نسخه چاپی

كمالوندی:

صحبت از گزینه‌های زیر و روی میز ناشی از كم آوردن منطق است

عکس خبري -صحبت از گزينه‌هاي زير و روي ميز ناشي از کم آوردن منطق است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی كشورمان تأكید كرد: كسی كه از زور و گزینه‌های روی میز و زیر میز صحبت كند، نشان می‌دهد كه از نظر منطق كم آورده است.

به گزارش نما ، بهروز کمالوندی اظهار داشت: سفر "کاترین اشتون" قبلا پیش بینی و برنامه ریزی شده بود.
وی افزود: البته موضوع سفر ارتباط مستقیمی با موضوع هسته‌ای ندارد و مباحثی درمورد روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی مطرح می شود.
کمالوندی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد: همانطور که اطلاع دارید اشتون در روز نخست ملاقاتهای بسیار خوبی با مسئولان کشورمان به ویژه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و رئیس مجلس و رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور داشت که این مذاکرات مفید بود.
کمالوندی خاطرنشان کرد: سفر یک مقام در حد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نمی تواند صرفا سمبلیک باشد؛ طبیعتا مذاکرات و مباحثی که مطرح می‌شود و توافقاتی که صورت می‌گیرد همه در روابط اتحادیه اروپا و ایران مؤثر است.
وی اظهار داشت: با روند خوبی که در مذاکرات 1+5 پیش می رود این انتظار را داشتیم که گشایش در روابط در حوزه های مختلف با اروپا به وجود بیاید و همانطور که شاهد بودیم مسئولان و وزاری خارجه اروپایی به ایران آمدند.
کمالوندی ادامه داد: به طور قطع جمهوری اسلامی ایران، کشوری تأثیرگذار در منطقه است؛ نقش ایران در منطقه و جهان بسیار مهم و مؤثر است، و بدون در نظرگرفتن این نقش، بسیاری از بحرانها و موضوعات وضعیت نامفهوم و مبهمی پیدا می کند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: هم به نفع اتحادیه اروپا و هم به نفع کشورهای منطقه است که روابط جمهوری اسلامی ایران با این کشورها به خصوص کشورهای عضو اتحادیه اروپا توسعه پیدا کند. می توان گفت که آنها نیازمند این رابطه با جمهوری اسلامی ایران هستند، اگرچه ایران هم مایل است تعاملات خودش را با دنیا داشته باشد.
کمالوندی اظهار داشت: با توجه به ظرفیتهای ایران به خصوص در حوزه‌های اقتصادی، این ظرفیت نمی‌تواند در داخل باقی بماند و برای رشد بیشتر نیازمند آن است که به مناطق پیرامونی و بیرون در سطح دنیا دسترسی داشته باشد.
وی تأکید کرد: ما از اقتصادی صحبت می کنیم که ظرفیت آن حدود هزار میلیارد دلار بر اساس قدرت خرید است؛ کشورهای مهم به خصوص اعضای اتحادیه اروپا نمی‌توانند با توجه مشکلات بسیار زیاد اقتصادی در دنیا، نقش جمهوری اسلامی ایران را دست کم بگیرند.
کمالوندی با اشاره به تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگ و اقتصادی، خاطرنشان کرد: اروپا با حوزه پیرامونی خود که خاورمیانه و ایران هست حتما نیازمند داشتن روابط خوب است.
کمالوندی اظهار داشت: به نظر من، اروپا نسبت به آمریکا برای استفاده از فرصت به وجود آمده عجله بیشتری دارد و این امر را ما در روابط تک تک اعضای کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیدیم.
کمالوندی در خصوص دور جدید مذاکرات در وین گفت: اگر بخواهیم خیلی سریع و خلاصه نتیجه گیری کنیم، مذاکرات وین زمینه بسیار خوبی را فراهم کرد که دکتر ظریف بتواند مراحل بعدی را پیش ببرد؛ این مذاکرات کارشناسی بود. درمورد 3 موضوع اصلی یعنی غنی سازی، رآکتور آب سنگین اراک، و همکاریهای دو طرف در حوزه هسته‌ای و دانش و علم و صنعت هسته‌ای.
