نسخه چاپی

نامه دیده‌بان حقوق بشر به اوباما

سازمان دیده بان حقوق بشر در پیامی به باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا از وی خواست تا در سفر آتی خود به عربستان به بحث وضعیت ناگوار حقوق بشر در این كشور بپردازد.

به گزارش نما ، پایگاه خبری راصد نوشت: سازمان دیده بان حقوق بشر در این پیام از اوباما خواست تا در همه مذاکراتش با مسئولان سعودی مسائل محوری حقوق بشر را بگنجاند.
در این پیام آمده است: عربستان شاهد سرکوبگری شدید فعالان جامعه مدنی و مخالفان بوده است.
دیده بان حقوق بشر در چارچوب همکاری راهبردی مستمر بین آمریکا و عربستان خواستار آن شد که مسئولان سعودی سرکوب فعالان مستقل و مخالفان مسالمت جو را متوقف کند.
این سازمان گفت که محکومیت بارزترین مدافعان عربستانی حقوق بشر در جریان محاکمه‌های ناعادلانه بسیاری از آنها را مستند سازی کرده است.
دیده بان حقوق بشر افزود که تلاش‌های مسئولان سعودی برای ساکت کردن و ارعاب ده‌ها نفر از مخالفان مسالمت جو و فعالان مستقل و ممنوعیت سفر آنها و ترور شخصیت و تهدید به بازجویی و تعقیب قضایی آنها به خاطر فعالیت‌های مسالمت آمیزشان را زیر نظر گرفته است.
به گفته این سازمان، روش‌های جنایی مورد استفاده دارای ساختاری مبهم هستند و دستگاه قضایی متهمان را با یک سری اتهامات کلی «خروج کردن بر ولی امر» و «تلاش برای خدشه به وجهه عربستان» محاکمه کرده است.
در این نامه آمده است: اکثر اصلاحات اجتماعی در عربستان متوقف شده یا از آن جلوگیری شده است و همزمان فشارهای داخلی افزایش یافته است.
در این نامه به بازداشت و اخراج صدها کارگر خارجی از عربستان و تبعیض روشمند در زمینه حقوق زنان اشاره شده او آمده است که اوباما باید از سفر آتی خود در نیمه ماه جاری به عربستان برای رسیدگی به نبود اصلاحات واقعی در عربستان استفاده کند.
آمریکا بزرگترین همپیمان عربستان به شمار می‌رود و همین امر باعث شده است که کاخ سفید به نقض گسترده حقوق بشر در این کشور به دیده اغماض بنگرد و فشار زیادی به ریاض وارد نکند.
در این میان، باج دهی‌های سیاسی و مالی گسترده عربستان به قدرت‌های بزرگ برای سرپوش گذاشتن بر وضعیت بسیار ناگوار حقوق بشر در این کشور مزید بر علت شده است.
عربستان بویژه مناطق شرقی این کشور از نزدیک به سه سال پیش شاهد اعتراضات مسالمت آمیز مردم برای روی کار آمدن نظامی منتخب، دستیابی به دموکراسی و عدالت اجتماعی و درخواست برای مبارزه با فساد گسترده است.
عربستان با وجود ثروت‌های هنگفت نفتی با مشکلات بیکاری، فقر و فساد گسترده روبرو است.
فعالان عربستانی می‌گویند: با اینکه درآمد سالیانه عربستان سعودی از فروش نفت 1500 میلیارد ریال سعودی است، ولی هر شهروند این کشور ماهیانه فقط 1500 ریال از این درآمد را دریافت می‌کند.
روزنامه السفیر لبنان با اشاره به فقر رو به رشد مردم عربستان نوشت: تعداد مردم فقیر بیش از 6 میلیون از 20 میلیون جمعیت تخمینی این کشور است.
رژیم سعودی بویژه در دو سال اخیر شماری از شخصیت‌های معترض سیاسی و فعالان مدنی و حقوق بشری در عربستان را بازداشت و به زندان انداخته و جمعیت حقوق مدنی و شهروندی «حسم» را که تنها نهاد حقوق بشری و تاحدودی مستقل در داخل عربستان بود، منحل کرده است

۱۳۹۲/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...