نسخه چاپی

تعریف عملیاتی مفهوم نشاط اجتماعی مشخص شود

عکس خبري -تعريف عملياتي مفهوم نشاط اجتماعي مشخص شود

وزیر علوم گفت: دانشگاه‌ها باید نسبت به جامعه پاك‌ترین و سالم‌ترین محیط را داشته باشند و كوچك‌ترین ابتذالی در آن نباشد زیرا محیط دانشگاه مقدس است.

به گزارش نما ، رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه علامه‌طباطبایی، با اشاره به اینکه اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی فعالیت‌های فرهنگی اصولی و زیربنایی را جایگزین فعالیت‌های کوتاه‌مدت می‌کند، گفت : در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، مسئولیت کارگروه آموزشی بر عهده وزارت علوم، کارگروه پژوهشی برعهده وزارت بهداشت ودرمان ، کارگروه تربیتی و فرهنگی بر عهده نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها و کارگروه مدیریتی بر عهده دانشگاه آزاد است.
وی با تاکید بر اینکه تعاریف عملیاتی سند دانشگاه اسلامی و ابلاغ آن می‌تواند جلوی تفسیر‌های سلیقه‌ای را در اجرا گرفته و موجب وحدت رویه شود، گفت: برای مثال باید تعریف عملیاتی مفهوم نشاط اجتماعی مشخص شود تا مجریان فرهنگی دانشگاه‌ها انتظار ما را از به کار بردن این مفهوم بدانند.
فرجی‌دانا "استاد محوری " را محوری‌ترین عنصر نهادینه کردن ارزش‌ها در دانشگاه‌ها دانست و گفت: منش و رفتار استادان دانشگاه موثرترین عامل در شکل‌گیری شخصیت دانشجویان است و لذا تمام اعضای هیئت علمی در کنار وظیفه آموزش و پژوهش بهتر است به فعالیت فرهنگی نیز بپردازند.
وی مشاوره دادن به دانشجویان، گوش کردن به درد دل‌های آنان و برقراری تعامل نزدیک با آنان را از محورهای مرتبط با استادمحوری نام برد و گفت: باید بستر مشارکت حداکثری اعضای هیئت‌علمی در فعالیت‌های فرهنگی فراهم شود.
وزیر علوم اظهار داشت: فضایی که در گذشته موجب انزوا و کناره‌گیری اساتید دانشگاه‌ها از مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شده بود هم‌اکنون وجود ندارد؛ لذا دیگر نباید شاهد بی‌تفاوتی استادان به محیط دانشگاه باشیم، بلکه باید از سرمایه آنان برای حفظ جوانان‌مان که بزرگ‌ترین سرمایه کشور هستند استفاده کنیم.
وی گفت: دانشگاه‌ها باید نسبت به جامعه پاک‌ترین و سالم‌ترین محیط را داشته باشند و کوچک‌ترین ابتذالی در آن نباشد زیرا محیط دانشگاه مقدس است و ارزش‌های علم و دانش با ابتذال سنخیت ندارد.
فرجی‌دانا افزود: مکتب اسلام که ارزش بالایی برای علم و دانش قائل است بیشترین سنخیت را برای فعالیت علمی و فرهنگی دارد، به همین دلیل دانشگاه‌های ما باید نسبت به جوامع دیگر در دوری از ابتذال موفق‌تر باشند.
وزیر علوم با اعلام اینکه دغدغه هم‌نسلان ما انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی به نسل جوان است، تاکید کرد: باید طوری فعالیت کنیم که ارزش‌های مثبت در دانشگاه‌ها فراگیر و زنجیروار شود و ارزش‌های منفی و ابتذال ایزوله شود که این مهم از راه نفوذ به قلب و دل دانشجویان و پرهیز از برخوردهای سطحی و بخشنامه‌ای ممکن است.
وی با اشاره به اینکه عضویت در شبکه‌های اجتماعی دانشجویان را از تعاملات رو در رو دور می‌کند، گفت: باید به گونه‌ای فعالیت شود که تعاملات انسانی رو در رو فراگیر شده و ارتباطات مجازی در حاشیه قرار گیرد.

۱۳۹۲/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...