وی ادامه داد: مذاکرات از آن جهت خوب بود که ما ملاحظات خودمان را بر اساس تفاهمی که در برنامه اقدام مشترک پیش بینی شده بود، مطرح کردیم. چارچوب حقوق خودمان را مطرح کردیم و تأکید شد که این حقوق قابل مذاکره نیست و خطوط قرمز است.
کمالوندی تأکید کرد: در حوزه همکاری های هسته ای ما تلاش کرده ایم که نگاه آنها را تغییر دهیم.
کمالوندی افزود: آنها شاید تلقی آن را نداشتند که جمهوری اسلامی ایران به سطوحی از پیشرفت رسیده که اکنون دیگر نیازی به بعضی از همکاری ها ندارد؛ چه بسا موضوعاتی مطرح می شد که ما می گفتیم که خیلی جلوتر از این مراحل هستیم . البته این امر از این جهت خوب بود که از سطح پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران آگاه شدند.
وی خاطرنشان کرد: حسن این بازرسی هایی که در چند وقت گذشته صورت گرفته این بوده که متوجه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف هسته ای شده اند.
کمالوندی گفت: به نظر می رسد که فضا اکنون نسبت به گذشته باز هم بهتر شده است. اگرچه ما همیشه یک نگرانی داریم که اگر واقعا به دنبال حل مسائل و مشکلات نباشند و بخواهند تاکتیکی با مسائل برخورد کنند، این امر در هر مرحله ای موجب بروز مشکل می شود.
وی ادامه داد: اما اگر افراد اهل فن بنشینند و باهم صحبت کنند، مطالب و موضوعاتی را مطرح می کنند که می تواند وقتی به زبان فنی با سیاسیون مطرح شود، رفع نگرانی کند.
کمالوندی تأکید کرد: برای ما هم فرصت خوبی است که بفهمیم چقدر آنها جدی هستند؛ زیرا اگر جدی باشند راه حل هایی که مطرح می شود می تواند مسائل و مشکلات را حل کند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: فضای رسانه ای با واقعیت میز مذاکرات متفاوت است. حرفهایی که در رسانه ها گفته می شود با مسائلی که در میز مذاکرات مطرح می شود، متفاوت است.
کمالوندی تأکید کرد: شاید طرف مقابل برای آنکه بتواند موضع خود را قوی کند، از زبان افراد و رسانه‌های مختلف مطالب حداکثر را مطرح کند به این نیت که وقتی روی میز مذاکره حاضر شود خواسته های بیشتری را به دست بیاورد و طرف مقابل یعنی جمهوری اسلامی ایران را در موضع ضعیفتر قرار دهد.
وی افزود: ولی ما گفته ایم که با این تاکتیکها به خوبی آشنایی داریم و دیپلماسی ما حتما پیچیده تر از برنامه هسته ای ما است و پیشرفت ما در حوزه دیپلماسی هم کم نبوده . بنابراین می توان گفت که ما با علم به این مسائل فضا را جدا کرده ایم و تحت تأثیر فضای رسانه‌ای قرار نگرفته‌ایم.
کمالوندی با بیان اینکه در میز مذاکرات همه حقوق ایران مطرح شده است، اظهار داشت: حل مسأله از راه پاک کردن صورت مسأله امکان پذیر نیست؛ میز مذاکره جدی است و ما هم بسیار جدی اعلام کرده ایم آنچه را که از طرف مقابل می پذیریم نگرانی‌هایی است که راه حل دارد.
کمالوندی تأکید کرد: بنابراین مثلا اینکه ما از چه نوع سانتریفیوژی استفاده می کنیم، مربوط به جمهوری اسلامی ایران است؛ ممکن است در تل آویو کسی بخواهد بگوید که ما باید فقط یک نوع سانتریفیوژ داشته باشیم و یا اصلا سانتریفیوژ نداشته باشیم، این تصمیمی است که فقط جمهوری اسلامی ایران آن را می گیرد؛ در مذاکرات مبانی صحبت بر این نیست که این تصمیم توسط طرف مقابل گرفته شود.
