نسخه چاپی

سنایی: ویژگی روابط ایران و روسیه عبور از تحریم ها است

نشست «آسیب شناسی همكاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با همكاری سفارت جمهوری اسلامی ایران و شورای تجاری روسیه و ایران وابسته به اتاق صنایع بازرگانی فدراسیون روسیه در مسكو برگزار شد.

به گزارش نما ، شرکت‌کنندگان این نشست با کالبدشکافی موانع موجود در مسیر توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور همسایه، بر ضرورت هم‌افزایی سیاستمداران و فعالان تجارت دو کشور برای تحقق این مهم تاکید کردند.
در این همایش علمی تخصصی، کارشناسان اقتصادی از حوزه‌های دولتی و خصوصی ایران و روسیه که در زمینه‌های تجارت و بازرگانی، صنعت، فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری بین ایران و روسیه دارای تجربه و تخصص هستند، شرکت کردند.
محورهای این همایش که با استقبال گسترده کارفرمایان روس مواجه شد، شامل همکاری های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بررسی موانع، همکاری دو کشور در زمینه سرمایه گذاری مشترک در بخش های صنایع و کشاورزی و همکاریهای دو کشور در حوزه روابط استانی و بررسی موانع بود.
مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه در آغاز این نشست با اشاره به تاریخ دو دهه روابط تهران و مسکو در عصر معاصر گفت: روابط دو کشور از جمله همکاری های اقتصادی و بازرگانی دوجانبه در شرایط کنونی با دهه 1990 تفاوت اساسی کرده است.
وی افزود: ویژگی مهم روابط روسیه و ایران تفاهم میان روسای جمهوری دو کشور برای توسعه روابط است.
سنایی گفت: حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در دیدار خود در بیشکک بر توسعه همکاری‌های دو کشور تاکید کردند.
وی اضافه کرد: پوتین در هنگام دریافت استوارنامه من گفت که در روابط ایران و روسیه مرحله جدیدی آغاز شده است و در این مرحله روند توسعه همکاری‌های دو کشور آهنگ سریع‌تری می‌یابد.
سنایی افزود: ویژگی دیگر روابط دو کشور عبور آنها از تحریم ها است.
سفیر ایران با بیان این که شرکای اروپایی و کشورهای دیگر به بازارهای ایران روی آورده اند، اظهار داشت: پیشتر اعلام کرده ام و بار دیگر تکرار می کنم، شرکت های روسی که به بازار ایران آشنا هستند، با سرعت عمل کنند.
ایشان گفت: روسیه در حوزه‌هایی مانند غلات و صنایع می تواند به ایران صادرات داشته باشد و کشور ما هم در حوزه های کشاورزی و انرژی می‌تواند با روسیه تجارت کند.
وی با بیان اینکه برای صادر کنندگان روس فرصت های خوبی در ایران وجود دارد، افزود: بخش های مختلف اقتصاد ایران و روسیه می تواند نیازمندی های دو کشور را برطرف کند.
سنایی گفت: در بخش انرژی زمینه خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد و شرکت های روسی همچون گازپروم و لوک اویل می توانند از این فرصت استفاده کنند.
وی با تاکید بر آمادگی سفارت ایران در مسکو برای توسعه همکاری‌های بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: اگر مشکلی وجود داشته باشد، موظف به برطرف کردن آن هستیم.
گئورگی پتروف معاون اتاق صنایع و بازرگانی روسیه هم در این نشست گفت که ایران شریک تجاری مهم روسیه است و همکاری با این کشور ریشه در تاریخ روسیه دارد.
وی افزود: تلاش های خود را برای توسعه همکاری ها با این کشور همسایه متمرکز کرده ایم.
وی اضافه کرد: شورای تجاری روسیه و ایران در اتاق صنایع و بازرگانی روسیه از جایگاه مهمی برخوردار است و به فعالیت های این شورا توجه خاص داریم.
