان پشتوانه انتقال خون تهران به کمک بشتابد.

وی افزود: از سوی دیگر بیماران برای جراحی سنگین از استان‌های دیگر به تهران می‌آیند و نمی‌توان تهران را با این حجم روزافزون نیاز به خون بدون پشتوانه رها کرد و سمنان می‌تواند به عنوان پشتیبان قوی برای تهران عمل کند.

مدیرعامل انتقال خون کشور با اشاره به این که در حالی که متوسط شاخص اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت کشور، 27 در هزار است، در سمنان این شاخص 54 در هزار بوده و این در شرایطی است که این رقم در کشورهای پیشرفته اروپایی به 35 و در آمریکا به 48 در هزار نفر از جمعیت می رسد.

پورفتح اله تاکید کرد: همچنان که نگاه مدیریت انتقال خون کشور به سمنان نگاهی است فراتر از یک شهر، از مسئولین استان انتظار داریم به سمنان نگاه استانی نداشته و دید فرا استانی و ملی به این استان داشته باشند و از برنامه های انتقال خون استان حمایت کنند.

همچنین در این برنامه محمود صادقی، مدیرکل انتقال خون استان سمنان، ضمن سخنرانی و ارایه گزارش از عملکرد انتقال خون استان، به گوشه‌هایی از مشکلات انتقال خون سمنان و شاهرود پرداخت و از مسئولین خواست در رفع این مشکلات وی را یاری نمایند.

گفتنی است در این برنامه، محمود صادقی حکم مدیریت انتقال خون استان سمنان را از مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران دریافت کرد و از خدمات محمدرضا منتظری، مدیرکل پیشین انتقال خون این استان با اهدای لوح و هدایا تقیر شد.

پیگیری برنامه ملی رفع کم خونی بانوان کشور

در این راستا علی اکبر پورفتح‌اله مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با ابراز ناخرسندی از کاهش اهدای خون بانوان در کشور، از پیگیری برنامه ملی خط مشی کشوری رفع آنمی ناشی از فقر آهن بانوان کشور از طریق شورای معاونان وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

پورفتح‌اله که در مراسم تکریم و معارفه مدیران انتقال خون استان سمنان در جمع مسئولان این استان و رئیس دانشگاه سمنان سخن می‌گفت، با ذکر این نکته که در دوره پیشین مدیریت وی در انتقال خون کشور در سال 1382 در استان سمنان شاخص اهدای خون بانوان 16 درصد بود و این میزان در سال جاری به 6 درصد رسیده است، افزود: البته شاخص اهدای خون بانوان در سال‌های گذشته سیر قهقرایی پیدا کرده است و مشارکت بانوان در اهدای خون در سراسر کشور کاهش یافته و شاخص اهدای خون در کشور در حال حاضر کمتر از 5 درصد است.

وی از نبود برنامه ملی برای مدیریت کاهش آنمی در بانوان انتقاد کرد و گفت: فقر آهن در بانوان کشور ایجاد خستگی و افسردگی می‌کند.

وی افزود: کم خونی ناشی از فقر آهن مجموعه عوامل و مشکلاتی را به بانوان تحمیل می‌کند که برای رفع این عوامل مشکل‌زا در شورای معاونان وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی این موضوع را طرح و پیگیری می‌کنم تا در آینده برنامه ملی برای خط مشی کشوری رفع آنمی ناشی از فقر آهن بانوان کشور تدوین و اجرا شود.

مدیرعامل انتقال خون کشور افزایش اهدای خون بانوان را از نقطه نظر ارتقای سلامت خون‌های اهدایی پراهمیت قلمداد کرد و گفت: در سراسر جهان سیاست مراکز انتقال خون برای گسترش شاخص اهدای خون به سمت بانوان است، چرا که مطالعات در جهان و ایران نشان داده است که بانوان از خون سالم‌تری به نسبت آقایان برخودار هستند، هنگام مصاحبه پزشک اهدای خون پاسخ درست را به پزشک ارایه می‌کنند و در قبال خون اهدا شده خود برای حفظ سلامت گیرنده خون، ‌مسئولیت‌پذیری بیشتری دارند.

۱۳۹۲/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...