نسخه چاپی

درخواست كری از ایران در هفتمین سال ناپدید شدن لوینسون

عکس خبري -درخواست کري از ايران در هفتمين سال ناپديد شدن لوينسون

وزیر امور خارجه آمریكا شب گذشته به مناسبت هفتمین سال ناپدید شدن جاسوس سازمان سیا، از ایران خواست تا همكاری سازنده ای با واشنگتن برای روشن شدن وضعیت وی انجام دهد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیانیه "جان کری" آمده است: رابرت لوینسون هفت سال قبل در جزیره کیش ناپدید شد. او یکی از افرادی است که در تاریخ آمریکا بیشترین مدت زمان را ناپدید بوده است.

در بیانیه کری بدون توجه به اینکه ایران ادعای مفقود شدن او در کیش را رد کرده و همچنین مشخص شده که وی جاسوس سازمان سیا بوده است، آمده: لوینسون برای یک کار تجاری به جزیره کیش در ایران سفر کرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود می نویسد: احتراما از دولت ایران می خواهیم تا از طریق همکاری سازنده با ما تحقیقاتی را در خصوص لویسنون انجام دهد تا در مورد وضعیت وی مطمئن شویم.

لوینسون از کارکنان بازنشسته پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) بوده که رسانه های غربی مدعی هستند وی در سال 2007 میلادی در سفر به جزیره کیش مفقود شده است. تا اواخر سال گذشته میلادی اعلام می شد که لویسنون برای امر تجارت و کار شخصی به کیش سفر کرده، اما آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که وی به طور محرمانه برای سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) کار می کرده و برای جمع آوری اطلاعات به ایران سفر کرده بود.

زمانی که این موضوع در دولت آمریکا فاش شده یکی از جدی ترین رسوایی ها را در تاریخ سیا به وجود آورده است. کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که رابرت لوینسون برای امور تجاری شخصی به جزیره کیش سفر کرده بود. سفر تجاری برای پوشاندن اصل ماجرا بوده و سازمان سیا مبلغ دو میلیون و 500 هزار دلار به خانواده لوینسون پرداخت کرده تا از تشکیل پرونده در خصوص وی خودداری کنند.

در همین رابطه "جان مک کین" از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا، با متهم کردن سیا گفته بود: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) حقیقت را در مورد لوینسون به کنگره نگفته و اعضای کنگره را فریب داده است.

در همین رابطه خانواده لوینسون، دولت آمریکا را متهم به کم کاری برای یافتن و نجات وی کردند. خانواده لوینسون از مدت ها قبل می دانستند که وی برای سازمان سیا کار می کرد اما بنا بر درخواست دولت از فاش کردن این موضوع خودداری می کردند چون به آنها گفته شده بود که افشای این موضوع وضعیت لوینسون را بدتر می کند.

دن لوینسون فرزند باب لوینسون در این رابطه چندی پیش به سی ان ان گفت: امیدوارم آنها (دولت آمریکا) درخواست ما را بشنوند و بگویند که در این مدت برای پدر من چه اقداماتی را انجام داده اند ما اکنون به این اطلاعات نیاز داریم. ما معتقدیم که اقدامات مثبت بیشتری را برای بازگرداندن او به خانه می توان انجام داد.

۱۳۹۲/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...