نسخه چاپی

مرگ در اتوبوس‎های بین راهی ساعت می‎زند!

امروزه در دنیا ناوگان‎های حمل و نقل همگانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و افراد زیادی با اطمینان كامل از این خدمات اجتماعی استفاده می‎كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس: امروزه در دنیا ناوگان‎های حمل و نقل همگانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و افراد زیادی با اطمینان کامل از این خدمات اجتماعی استفاده می‎کنند.

هنوز مسیر راه به نیمه نرسیده که اتوبوس بنای ناسازگاری با راننده می‎گذارد و زندگی 18 نفر از هم استانی‎های ما به پایان می‎رسد. چند ثانیه بی‎احتیاطی کافی بود تا داغی ابدی برای خانواده‎های داغدار حادثه اتوبوس گرگان - کرج باقی بگذارد.

ای کاش خسارت این چند ثانیه بی‎احتیاطی یک عمر داغ و پشیمانی نبود! کاش در حین رانندگی فقط به رانندگی فکر کنیم. کاش...

امروزه در دنیا ناوگان‎های حمل و نقل همگانی از جایگاه ویژه‎ای برخوردار هستند و افراد زیادی با اطمینان کامل از این خدمات اجتماعی استفاده می‎کنند. در کشور ما بعد از بروز مشکلات عدیده در بحث آلودگی هوا و کاهش منابع سوخت فسیلی، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی مورد توجه مسئولان قرار گرفت.

صرفه‎جویی در مصرف سوخت، کاهش ترافیک، افزایش فرصت‎های شغلی از اصلی‎ترین و بارزترین محسنات استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی محسوب می‎شوند. علاوه بر این کارشناسان معتقد هستند به ازای هر یک هزار تومانی که در حمل و نقل عمومی ‌سرمایه‌گذاری می‌شود، 4 هزار تومان سود خواهد بود.

به ازای هر یک‎هزار و 500 میلیارد تومانی که در حمل و نقل عمومی ‌سرمایه‌گذاری شود، 36 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود و هر 100 میلیون سرمایه‌گذاری دولتی در حمل و نقل عمومی، افزایش 300 میلیونی فروش تجاری در بر خواهد داشت.

جوامعی که در حمل و نقل عمومی ‌سرمایه‌گذاری می‌کنند، به طور سالانه 37 میلیون تُن متر مکعب گسیل کربن ملت خود را کاهش می‌دهند.

با توجه به موارد فوق‎الذکر و بسیاری موارد دیگر به نظر می‎رسد اهمیت و ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بر هیچ کس پوشیده نمانده است. نگاه مسئولان نیز بر همین اساس شکل گرفته است تا برخی از مشکلات جانبی حمل و نقل مرتفع شود.

زیرساخت‎های حمل و نقل عمومی در کشور

با وجود لزوم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور، به نظر در این طرح به زیرساخت‎ها و بستر مناسب اجرای این طرح توجه چندانی نشده است و هنوز بسیاری از هموطنان ترجیح می‎دهند تا از خودروهای شخصی برای آمد و شد استفاده کنند.

نابسامانی وضعیت تاکسی‎ها و خودروهای مسافرکش، نبود نرخ مشخص در اکثر مسیرها، عدم احساس امنیت در برخی خودروها و آژانس‎ها، نبود نظارت جامع بر مسافرکش‎های شخصی، به روز نبودن اتوبوس‎های بین‎شهری و درون‎شهری، نبود یا کمبود رانندگان مجرب و دارای تعهد اخلاقی، از جمله نواقص ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور در سطوح مختلف است.

با وجود کاستی‎های موجود در سیستم حمل و نقل عمومی مردم بسیاری به ناچار از این سیستم برای مسافرت و رسیدن به مقاصد خود بهره می‎گیرند اما در برخی موارد استفاده از این خدمات به بهای جان هموطنان تمام می‎شود. اتوبوس‎های ناایمن و غیراستاندارد، لاستیک‎های چینی، جاده‎های غیراستاندارد، وجود برخی رانندگان قانون‌گریز و معتاد و ... دست به دست هم می‎دهند تا در برخی از راه‎های کشور، «مرگ» در اتوبوس‎ها ساعت بزند!