ویکتور ملنیکوف رییس شورای تجاری روسیه و ایران وابسته به اتاق صنایع و بازرگانی روسیه نیز در این نشست گفت: ایران کشور بزرگ دارای پتانسیل های عظیم است که اقتصاد پویایی دارد.
وی افزود: تولید ناخالص ملی ایران به حدود یک هزار میلیارد دلار می رسد و به همین دلیل همکاری با این کشور برای روسیه بسیار جالب است. ملنیکوف گفت: سرمایه گذاری خارجی در ایران به بیش از 40 میلیارد دلار می رسد. رییس شورای تجاری روسیه و ایران همچنین به وجود 27 میلیون نفر نیروی کار ایران و نیز سطح بالای توسعه علمی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: ایران دارای امتیازات ویژه برای همکاری با روسیه است و از بازرگانان روس خواستار استفاده از فرصت کنونی برای برقراری پیوندهای همکاری با ایران شد.
جمشید انصاری استاندار استان زنجان هم در این نشست با تاکید بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه گفت: نباید اجازه دهیم همکاری های دو کشور در عرصه بازرگانی و اقتصادی کاهش یابد.
وی با بیان اینکه روابط تجاری را دولت ها تعیین نمی کنند، اظهار داشت: محافل تجاری دو کشور وظیفه توسعه این همکاری ها را برعهده دارند. استاندار زنجان سپس به تشریح وضعیت اقتصادی و پتانسیل های این استان پرداخت و از بازرگانان روس دعوت به مشارکت در طرح های استان زنجان کرد.
سید مجید موسوی رییس اتاق بازرگانی استان همدان دیگر سخنران این نشست گفت: همدان برای توسعه همکاری ها با مناطق روسیه آمادگی دارد و در راستای سیاست های توسعه روابط ایران و روسیه گام بردارد.
موسوی از موانع موجود در مسیر توسعه همکاری بازرگانی ایران و روسیه به هزینه بالای حمل و نقل کالا و نبود خطوط آهن برای انتقال کالاها، هزینه بالای ترخیص کالا از گمرک روسیه و انحصاری شدن انتقال مسافران ایرانی توسط هواپیمایی روسیه اشاره کرد.
میخاییل کریخلی مدیر اداره ارتباطات خارجی ˈاتحادیه غلهˈ روسیه هم با ارایه آمار رسمی گفت: ایران چهارمین وارد کننده عمده غلات از روسیه است. وی افزود: در سال گذشته صادرات غلات روسیه به ایران به یک میلیون و 163 هزار تن رسید و آماده افزایش صادرات به این کشور هستیم.
خزاعی تاجر ایرانی هم در نشست آسیب شناسی همکاری های اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه گفت: تاجران و صاحبان صنایع ایرانی با تحریم های ظالمانه غرب روبرو شده اند و وضعیتی نامتعارف تجاری به وجود آمده است.
وی افزود: با وجود اینکه ایران مورد تحریم قرار گرفته، اما تجارت بین المللی کشور جریان دارد.
وی گفت: پیشنهاد من به دوستان روسی این است که با تشکیل شرکت های مشترک فراملیتی بتوانیم کارهای بزرگتر از آنچه که انجام می دهیم، به عمل آوریم.
تاجر ایرانی افزود: فرصت های خوبی برای همکاری داریم و ایران همسایگانی دارد که همکاری با آنها برای روسیه مهم است. مشارکت در طرح های این کشورها نیاز به سرمایه گذاری زیربنایی دارد.
وی گفت: ایران دارای مترقی ترین قوانین سرمایه گذاری در جهان است و دولت ایران سرمایه گذاری های خارجی را تضمین می کند.
خزاعی با بیان اینکه می توانیم سرمایه گذاری های مشترک روسی و ایرانی داشته باشیم، اظهار داشت: باید بازارهای جدید در خارج از دو کشور جستجو کنیم.
همایش یکروزه آسیب شناسی روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه در محل اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه برگزار شد.

۱۳۹۲/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...