نسخه چاپی

رئیس جمهور در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی:

سیاست و سیاستمداران در خدمت علم و فناوری قرار گیرند

عکس خبري -سياست و سياستمداران در خدمت علم و فناوري قرار گيرند

حسن روحانی رئیس جمهوری كه در جشنواره بین المللی خوارزمی شركت كرده بود گفت: كشورهای سلطه‌گر می‌دانستند كه علم هسته‌ای و فناوری هسته‌ای در ایران در مسیر صلح‌آمیز است و در این رابطه تردید نداشتند.

به گزارش نما ،حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی همچنین اظهار کرد: آن دوران که ایران اسلامی و اندیشمندان مسلمان این سرزمین پرچمدار علم و دانش بودند بدون منت این دانش را در اختیار دیگران قرار دادند و دنیای غرب در دوران سیاهی قبل از رنسانس نور علم و دانش را از این سرزمین می‌دید و از آن بهره می‌جست.
علم و فناوری قدرت‌آفرین و توسعه‌آفرین است
وی با بیان این‌که علم و فناوری قدرت‌آفرین و توسعه‌آفرین است، تصریح کرد: در دورانی که شرایط دگرگون شد، کشورهای صنعتی برای حفظ سلطه و قدرت خود علم و فناوری را حق انحصاری خود می‌دانستند تا جایی که دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی آنها به خود اجازه می‌دادند که دانشمندان ما را ترور کنند تا توسعه و پیشرفت در این کشور تحقق نیابد.
رییس‌جمهور اضافه کرد: هزاران ساعت آژانس در این کشور بازرسی کرده است و اعلام کرده بود هیچ علامتی از انحراف از مسیر صلح‌آمیز به سمت نظامی اتفاق نیفتاده است و فعالیت ایران صرفا صلح‌آمیز است پس برای چه دانشمندان ما را ترور کردید؟ و متخصصین موشکی
” هزاران ساعت آژانس در این کشور بازرسی کرده است و اعلام کرده بود هیچ علامتی از انحراف از مسیر صلح‌آمیز به سمت نظامی اتفاق نیفتاده است و فعالیت ایران صرفا صلح‌آمیز است پس برای چه دانشمندان ما را ترور کردید؟ “
ما را که موشک‌هایی صرفا برای دفاع از کشور ساخته بودند را از بین بردید.
زکات علم، ترویج علم است
روحانی با تاکید بر این‌که زکات علم، ترویج علم است، افزود: غرب در ان‌پی‌تی تعهد کرده است که فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را در اختیار کشورهایی قرار دهد که دارنده آن نیستند، اما امضای خود را زیر پا گذاشتند.
رییس‌جمهور در آغاز سخنرانی خود در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با بیان این‌که جشنواره رازی، فارابی و خوارزمی هر کدام نمادی از پیوند میان زنجیره دانش، پژوهش و فناوری هستند که در نهایت هدفش توسعه علمی کشور است، گفت: ایران ما آن زمان که فرهنگ و تمدن ایرانی با اشتیاق فرهنگ و تمدن اسلامی را در آغوش کشید در کنار هم افتخارات بزرگی را آفرید.
روحانی با بیان این‌که خوارزمی‌ها، فارابی‌ها، ابن‌سیناها و بیرونی‌ها و بسیاری از دانشمندان بزرگ ما توانستند دروازه علم و دانش را از ایران به روی جهانیان باز کنند، اظهار کرد: متاسفم از زمانی که علم و دانش و فناوری ایدئولوژیک شد یعنی قدرت‌های بزرگ از شرق و غرب علم و فناوری را ابزاری برای قدرت، توفق و یا سلطه خود تلقی کردند، به دنبال توسعه انحصاری افتادند.
علم و فناوری از دید اسلام بدون مرز است
وی با بیان این‌که علم و فناوری از دید اسلام بدون مرز است، خاطرنشان کرد: آن دوران که در سرزمین ایران دوران شکوفایی و تولید علم و فناوری بود و ایران میراث‌دار این گنجینه بزرگ بود آن را در اختیار دیگران قرار داد، اما از زمانی ایران افول علمی پیدا کرد که سلطه‌گران و دیکتاتوران بر این کشور مسلط شدند و پیداست در دوران سلطه خارجی و حکومت استبدادی علم و فناوری رشد نخواهد کرد پس دست نیازمان را در آن دوران به سمت دیگران دراز کردیم و آنها به مقداری که به مصلحت منافع خود می‌دیدند علم و دانش را در اختیار ما گذاشتند.
رییس‌جمهور با بیان این‌که دوران توقف و ایستادگی در ایران چند قرن به طول انجامید، افزود: خوشبختانه مردم ما با انقلاب اسلامی دوران احیا و بالندگی