کمالوندی گفت: وقتی حرف منطقی است باید حرف منطقی را پذیرفت؛ اینجا جنگ منطق است و هرکسی که منطقش قویتر است می تواند منطقش غالب باشد. اگر کسی از زور و گزینه های روی میز و زیر میز صحبت کند، نشان می دهد که از نظر منطق کم آورده است.
کمالوندی با بیان اینکه، منطق چیزی است که اگر با هر آدم عاقلی مطرح شود آن را می پذیرد، اظهار داشت: در رابطه با مجتمع آب سنگین اراک گفته ایم که این مجتمع با دانش و فناوری ایرانی ساخته شده و 87 درصد پیشرفت داشته است؛ قبلا خواسته‌هایی در خصوص برچیده شدن یا تبدیل شدن آن وجود داشت که حرفهایی بود که بعضی از آنها در حد آرزو بود؛ ما از این مقاطع عبور کرده‌ایم و اکنون صحبت درباره این است که وقتی این مجتمع راه اندازی شد، می تواند پلوتونیوم هم داشته باشد.
کمالوندی خاطرنشان کرد: از این نوع رآکتورها در دنیا زیاد است؛ ما هم می گوییم که بر همان روش و اساس آنها کار می کنیم؛ البته با توجه به نگرانیهایی که آنها در خصوص بازفراوری دارند، این امکان وجود دارد که برای دوره ای این بازفراوری انجام نشود. ولی در دراز مدت وقتی که نگرانی ها برطرف شود، این فرایند به عنوان یکی از حقوق جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.
کمالوندی تأکید کرد: تغییر فاحش و مشهودی در لحن گزارش اخیر بود و این روندی است که از شروع همکاری‌های ایران و آژانس در بیستم آبانماه با سفر آمانو به تهران و مذاکرات با دکتر صالحی آغاز و منجر به بیانه مشترک شد. بر اساس آن بیانه، قرار شد دو طرف به مذاکرات حل نشده بپردازند.
وی افزود: ما ساز و کار و راه جدیدی را مطرح کردیم که در این راه بتوانیم همکاری ها را داشته باشیم به نحوی که این همکاری ها به نحوی باشد که حقوق جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شود.
کمالوندی اظهار داشت: این تجربه خوبی بود و تبلور آن را در گزارش مدیرکل آژانس در شورای حکام دیدیم. اگرچه باز هم راضی نیستیم و معتقدیم که با توجه به همکاری که با آژانس داریم، این گزارش می تواند بیشتر از این هم مثبت باشد و ما به آژانس وقت می دهیم.
کمالوندی تأکید کرد: چند طرف محدود به آژانس فشار سیاسی می‌آورند و با دادن اطلاعات غلط به آژانس از آن می‌خواهند موضع گیری کند.
وی با بیان اینکه اتهام زنندگان به ایران به راحتی کنار رفتند، افزود: ما به این روش معترض بودیم. ما تأکید داریم که نمی‌شود کسی اتهام بزند و اگر خلاف آن ثابت شود هیچ هزینه‌ای را نبیند، زیرا آنها در حال بازی با آبروی یک کشور هستند.
کمالوندی اظهار داشت: حل شدن 6 موضوع قبلی، مدت زیادی زمان برد؛ ولی بلافاصله پس از حل آن موضوع دیگری را تحت عنوان مطالعات ادعایی مطرح کردند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: این طرفها احساس می‌کنند روش بازی در آژانس وجود دارد و می‌توانند هر چیزی را روی میز آژانس بگذارند و اتهامی را بزنند و آژانس هم موظف است بر اساس چارچوب خودش رسیدگی بکند؛ این روش ایراد دارد و ما در آژانس هم درباره این موضوع صحبت کردیم.
کمالوندی تأکید کرد: اگر موضع گیریهای آژانس فنی باشد، پس از پاسخگویی بسته می شود؛ ولی اگر این موضوع بسته نمی‌شود مشخص است که هدف سیاسی پشت آن وجود دارد.
