نسخه چاپی

تركیه گاز ایران را صادر می كند؟

عکس خبري -ترکيه گاز ايران را صادر مي کند؟

یك عضو كمیسیون انرژی مجلس در واكنش به تحولات اخیر در توافقات صادرات گاز بین ایران و تركیه گفت: چندان خوشایند نیست كه تركیه بخواهد مازاد بر مصرف خودش گاز ما را خریداری كرده و به كشورهای دیگر صادر كند.



به گزارش نما ، به نقل از ایسنا، حسین امیری خامکانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره تحولات اخیر در قراردادهای تجاری صادرات گاز بین ایران و ترکیه گفت: اینکه ترکیه بیش از نیاز خودش از ما گاز خریداری کند و آن را به کشورهای اروپایی بفروشد در شرایطی که اهداف عمده ما برای صادرات گاز همواره متوجه اروپا هم بوده است نقش منفی خواهد داشت.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به فراز و نشیب‌هایی که پروژه خط لوله صلح برای صادرات گاز ایران از مسیر پاکستان به هند پشت سر گذاشته است گفت: متاسفانه بخش عمده مذاکرات صادرات انرژی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است. در مورد خط لوله صلح می‌بینیم که هند خود را عقب کشیده و پاکستان هم که تمایل بیشتری از خود نشان می‌داد در نهایت در مقابل فشار تحریم‌ها ایستادگی نکرد و با وجود اینکه پروژه آغاز شده بود در حال حاضر پیشرفت آن رضایت‌بخش نیست.

امیری خامکانی با بیان اینکه در چنین شرایطی ترکیه به عنوان مقصد صادرات گاز از ایران در برابر فشار کشورهای تحریم کننده ایران مقاومت کرده است گفت: این موضوع باعث می‌شود که ترکیه همچنان هدف صادرات گاز ما باشد اما در محورهای اقتصاد مقاومتی این موضوع مورد توجه قرار گرفته است که ما باید انواع مشتریان را برای محصولات خود فراهم کنیم. هم مشتریان پایدار و هم مشتریان موردی باید مورد توجه باشند.

وی با بیان اینکه قطعا رفت و آمدهای اخیر بین ترکیه و ایران توافق‌های جدیدی را در زمینه صادرات گاز در پی خواهد داشت گفت: قرارداد جدید با قیمت جدید و شرایط جدید بسته خواهد شد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت قرارداد قبلی صادرات گاز ایران به ترکیه که ترکیه بابت آن به مجامع بین‌المللی شکایت کرده و مدعی شده بود که قیمت گاز ایران زیاد و نوسانات حجم صادرات آن متغیر است، گفت: هنوز رای دیوان بین‌المللی دادگستری در این مورد برای ما مشخص نشده است. اما به هر حال آن دعوا مربوط به قرارداد قبلی بوده است و باید بررسی شود چه مفادی مورد اعتراض بوده و آیا واقعا تخلفی صورت گرفته است یا خیر؟

نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در مورد علت احتمالی عقد قراردادی برای صادرات بیش از ظرفیت مصرف در ترکیه چه خواهد بود گفت: موضوع در مورد صادرات گاز ایران به اروپا و ترکیه این است که در هر صورت دو طرف قرارداد باید حق ترانزیتی را به کشورهایی که گاز از آنها عبور می‌کند تا به مقصد برسد پرداخت کنند. البته این که این حق ترانزیت باید چگونه پرداخت شود موضوعی است که مسئولان در آینده باید در مورد آن نظر بدهند. اگر بخواهیم گاز خود را مستقیما به اروپا هم صادر کنیم مسیر آن به احتمال بسیار زیاد از ترکیه خواهد بود و بنابراین باید این موضوع را در مبادلات تجاری خود لحاظ کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌های برای صادرات گاز ایران به اروپا با توجه به بحران اخیر در اوکراین گفت:‌ قطعا این که بتوانیم خودمان به طور مستقیم گاز را به اروپا صادر کنیم هم برای چانه‌زنی سیاسی ما و هم برای امنیت کشور در آینده موثرتر خواهد بود. در خواست ما از وزارت نفت این است که تحت هر شرایطی کمیسیون را در جریان تحولات اخیر قرار دهد.

وی در پایان تاکید کرد: طبق قانون اساسی مجلس باید همه قراردادها را به تصویب برساند و یا اینکه گزارشی در مورد آن‌ها دریافت کند. ما منتظر هستیم تا گزارش‌های وزارت نفت در خصوص رفت و آمدهای اخیر و تحولات در بازار ترکیه را به اطلاع مجلس برسد.

۱۳۹۲/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...