در ترمینال‎های مسافربری چه می‎گذرد؟

در یک ناوگان حمل و نقل استاندارد و منظم تعریف ترمینال عبارت است از مکانی برای پیاده و سوار شدن مسافران که دارای امکانات رفاهی موقت برای مسافران نظیر امکانات مخابراتی، انتظامی، پزشکی، بهداشتی، رفاهی، تغذیه‎ای و مذهبی باشد. اما متاسفانه در اکثر شهر‎های کشور ترمینال‎ها بیشتر به بازار میوه شبیه هستند.

شما با ورود به ترمینال‎های کشور، با چند نفر از دوستان «ایجت» یا «دلال» یا به عبارتی «دادزن» روبرو می‎شوید که به زور دست و یا ساک شما را می‎گیرند و به سمت یک تعاونی خاص می‎کشند! سایر خدمات هم عموما با قیمت نامناسب در نازل‎ترین سطح ارائه می‎شوند که اکثر مردم ترجیح می‎دهند برخی از نیازهای خود را قبل از رسیدن به ترمینال مرتفع سازند.

پیاده و سوار شدن و تحویل بار هم به سنتی‎ترین روش و به عبارتی با داد و بیداد همراه است. بماند که بسیاری از مالکان اتوبوس‎ها یا تعاونی‎ها بنا به ملاحظات اقتصادی ترجیح می‎دهند با تعداد کمتری مسافر از ترمینال خارج شوند تا در بین راه اقدام به سوار کردن مسافر کنند.

داخل اتوبوس‎های بین شهری چه خبر است؟

با وجود نوسازی ناوگان حمل نقل عمومی و استفاده از اتوبوس‎های جدید و پیشرفته باید گفت اوضاع رفاهی در اکثر اتوبوس‎ها چندان رضایت بخش نیست. عدم استفاده به موقع از کولر و بخاری، سرویس پذیرایی که مبلغی نیز بابت آن اخذ می‎شود، توقف در رستوران‎های نه چندان مناسب، توقف‎های بیش از حد برای پیاده و سوار کردن مسافران بین‎راهی و ... از جمله مواردی است که موجبات نارضایتی مسافران را فراهم می‎سازند.

ضمن احترام به همه رانندگان شریفی که عمر را در راه خدمت به همشهریان خود گذرانده‌اند باید گفت متاسفانه تعدادی از رانندگان اتوبوس‎های بین شهری علاوه بر نداشتن مهارت دچار برخی مشکلات اخلاقی و روانی و اعتیاد نیز هستند که لزوم تغییر قوانین در به کارگیری رانندگان مجرب و متعهد را بیش از پیش ضروری می‎کند.

انتظار مردم از یک ناوگان حمل و نقل چیست؟

بی شک خانواده‎هایی که عزیزان را در ترمینال سوار اتوبوس می‎کنند تا به دانشگاه، سربازی، خانه اقوام و ... بفرستند انتظار دارند تعاونی‎ها در حفظ جان عزیزان آنها بکوشند و با دقت و وسواس در انتخاب اتوبوس، قطعات یدکی، لاستیک و به کارگیری رانندگان مجرب مخاطرات سفر را به حداقل برسانند.

معاینه دوره‎ای رانندگان، به روز نگه داشتن معاینه فنی اتوبوس، عدم استفاده از لاستیک‎های غیراستاندارد و چینی، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان، استفاده از مامور ویژه نامحسوس در اتوبوس‎ها، وجود یک سامانه واقعی پیگیری شکایات در ترمینال‎ها و پلیس راه‎ها از جمله اقداماتی است که می‎تواند در داشتن سفرهای امن موثر باشند. امید است مسئولان در خصوص حوادث این چنینی بیش از پیش حساسیت نشان دهند و با متخلفان حادثه برخورد جدی کنند تا دیگر شاهد حوادث دلخراش در جاده‎های کشور نباشیم.

۱۳۹۲/۱۲/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...