” متاسفم از زمانی که علم و دانش و فناوری ایدئولوژیک شد یعنی قدرت‌های بزرگ از شرق و غرب علم و فناوری را ابزاری برای قدرت، توفق و یا سلطه خود تلقی کردند، به دنبال توسعه انحصاری افتادند “
را در زمینه علم و فناوری و پژوهش به وجود آوردند چون علم و دانش زمانی رشد می‌یابد که استقلال باشد و استعمار برود یعنی حکومت مردم‌سالار و ملی باشد و استبداد برود و آزادی باشد و اختناق از جامعه و جامعه علمی رخت بر بندد و آنجاست که کشور شاهد حرکت به سمت جلو خواهد بود.
باید فضای ارتباط علمی با جهان برقرار شود
روحانی با تاکید بر این‌که امروز نیاز به تحرک ویژه در کشور داریم، تصریح کرد: در شرایطی هستیم که باید فضای ارتباط علمی با جهان برقرار شود و جشنواره خوارزمی یکی از پیام‌هایش ارتباط علمی و فناورانه بین ایران و دیگران است.
وی افزود: جشنواره خوارزمی در فضای مثبت ارتباط جهانی و بین‌المللی می‌تواند باعث شود سرعت‌مان در مسیر علم و دانش بیشتر و بیشتر شود، چون ما که توانستیم در شرایط فشار و تحریم به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست یابیم، خودمان رادیو داروها را تولید کنیم و در زمینه نانو، بیوتکنولوژی و فناوری در فضا و ICT‌ تحرک خوب داشته باشیم پس در شرایط بازتر می‌توانیم این تحرک را سرعت بخشیم.
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: جشنواره خوارزمی و همه جشنواره‌ها عدالت علمی را باید مدنظر قرار دهند، یعنی عدالت علمی بین تهران و استان‌ها، استان‌ها و شهرستان‌ها، مرد و زن و اقوام مختلف باید مدنظر قرار گرفته شود و بگذاریم همه اقوام و اقلیت‌ها و زنان جامعه و دختران دانش‌پژو زمینه را برای رشد علمی و رشد مدیریتی و رشد حضور در جامعه باز یابند که این جشنواره‌ها می‌تواند در این راستا ما را کمک کند.
مقاله باید تبدیل به محصول تجاری شود
روحانی با تاکید بر این‌که دنیای علم و دانش بسیار وسیع است، اظهار کرد: حلقه‌ها را باید به هم متصل کنیم چون اگر حلقه علم و دانشگاه، پژوهش و فناوری و نظام اجرا متصل نباشد مقاله تبدیل به ثروت نخواهد شد.
وی با بیان این‌که مقاله و تحقیق خوب و زیباست، اما گلی است که پشت شیشه می‌ماند
” حلقه‌ها را باید به هم متصل کنیم چون اگر حلقه علم و دانشگاه، پژوهش و فناوری و نظام اجرا متصل نباشد مقاله تبدیل به ثروت نخواهد شد “
و کسی از عطر آن استفاده نمی‌کند، افزود: مقاله باید تبدیل به محصول تجاری شود پس ما باید حلقه‌های مفقوده را ترمیم کنیم.
رییس‌جمهور با بیان این‌که توسعه کشور بدون علم و فناوری امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر می‌خواهیم رشد کنیم این مساله در سایه فناوری امکان‌پذیر است.
روحانی با بیان این‌که یک جمله می‌گویم، اما کسی تلقی توهین نکند، گفت: بیاییم در فضای گمنامی به فکر نام‌آوری ایران باشیم.
باید از خودمان بگذریم و به فکر ایران باشیم
وی اضافه کرد: نام‌آوری فرد هم خوب است، اما باید از خودمان بگذریم و به فکر ایران، وطن‌مان و ملت‌مان باشیم چون اگر ایران سرافراز شد همه ما سرافراز می‌شویم پس بگذاریم ۷۷ میلیون نفر احساس سربلندی بیشتر در ایران عزیزمان بکنند.
رییس‌جمهور با بیان این‌که ما برای توسعه و سربلندی نیاز به پژوهش و فناوری و ابتکار و اختراع داریم، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید تکیه‌گاه ما باشند و دولت همه امکان و توان خود را در این زمینه مصروف خواهد کرد و امیدواریم بعد از یک سال بتوانیم آمار خوشحال‌کننده‌ای به مردم ارائه کنیم.
روحانی با تاکید بر این‌که علم و فناوری دنیای وسیعی دارد و اولویت‌بندی برای کشور ما یک ضرورت است، خاطرنشان کرد: علم و فناوری را نباید فضیلت ببینیم، بلکه باید آن را ضرورت بدانیم. ضرورت برای نیازهای فوری جامعه ما وجود دارد چون ما در شرایط خاص اقلیمی هستیم که با کمبود آب مواجه هستیم و معضل محیط زیست نیز یکی از مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم. همچنین عوامل آلودگی‌ها و چگونگی رفع آنها را باید از طریق تحقیق و پژوهش مورد بررسی قرار دهیم که
