نسخه چاپی

نباید به سمت سفته بازی رفت

یك عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تاثیر افزایش نرخ سود بانكی بر جمع‌آوری نقدینگی در عین حال گفت كه برای جلوگیری از افزایش قیمت كالا و خدمات باید تسهیلاتی را برای بخش تولید در نظر گرفت.

به گزارش نما ،به نقل از ایسنا، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی اظهار کرد: تجربه نشان داده اگر نرخ سود بانکی کم باشد سپرده‌ها به سمت سفته‌بازی می‌رود و از سوی دیگر وقتی نرخ سود بانکی بالا باشد تولید ضربه می‌بیند بنابراین اینها را باید به گونه‌ای با یکدیگر جمع کرد که نرخ سود، نرخ متعادلی باشد تا افراد به سمت سفته‌بازی و بازار مسکن نروند و بتوانند از سپرده‌گذاری خود نتیجه بگیرند.
وی افزود: در بخش تولید دو موضوع باید مورد توجه قرار گیرد؛ یکی اینکه برای خود سرمایه‌گذار خواباندن پول در بانک بسیار بسیار از انجام تولید بازدهی کمتری داشته باشد و نکته دومی که بخش تولید را نگران می‌کند این است که افزایش نرخ سود بانکی معادل افزایش نرخ سود تسهیلات خواهد بود و وقتی یک واحد تولیدی تسهیلاتی دریافت می‌کند باید با نرخ سود بالاتری آن تسهیلات را بازپرداخت کند بنابراین طبیعتا نرخ سود بالای بانکی بر قیمت تمام شده کالا نیز اثر می‌گذارد و کالا را گران‌تر وارد بازار می‌کند.
نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: دولت می‌تواند به عنوان یک سیاستگذار وارد عمل شود و به واحدهای تولیدی که در حال انجام تولید هستند و اشتغالزایی دارند و ضمنا تولید آنها منجر به صادرات غیرنفتی می‌شود به شکل یارانه‌ای کمک کند یا به اشکال مختلف به آنها معافیت تعرفه، مالیات یا آب، برق و گاز اعطا کند که هزینه‌های تولید کاهش یابد.
جعفرزاده تاکید کرد: بنابراین تعیین نرخ سود بانکی متناسب با آن چیزی که بتواند نقدینگی جامعه را جمع کند اجتناب‌ناپذیر است اما تعیین این رقم باید به شکلی باشد که مردم مجاب به سرمایه‌گذاری شوند و به سمت سفته‌بازی نروند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نگرانی کارشناسان اقتصادی از تاثیر افزایش نرخ سود بانکی بر وضعیت تولیدکنندگان، یادآور شد: در این باره باید به گونه‌ای رفتار شود که دریافت‌کنندگان تسهیلات متضرر نشوند و واحدهای تولیدی با بالا رفتن نرخ سود بانکی دچار مشکل نشوند.
وی در پایان گفت: من موافق افزایش متناسب نرخ سود بانکی برای جمع‌آوری نقدینگی هستم به شرط اینکه سایر جوانب هم در این امر در نظر گرفته شود تا تولیدکنندگان هم از بالا رفتن نرخ سود بانکی ضرر نکنند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...