نسخه چاپی

چرا تهران به مقصد سفر اروپایی ها تبدیل شده است؟

تهران در ماه های گذشته میزبان سفرهای پرشمار وزرای امورخارجه و مقام های ارشد كشورهای مهم منطقه ای و فرامنطقه ای به ویژه اروپایی بوده است...

به گزارش نما، تهران در ماه های گذشته میزبان سفرهای پرشمار وزرای امورخارجه و مقام های ارشد کشورهای مهم منطقه ای و فرامنطقه ای به ویژه اروپایی بوده است که سفر کاترین اشتون به تهران نقطه عطف ان به شمار می رود چراکه بی تردید، با سفر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فصل جدیدی در مناسبات تهران و اتحاديه اروپا گشوده می‌شود.

کاترین اشتون که از سال ۲۰۰۹ ‌عنوان «مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا» را برعهده دارد، عضو حزب کارگر بریتانیاست اما قبل از فعالیت سیاسی در کمپین خلع سلاح هسته‌ای فعالیت می‌کرد و به معاونت این سازمان هم رسید.


در زمان نخست‌وزیری تونی بلر، معاون وزیر بود و در دوره‌ای هم، کمیسرعالی اتحادیه اروپا در امور تجارت و بازرگانی بود. او ۳ سال پیش، مسئولیت هدایت گروه ۱+۵ را در گفت وگوهای هسته‌ای با ایران عهده‌دار شد و نقش نماینده تام الاختیار غرب را در توافق هسته‌ای ژنو میان ایران و شش قدرت بزرگ ۱+۵ ایفا می‌کند.

انتخاب وی با انتقاد‌هایی در اروپا همراه بود، چرا که برخی اشتون را فاقد تجربه سیاسی لازم و دارای مشی انفعالی برای این جایگاه نسبت به سولانا می‌دانستند. با این حال شش سال از زمانی که اشتون کار خود را با انتقاد‌ها و نگاه‌های مردد آغاز کرد، می‌گذرد و در حال حاضر می‌توان گفت که امروز تحت تاثیر توافق ژنو، وی به یکی از مهم‌ترین دیپلمات‌های اروپا تبدیل شده تا جایی که از او به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نیز یاد می‌شود.

سفر او به ایران بعد از توافق ژنو نشان از تاثیرات مثبت این توافق دارد تا جایی که طرفین در این سفر اظهار رضایت کرده اند.

بنا بر گزارش ها حسن روحانی، رییس‌جمهوری در دیدار با کاترین اشتون از تصمیم دولت برای تعامل سازنده بر مبنای منافع مشترک با اروپا خبر داده است.

کاترین اشتون نیز در دیدار با حسن روحانی تاکید کرده: بنده با پیام حسن‌نیت ۲۸ کشور اروپایی که نماینده آنها هستم، خدمت شما رسیده‌ام، این نخستین فرصتی است که درخصوص مساله‌ای غیر از موضوع هسته‌ای با مقامات ایران گفت‌وگو می‌کنم و این آغازی برای توسعه همکاری‌ها میان ایران و اتحادیه اروپایی است.

سفر اشتون به ایران اما شاید مهم ترین سفر مقامات اروپایی در طی 6 ماه حیات دولت روحانی به ایران باشد اما اولین نیست.

دیدار وزیر خارجه اسپانیا با ظریف در تهران

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه یازدهم اسفندماه در دیدار با «خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر امورخارجه اسپانیا، با اشاره به روابط تاریخی و با عمق فرهنگی و ارتباط های گسترده مردمی ایران و اسپانیا، بر ضرورت گسترش همکاری ها در حوزه های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

این سفر قرار بود سه روز (تا سیزدهم اسفند) به طول بینجامد اما وزیر امورخارجه اسپانیا برای شرکت در نشست فوری اتحادیه اروپا درباره اوکراین سفر خود به تهران را نیمه تمام گذاشت.

امورخارجه اسپانیا به ایران از سال 1382 خورشیدی تاکنون بود.

بیان دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای و ابراز امیدواری برای پیش رفتن نشست ها با گروه 1+5 همراه با اعتمادسازی و همچنین تبادل نظر درباره ناآرامی های سوریه از دیگر موضوع های مطرح شده بود.

وزیر امورخارجه اسپانیا با اشاره به روابط محدود این کشور و ایران طی 10 سال گذشته، ابراز امیدواری کرد این امر با افزایش همکاری ها در آینده جبران شود.

سفر لهستانی ها به ایران

از سوی دیگر در دهم اسفند ماه، «رادوسلاو شیکورسکی» وزیر امورخارجه لهستان، به منظور تبادل نظر درباره شرایط منطقه ای، سوریه و همچنین گفت و گوهای ایران با 1+5 درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران وارد تهران شد.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در کنار همتای لهستانی بر این نکته تاکید کرد که 2 طرف روابط اقتصادی مناسبی دارند اما هنوز به اندازه امکانات و توانمندی های 2 کشور نیست و باید افزایش یابد.

وی ابراز امیدواری کرد این سفر مقدمه ای برای مراودات هرچه بیشتر به سود مردم 2 کشور برای صلح و ثبات در منطقه باشد.

اما سفر وزیر امورخارجه لهستان هم مانند همتای اسپانیایی او به سبب برگزاری نشست فوری اتحادیه اروپا درباره اوکراین نیمه تمام ماند.

سفر وزیر امور خارجه لهستان اما در حالی به تهران صورت گرفت که لهستان به عنوان ششمین قدرت اقتصادی اروپا در جست و جوی بازیابی روابط درخشان دیرینه خود با جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه ای در خاورمیانه و پیرامون آن، با منابع سرشار انرژی و قابلیت های علمی، انسانی و اقتصادی است.

صنعت پتروشیمی از مهمترین موضوع های مشترک میان لهستان و ایران است. همچنین هر 2 کشور این آمادگی را دارند که درباره موضوع های دارویی، غذایی و پزشکی با یکدیگر به یک دیدگاه برسند.

وزرای امورخارجه ایتالیا، سوئد و بلژیک نیز بعد از توافق ژنو به تهران امدند تا همه پیز بیانگر تلاش اروپا برای برقرار کردن رابطه، به خصوص رابطه اقتصادی با ایران باشد.

امری که می تواند نوید روزهای خوشی را برای اقتصاد کشور داشته باشد و باید منتظر ماند و دید نتیجه توافق ژنو چه خواهد بود.

۱۳۹۲/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...