نسخه چاپی

اصلاح‌طلبان استحاله طلب در پی چه هستند؟

رفتارهایی كه از جبهه اصلاحات به ویژه در حوزه مسائلی دینی و مذهبی دیده می‌شود، چه معنایی دارد؟ آنها با شعار و سیاست اصلاح طلبی در پی تغییر و اصلاح چه چیزی هستند؟ آیا استحاله مذهبی در آنها ایجاد شده است؟

به گزارش نما ، اصلاح طلبان از زمانی که شکل گرفتند و خود را عرضه کردند تاکنون با برخی مواضع و رفتارهای خود چالش هایی را در حوزه های گوناگون ایجاد کرده اند.
این طیف سیاسی از زمانی که توانست خود را بیابد و نشان دهد، همواره از اصلاح مسائلی سخن گفته است که در پی آن باعث واکنش های جدی مردمی و حاکمیتی شده است.اما در مقابل باعث حمایت دیگران هم شده است. حمایتی که از سوی دشمنان انقلاب اسلامی اتخاذ شده و همین موضوع انحراف آنها را بیشتر جلوه می دهد.
سال های اولیه که اصلاح طلبان با شعارهای زیبا و رنگارنگ توانستند دل مردم را به دست آورند، بیشتر رویکرد آْنها بر روی مسائل سیاسی بود. نتیجه آن هم اتفاقات ۱۸ تیر ۷۸ بود که باعث شد فتنه در آن زمان خود را نشان دهد.
روشنگری هایی که در آن زمان درباره فتنه گران ۷۸ شد، باعث شد تا مردم با حضور خود آن را خاموش کنند. اما فتنه ۷۸ آتش زیر خاکستری بود که منتظر شعله ور شدن دوباره برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی بود.
اصلاح طلبان کار خود را در حوزه استحاله سیاسی به مذهبی و فرهنگی هم کشاندند و با گسترش آن تنش ها و چالش های دیگری را برای کشور به وجود آوردند.
شعارهای آنها با رنگ و لعاب آزادی در حوزه مذهب و فرهنگ در دوران اصلاحات باعث شد تا فضای کشور آلوده شود. حوزه کتاب و سینما، برداشت های دینی و مذهبی که از آن به عنوان پلورالیسم دینی مطرح شد.
«پلورالیزم دینی به این معناست که حقیقت و رستگاری منحصر در دین ویژه ای نبوده و همۀ ادیان بهره ای از حقیقت مطلق و غایت قصوی دارند؛ در نتیجه پیروی از برنامه های هر یک از آنها می تواند مایۀ نجات و رستگاری انسان باشد. بر این اساس نزاع حق و باطل از میان ادیان رخت بربسته، خصومت ها و نزاع ها و مجادلات دینی نیز جای خود را به همدلی و همسویی می دهد.»
آیا با این تعریف می توان ادعا کرد که اکنون ادیان دیگر که دستخوش تحریفات گسترده شده اند می توانند مایه نجات و رستگاری انسان شوند؟ رفتارهایی که از سوی حاکمان کشورهایی که اکنون در دنیا به اعمال جنایتکارانه متوسل می شوند و البته خود را پیرو دین و آیین مذهبی خود می دانند با حقیقت و رستگاری سنخیت دارد؟
پلورالیسم دینی یا همان کثرت گرایی نسبت به دین، ایدئولوژی است که غرب آن را ساخته است تا بتواند دیگر ادیان الهی به ویژه اسلام را با چالش روبرو سازد و در این ایده هضم کند. حال آن که دین اسلام به عنوان کاملترین و آخرین دین از سوی خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص) برای نجات و رستگاری بشر به ارمغان آورده شد. پس پلورالیسم دینی با خاتمیت پیامبر اکرم (ص) نمی توان تناسبی داشته باشد.
سال ۱۳۸۱ بود، ۲۹ خرداد ماه همدان و در جمع دانشجویی آقای هاشم آغاجری سخنانی را مطرح کرد و در آن وهن دین اسلام و تشیع مورد نظر بود.
