نسخه چاپی

دانشگاه ایرانیان محل تلاقی روحانی و احمدی‌ن‍ژاد

وزارت علوم كه در زمینه تغییر روسا و مدیران پژوهشگاه‌های علمی كشور یك ركورد تاریخی را ثبت كرد و نشان داد كه در یك دست كردن این وزارت با سیاست خاص خود اهتمام وی‍ژه دارد، قطعا بر نمی‌تابد كه چنین دانشگاهی تاسیس شود و فعالیت كند. اكنون به نظر می رسد دانشگاه احمدی نژاد به عنوان كانون درگیری مستقیم احمدی‌ن‍ژاد و روحانی بدل شده است و این موضوع ممكن است در آینده حواشی سیاسی بسیاری با خود به همراه داشته باشد.

به گزارش نما ، مساله غير قانوني بودن دانشگاه احمدي ن‍ژاد كه با عنوان «دانشگاه ايرانيان» تاسيس شده خبري بود كه چندي پيش توسط سیدحسین حسینی، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم به طور رسمي در رسانه‌هاي مختلف منعكس شد. ماجراي دانشگاه ايرانيان چندي است كه با توجه به منتسب بودن آن به رئيس دولت قبل بسيار پر حاشيه شده است.
حسيني علت غير قانوني بودن دانشگاه ايرانيان را عدم دريافت مجوز و طي روند اداري آن توصيف كرده و در اين باره گفته است:‌ دانشگاه ایرانیان به تازگی نامه‌ای را برای وزارت علوم ارسال کرده است ولی موسسه و مجموعه آموزشی باید ابتدا به تأیید شورای گسترش آموزش عالی و دفتر موسسات غیرانتفاعی برسد، تاکنون هیچ پرونده‌‌‌ای برای این دانشگاه تشکیل نشده است.
وی افزود: برگزاری آزمون نیز باید با مجوز سازمان سنجش باشد. در صورتی که اقدام دانشگاه ایرانیان بر اساس مجوز نیست، اینکه نامه‌ای را به معاونت آموزشی وزارت علوم فکس کنند کافی نیست بلکه باید روند بررسی اعضای هیأت علمی بر اساس قانون طی شود.
البته حسيني در مورد هئيت علمي اين دانشگاه نيز گفته است:‌ اعضای هیأت علمی یک موسسه آموزشی باید تمام وقت باشند در صورتی که دانشگاه ایرانیان افرادی را معرفی کرده است که عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه‌های دیگر هستند و شرایط و مدارک دیگر نیز کامل نیست بنابراین این دانشگاه مجوزی برای فعالیت ندارد.
حالا موضوع تاسيس و پذيرش دانشجو در اين دانشگاه با علامت سئوال روبرو شده است اما به نظر مي‌رسد، محمود احمدي‌ن‍ژاد و يارانش براي برپايي اين دانشگاه مصمم باشند؛ چراكه بسياري معتقدند كه اين دانشگاه تنها پايگاه رسمي براي دور هم جمع شدن ياران رئيس دولت قبل است. البته همين موضوع سبب شده كه بسياري اين دانشگاه را يك دانشگاه سياسي صرف تلقي كنند و كساني چون علي مطهري از رئيس جمهور بخواهند كه در اين دانشگاه را تخته كند.
حتي داود احمدي‌ن‍ژاد نيز نسبت به تاسيس چنين دانشگاهي ابراز نگراني كرده و بيان داشته كه تاسيس اين دانشگاه به مصلحت نيست؛ چراكه در آن افكار آن آقا كه منظور «اسفنديار رحيم مشايي» ترويج خواهد شد.
به نظر مي‌رسد كه وزارت علوم نيز با تاسيس اين دانشگاه مخالف است. وزارت علوم كه در زمينه تغيير روسا و مديران پژوهشگاه‌هاي علمي كشور يك ركورد تاريخي را ثبت كرد و نشان داد كه در يك دست كردن اين وزارت با سياست خاص خود اهتمام وي‍ژه دارد، قطعا بر نمي‌تابد كه چنين دانشگاهي تاسيس شود و فعاليت كند. اكنون به نظر مي رسد دانشگاه احمدي نژاد به عنوان كانون درگيري مستقيم احمدي‌ن‍ژاد و روحاني بدل شده است و اين موضوع ممكن است در آينده حواشي سياسي بسياري با خود به همراه داشته باشد.
آخرين اخبار از اين دانشگاه حاكي از ان است كه روند بررسي پرونده دانشگاه احمدي ن‍ژاد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال پيگيري است. در اين زمينه منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تهیه گزارش درباره دانشگاه ایرانیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گزارش دانشگاه ایرانیان باید مجددا در این شورا جمع‌بندی شود.
وي در خصوص گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانشگاه ایرانیان و ارائه آن به کمیسیون اصل 90، گفت: یک گزارش خواسته شد و وزیر علوم آن را ارائه داد.
وی افزود: باید موضوع دانشگاه ایرانیان یک بار دیگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی جمع‌بندی شود، چون گزارش ما از سابقه تشکیل این دانشگاه در شهرستان بود و سپس رای‌گیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد تا این دانشگاه به تهران بیاید.
به هر جهت به نظر مي رسد با توجه به سكوت احمدي ن‍ژاد، تاسيس دانشگاه وي بهانه‌اي براي ورود مجدد او به صحنه سياست باشد. احمدي ن‍ژاد پيش از اين گفته بود كه به فضاي دانشگاه و كلاس درس باز مي گردد اما نگفته بود كه به طور كل از فضاي سياسي كناره گيري خواهد كرد. البته موضوع سياسي شدن دانشگاه‌ها نيز مساله اي است كه در بطن جريان حواشي كه اين دانشگاه بوجود آورده بايستي مورد بررسي قرار بگيرد. دانشگاه‌ها ، مراكز علمي هستند كه بايستي براي تعالي فكر و انديشه جامعه و پرورش افكار نسل آينده تلاش كنند. با توجه به نگاه وزارت علوم به دانشگاه‌ها و عزل و نصب‌هايي كه شائبه سياسي بودن در آنها وجود دارد و از سوي ديگر تاسيس دانشگاه ايرانيان كه به زعم بسياري از كارشناسان امر اين دانشگاه بيشتر يك دانشگاه سياسي است تا علمي به نظر مي‌رسد بايد نسبت به شيوع چنين مساله‌اي در مراكز علمي كشور حساس بود و از بروز نابه ساماني در اين زمينه با سازوكارهاي قانوني خاص جلوگيري كرد.

۱۳۹۲/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...