نسخه چاپی

تلاش رژیم بحرین برای فراز از مجازات

اداره آزادی‌ها و حقوق بشر جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین، توجیه بیهوده و تعجب برانگیز وزارت كشور در خصوص حمله آشكار به یك مركز دینی هنگام قرائت قرآن كریم و شلیك گاز سمی به سوی عزاداران را به هدف فرار از مجازات دانست.

به گزارش نما، بخش آزادی‌ها و حقوق بشر جمعیت وفاق در بیانیه‌ای تأکید کرد: این توجیهات، بیانگر فرار از مسئولیت پذیری و تثبیت سیاست فرار مسئولان از مجازات است که وزارت کشور و دیگر نهادهای امنیتی برای اطمینان خاطر به نهادهای ناقض حقوق بشر وابسته خود، در پیش گرفته و آنها را به ادامه نقض حقوق بشر و حملات آشکار به شهروندان و قانون شکنی های آشکار تشویق می‌کند.

این مرکز درباره ادامه استفاده از گازهای سمی و خفه کننده و اقدامات خشونت آمیز و مجازات‌های گروهی توسط نیروهای رژیم آل خلیفه که به کشته شدن ده‌ها تن از شهروندان بی گناه منجر شده است، هشدار داد.

بر اساس این بیانیه، اقدام رژیم آل خلیفه در مجازات گروهی شهروندان بحرینی امر پوشیده ای نیست و بند 1095 گزارش کمیته حقیقت یاب انتسابی شاه بحرین به ریاست شریف بسیونی، بیانگر مجازات گروهی شهروندان با گازهای سمی از طریق شلیک آن به شهرک‌ها و خانه‌هاست و گزارش شاهدان و دلایلی که این کمیته گردآوری کرده، بیانگر این است که بخشی از نیروهای دستگاه امنیت عمومی از مقادیر زیادی گاز اشک آور استفاده کرده‌اند که با هدف مورد نظر یعنی متفرق کردن معترضان هیچ تناسبی نداشت.

اداره آزادی‌ها و حقوق بشر جمعیت وفاق گفت: شرکت آمریکایی (Nonlethal Technologies) تولید کننده گاز اشک آور که بحرین از تولیدات آن استفاده می‌کند، هشدار داده که نباید از این گازها در اماکن سرپوشیده استفاده کرد زیرا منجر به آتش سوزی می‌شود و پرتاب مستقیم آن به سوی افراد نیز ممنوع است و نباید در مکان‌های محصور و تنگ و شهرک‌ها استفاده شود؛ درحالی که رژیم بحرین آشکارا در حال توجیه اینگونه اقداماتش است.

این مرکز بحرینی خاطرنشان کرد: نیروهای رژیم بحرین گلوله‌های گاز اشک آور را مستقیم به سوی مردم نشانه می‌روند که با آموزش‌ها و هشدارهای شرکت‌های تولید کننده و توافقنامه استفاده از آن در تضاد است.

شرکت‌های تولید کننده این گازها تاکید دارند که شلیک مستقیم آن موجب جراحت عمیق یا مرگ افراد می‌شود که علی الشیخ از جزیره ستره و چند تن دیگر از معترضان بحرینی قربانی چنین اقدامی شدند.

اداره بخش آزادی‌ها و حقوق بشر جمعیت وفاق بحرین خاطرنشان کرد: سازمان پزشکان حقوق بشر، شانزدهم مارس 2012 گزارشی تهیه کرده و آمار کسانی را که در بحرین به دلیل استنشاق گازهای سمی شهید شده‌اند، 32 نفر اعلام کرد.

اداره آزادی‌ها و حقوق بشر جمعیت وفاق تأکید کرد: نیروهای دولتی علاوه بر شلیک روزانه گازهای اشک آور و سمی به سوی تظاهرات کنندگان، شبانه نیز زنان، کودکان و سالخوردگان بی گناه را در خانه‌هایشان هدف چنین حملاتی قرار می‌دهند.

این مرکز تصریح کرد: گزارش‌های منابع موثق حاکی است شهروندانی که به دلیل استنشاق گازهای اشک آور شهید شده‌اند، قبل از شهادت از عوارض ناشی از این گازها به شدت رنج می‌بردند. استنشاق این گازها در سال 2011 میلادی ماهیانه به طور میانگین شهادت دو نفر منجر شده است به گونه‌ای که در ماه ژانویه شش نفر، در فوریه هفت نفر و در ماه مارس سه نفر در این ارتباط شهید شده‌اند.

۱۳۹۲/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...