” ضرورت برای نیازهای فوری جامعه ما وجود دارد چون ما در شرایط خاص اقلیمی هستیم که با کمبود آب مواجه هستیم و معضل محیط زیست نیز یکی از مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم “
در این راستا محققان باید راه پیش‌پای دولت بگذارند.
دولت باید مسیر توسعه را فراهم کند
وی با بیان این‌که این دولت معتقد است که اداره‌کنندگان واقعی کشور باید عالمان و فرهیختگان باشند، گفت: اقتصاد و سیاست باید در مسیری قرار گیرد که صاحب‌نظران بر آن توصیه می‌کنند و دولت فقط بسترسازی برای نخبگان و اندیشمندان جامعه است تا مسیر توسعه را فراهم کند.
رییس‌جمهور با اشاره به این‌که اگر بنا باشد علم و پژوهش و فناوری در خدمت سیاست و سیاستمدار قرار گیرد، نتیجه آن شوم خواهد بود، افزود: باید سیاست و سیاستمداران در خدمت علم و فرهنگ و توسعه و فناوری قرار گیرند.
روحانی با بیان این‌که در کشور ما حتی تحقیقات، فناوری و علم هم در مشت دولت است، تصریح کرد: بخش خصوصی و بخش‌های مردم‌نهاد باید به صحنه بیایند تا علم و دانش را شکوفا کنیم و علم و پژوهش باید در اختیار انجمن‌های علمی، اساتید و بزرگان علم باشد، نه در اختیار یک کارمند دولت، چون کارمند دولت نمی‌تواند هدایت‌گر مسیر فرهنگ و علم و دانش در کشور باشد.
ایرانیان و غیرایرانیان همه باید در این کشور حضور یابند
وی با تاکید بر این‌که دولت باید در خدمت اصحاب علم و فرهنگ و دانش و پژوهش قرار گیرد، گفت: این دولت همه توان خود را در این راستا به کار می‌گیرد و بدانید بدون عقلانیت، علم و اندیشه نمی‌توانیم کشور را در مسیر تعالی واقعی قرار دهیم و دولت باید زمینه را برای این کار فراهم کند. ایرانیان و غیرایرانیان همه باید در این کشور حضور یابند، با سرمایه، تخصص و فناوری‌شان و دولت باید این بستر را آماده کند تا نیازهای ضروری جامعه را حل کنیم و به این کار می‌گوییم اقتصاد دانش‌بنیان.
رییس‌جمهور با بیان این‌که امروز صنعت و کشاورزی ما نیاز به بهره‌وری دارد، خاطرنشان کرد: بخش سلامت جامعه نیاز
” تدبیر، علم، عقلانیت و مهارت کشور ما را به سمت تعالی و شکوفایی خواهد برد “
به علم و تحقیق دارد.
روحانی با بیان این‌که شدت انرژی در کشور قابل قبول نیست، گفت: ما نیاز به کاهش شدت انرژی داریم و علم و دانش باید در این راستا به کمک ما بیایند.
وی به سفر اخیر خود به استان هرمزگان اشاره و تصریح کرد: اساس سفر من به هرمزگان توسعه دریامحور در آن منطقه بود چون دنیایی از ظرفیت و امکانات در ساحل جنوب کشور است که در این راستا هم دانش، پژوهش و فناوری باید به کمک ما بیایند و در کل جامعه باید علم‌پرور، عالم‌پرور و محقق‌پرور باشد.
باید کمبود منابع را جبران کنیم
رییس‌جمهور با بیان این‌که باید خودمان را برای یک حرکت جدید در کشور آماده کنیم، اظهار کرد: باید کمبود منابع را جبران کنیم و من می‌دانم درصد اقتصاد JDP برای تحقیقات قابل ملاحظه نیست و باید این نسبت‌ها تغییر کند.
روحانی با بیان این‌که باید خودمان را با دنیای پیشرفته و نه با سال‌های گذشته خودمان مقایسه کنیم، افزود: قدم‌های بسیار خوبی برداشته‌ایم، اما در مقایسه با دنیای پیشرفته کمبودهای فراوانی وجود دارد پس دانشگاه‌ها، مراکز تولیدی و صنعتی باید کنار هم قرار گیرند و فضایی به وجود آید که صنعتگر و تولیدگر احساس کنند بدون ارتباط با مراکز تحقیقی عقب می‌مانند و او باید تقاضاکننده تحقیقات جدید باشد و حتی شما محققان به آنها سر بزنید تا ارتباط بین تولید و دانشگاه به وجود آید.
وی در پایان با بیان اینکه من امید فراوان به آینده دارم، گفت: تدبیر، علم، عقلانیت و مهارت کشور ما را به سمت تعالی و شکوفایی خواهد برد.

۱۳۹۲/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...