کمالوندی خاطرنشان کرد: ما اکنون تأکید می کنیم موضوع‌هایی که مطرح می‌شود باید سرانجامی داشته باشد و ما در وضعیتی وارد موضوعات جدید می شویم که موضوعات قبلی مشخص شده باشد.
کمالوندی تأکید کرد: به نظر می‌آید که گزارش مدیر کل به نحوی است که تقریبا آن را حل شده می‌داند. البته بدون آنکه صراحتا آن را بگوید ادبیات آن به صورتی است که راضی بوده و اطلاعات لازم را گرفته و گفته که در بعضی موارد اطلاعات بیشتری را خواسته ایم.
کمالوندی گفت: ما این زمان را برای همیشه باز نمی گذاریم.
وی افزود: از طرفی ما در حال انجام کارهای حقوقی در آژانس هستیم تا روش منبع باز اصلاح شود. باید دو موضوع در هر گزارش رعایت شود؛ یکی اینکه این گزارش اگر خلاف آن ثابت شود، باید طرفی که آن گزارش را با نیت های سیاسی می‌دهد هزینه هایی را بپردازد و دیگر اینکه بتوان این روش را تغییر دهیم به صورتیکه کارها در آژانس معقول و منطقی باشد و با چارچوب حقوقی همخوانی داشته باشد، تا طرفها نتوانند به راحتی اطلاعات گمراه کننده بدهند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس اگر کشوری را متهم می کند، باید مستندات آن را ارائه دهد؛ زیرا نمی توان کشوری را بدون مستندات متهم کرد؛ به خصوص آنکه این روش راه را برای دشمنان باز می گذارد. ما همواره خواستار دریافت مستندات بوده ایم و همچنان می گوییم که اگر مطالبی را مطرح می کنند باید مستندات را به ما ارائه کنند.
وی خاطرنشان کرد: باید ساز و کار درستی برای این موضوع در آژانس طراحی شود. این اشکال در آژانس وجود دارد که باید برای ارائه مستندات از کشوری که آن را ارائه کرده اجازه بگیرد؛ طبیعتا طرفی که این ادعاهای ساختگی را مطرح کرده، تمایلی به مطرح شدن آن مستندات ساختگی ندارد.
کمالوندی اظهار داشت: در چارچوب همکاری‌های دو طرف همواره ملاحظاتی مطرح شده است که باید در نظر گرفته شود. یکی از ملاحظات ما این بوده که بخشی از این اطلاعات سر از سرویس های جاسوسی در می آورد و از آنها علیه ما استفاده می کردند و دانشمندان ما را هدف قرار می دادند. برای همین سعی کردیم ملاحظات امنیتی، فنی و حقوقی را در نظر بگیریم و تا جایی که ممکن است باز برخورد کنیم، که این بهانه از کسانی که در حال فشار آوردن بر آژانس هستند، گرفته شود.
کمالوندی گفت: اگر آژانس بخواهد در آینده مواضع سیاسی بگیرد طبیعتا نوع برخورد ما هم متفاوت خوهد بود؛ تا زمانی که آژانس بخواهد کار حرفه‌ای انجام دهد حتما همکاری کامل جمهوری اسلامی ایران را خواهد داشت.
کمالوندی تأکید کرد: به مردم منطقه خلیج فارس می گویم که ما همه روی یک کشتی زندگی می‌کنیم و زندگی و امنیت ما بستگی به یکدیگر دارد و نمی تواند امنیت فقط برای ایران باشد و برای کشورهای دیگر نباشد.
وی افزود: امنیت ما به هم گره خورده است. تاریخ فرهنگ و گذشته ما به هم گره خورده و باید از مشکلات تصنعی که طرفهای دیگر و در رأس آنها رژیم صهیونیستی تلاش میکنند به وجود بیاورند غافل نباشیم.
کمالوندی هشدار داد: بحران ساختگی موجب می شود که رژیم صهیونیستی بتواند در سایه آن امیال خودش را در قبال فلسطینی ها پیش ببرد

۱۳۹۲/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...