او از طیف اصلاح طلب بود و این سخنان باعث شد تا فضای دینی، مذهبی و اعتقادی کشور دستخوش فرازو نشیب هایی شود. علما و مراجع علیه سخنان آن شخص موضعگیری کردند مردم هم نسبت به آن سخنان ابراز انزجار نمودند و قوه قضاییه نیز وارد عمل شد و پس از دادگاهی او حکم اعدام برای آغاجری صادر شد. او پس از گذشت ۶ سال از زندان آزاد شد. کشور به واسطه اعمال قانونی که برای او در نظر گرفته شده بود از سوی سازمان های حقوق بشر و کشورهای غربی تحت فشار قرار گرفت.
اما حسن اینگونه گروه های سیاسی و طیف ها که در پی فضا سازی های منفی در کشور هستند و قصد دارند تا با اینگونه سخنان و مواضع برای کشور هزینه تراشی کنند این است که نشان می دهد افکار عمومی جامعه تحت تاثیر اینگونه ایده ها که می خواهد مبانی و اعتقادات دینی و مذهبی مردم را هدف قرار دهد، قرار نمی گیرند. شاید باشند برخی افراد که با شنیدن و خواندن آن سخنان و مواضع، شکی در دلشان ایجاد شود اما قاطبه مردم فریب اینگونه ایدئولوژی ها را نخواهند خورد. گمان می رفت که اینگونه تفکرات متحجرانه که حضرت امام (ره) اینگونه اسلام را به اسلام آمریکایی تعبیر کردند، پایان یافته است اما اینگونه نبود.
تفکرات این چنینی، پس از تحمل شکست به بازآفرینی خود می پردازند تا در زمان مناسب دوباره خود را عرضه کنند. روز پنجشنبه هفته گذشته یادآور سال ۸۱ همدان بود.
اسلام آمریکایی از مهد لیبرالیسم یعنی غرب تغذیه می شود. از همین روست که می بینیم در شبکه های ماهواره ای غربی مسلمات شرع را زیرسوال می برند، تساوی زن و مردم را مطرح می کنند، قصاص را زیر سوال می برند، فرقه های مذهبی الحادی را رواج می دهند، احکام اسلام را به سخره می گیرند، حجاب را محدودیت فردی و سلب آزادی معرفی می کنند و بسیاری موارد دیگر.
به همین خاطر است که می توان اصلاحات را استحاله ای به سوی اسلام آمریکایی دانست.
در راستای پیگیری استحاله فرهنگی و دینی که از سوی برخی اصلاح طلبان دنبال می شود، سعید رضوی فقیه از اعضای حزب منحله مشارکت در همایش اصلاح طلبان در همدان جا پای هاشم آغاجری گذاشته و سخنانی را مطرح کرده است که از جنس اتهام به نظام و رهبری است.
خطی که اصلاح طلبان تندرو پیگیری می کنند، خطی است که قلم آن در دست غرب است. تخریب و اتهام وارد کردن به انقلاب و تضعیف جایگاه ولایت فقیه از همان آغاز به کار این طیف سیاسی در دستور کار آنها بوده است. این اتفاقات باعث می شود تا افکار عمومی جامعه با چنین تفکراتی آشنا شوند اما در کنار آن باید روشنگری های لازم صورت گیرد تا تأثیر پذیری در جامعه از بین برود.
تفکراتی که اعتقاد دارند قصاص غیر انسانی است، یا فرقه ضاله بهائیت به عنوان یک دین پذیرفته شود، یا این که احکام شرع اسلامی باید تغییر کنند و... باید از سوی علما و روحانیت با پاسخ های منطقی و روشنگرانه به دفاع از حقانیت و مظلومیت اسلام و تشیع روبرو شود. بعد سیاسی اینگونه اظهار نظرات جای خود اما بعد مذهبی و فرهنگی آن مهمتر است

۱۳۹۲/۱۲/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...