نسخه چاپی

احمدی:

غربی‌شدن پیشرفت اقتصادی نمی‌آورد

عکس خبري -غربي‌شدن پيشرفت اقتصادي نمي‌آورد

عضو كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس گفت: هیچ تجربه‌ای در دنیا وجود ندارد كه با غربی شدن، موفق شود كه حالا بگوییم چون ایران در مدار غرب قرار نگرفته، ناكام می‌ماند.

به گزارش نما ، به نقل از تسنیم، علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور اظهار داشت: در مجموع، تعامل اقتصادی با دنیا به مفهوم وابسته شدن نیست البته عمدتاً راه‌حل‌های مشکلات کشور در بیرون پیدا نمی‌شود اما این موضوع به این مفهوم نیست که از ظرفیت‌های بین‌المللی در حوزه اقتصاد استفاده نکنیم.
وی ادامه داد: تجربه نشان داده که کشورهایی در حوزه اقتصاد موفق بودند که توامان هم از ظرفیت‌های درونی خود استفاده کرده و هم در بحث تجارت از مزیت‌های دیگر کشورها و تعامل با دنیا استفاده کرده‌اند بنابراین ما باید در ابتدا به ظرفیت‌های خود اتکا کنیم و در کنار آن اگر در حوزه تجارت و علم در دنیا فرصتی وجود داشت، می‌توانیم از آن استفاده کنیم و این موضوع به مفهوم غربی شدن نیست.
این عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به این دلیل مطرح شد که تجربه حداقل سه دهه انقلاب اسلامی نشان می‌داد که دنیای غرب تمایلی به پیشرفت کشور ما ندارد لذا باید به سمتی برویم که الگوی اقتصاد مقاومتی بومی شود چرا که این موضوع قابلیت رهایی ما از وضعیت موجود را دارد.
* تنها نگاه درون‌گرا و متکی بر توانمندهای داخلی به رشد اقتصادی کمک می‌کند
احمدی با تاکید بر اینکه فرایند توسعه‌ای موفق‌تر است که با اتکا به نیروهای بومی و داخلی باشد، گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی باید مشکلات داخلی خود را آسیب شناسی کنیم مثلا در حال حاضر بهره‌وری، تولید و سرمایه‌گذاری در کشورمان کم است و باید این مشکل برطرف شود، البته این مسائل ربطی به بیرون از کشور ندارد و ما باید در درون، کشور خود را پالایش کنیم. همچنین گاهی اوقات یک سری متغیرهای ما به غرب وابسته است مانند درآمدهای نفتی که باید در این مسیر هم این وابستگی‌ها را قطع کنیم.
وی ادامه داد: هیچ تجربه‌ای در دنیا وجود ندارد که چون غربی بوده، موفق شده است که حالا ما بگوییم چون غربی نشدیم و در مدار غرب قرار نگرفته‌ایم، ناکام می‌مانیم. بنابراین اعتقاد داریم که اقتصاد مقاومتی باید تلاشی باشد تا آسیب‌پذیری بیرونی اقتصادمان را کاهش دهیم و در درون هم کارایی و اثربخشی خود را ارتقا دهیم.
این نماینده مجلس، سخنانی مبنی براینکه برای حل مشکلات کشور راهی جز عمل به تئوری‌های غربی و نگاه به اقتصاد غرب وجود ندارد، را نادرست برشمرد و گفت: گام اول برای حل مشکلات داخلی، نگاه به ظرفیت‌های کشور است همچنین توجه به تولید داخل باید در اولویت باشد البته در کنار این موضوع، باید در تبادل اقتصادی با دنیا از مزیت‌های آن استفاده کنیم اما اولویت ما باید نگاه به داخل و اصلاح ساختارهای درونی باشد چرا که تنها نگاه درون گرا و متکی بر توانمندهای داخلی کشور می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند.
احمدی در پایان با بیان اینکه اگر قرار است از مزیت‌های تبادل اقتصادی با دنیا استفاده کنیم، باید با حفظ حقوق و استقلال کشور همراه باشد، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا، سال‌ها با غرب رابطه داشتند اما توفیقی به دست نیاوردند ولی کشورهایی که اصلاحات اقتصادی را در درون خود انجام دادند، موفق شدند که نمونه آن کشور چین است که یک تحول درون‌گرا داشت و از ظرفیت خود استفاده کرد.

۱۳۹۲/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...