نسخه چاپی

ایران, غرب و یك هواپیمای ناپدید

عکس خبري -ايران, غرب و يک هواپيماي ناپديد

رسانه‌های غربی می‌گویند، دو ایرانی در هواپیمای ناپدید شده مالزی به طور غیرقانونی حضور دارند. این خبر باعث باز شدن پای ایران به این ماجرای مبهم شده است.

به گزارش نما ، به نقل از تسنیم، 17 اسفند ماه جاری، سازمان هواپیمایی مالزی اعلام کرد که یک فروند هواپیمای متعلق به این سازمان مفقود شده و هیچ ارتباط و اطلاعی از این هواپیما ندارند.
طبق گزارش سازمان هواپیمایی مالزی، ارتباط میان برج مراقبت و پرواز شماره MH370 ساعت 2:40 دقیقه بامداد به وقت محلی (18:40 دقیقه گرینویچ) قطع شده بود.
این هواپیما قرار بود چند ساعت پس از پرواز از فرودگاه کوالالامپور، با 239 مسافر روز شنبه 8 مارس در پکن بر زمین بنشیند اما 2 ساعت پس از پرواز، ارتباطش را با برج مراقبت از دست داد. در عین حال، خبرگزاری شینهوا در چین نیز همان موقع اعلام کرد که این هواپیما هیچ‌گاه با تیم کنترل پرواز در آسمان چین ارتباط برقرار نکرده است.
با انتشار این خبر، عملیات جستجو بلافاصله آغاز می‌شود و نیروی هوایی ارتش مالزی به همراه ناوهای ارتش این کشور وارد عملیات جستجو شده و اما پس از ساعت‌ها پرواز و جستجو، اعلام کردند که خبری از این هواپیما نیست و قطعا هواپیما در جایی سقوط کرده است.
یک روز بعد، برخی منابع خبری از پیدا شدن لاشه این هواپیما در ویتنام خبر دادند، خبری که مقامات مالزی آن را تأیید نکردند و اندکی بعد، لکه‌های نفتی در آب‌های جنوبی مالزی پیدا شد که مقامات مالزی از احتمال سقوط هواپیما در آن نقطه خبر دادند ولی با گذشت زمان از آن لکه‌های نفتی هم هیچ چیزی پیدا نشد.
پیشتر گفته شده بود که دو شهروند اتریشی و ایتالیا نیز در میان مسافران هستند اما بعد اعلام شد که گذرنامه این دو نفر چند سال پیش در تایلند به سرقت رفته و معلوم نیست افرادی که از این گذرنامه‌ها استفاده کرده‌اند، تبعه کدام کشور هستند.
** ورود نام ایران به موضوع هواپیمای ربوده شده
با گذشت 3 روز از مفقود شدن هواپیما مالزیایی، به ناگاه خبری در رسانه‌های غربی منتشر شد. "دو مسافری که غیرقانونی و با گذرنامه‌های اتریشی و ایتالیای در این هواپیما حضور داند، ایرانی‌تبار هستند."
این همان خبری بود که با آب و تاب فراوان ابتدا در فایننشال تایمز منتشر شد. در خبر این روزنامه انگلیسی، آمده است که "بلیط‌ها برای دو مسافری که از گذرنامه‌های دزدیده شده برای سوار شدن به هواپیما استفاده کرده‌اند، توسط یک ایرانی به نام علی خریداری شده است."
طبق این گزارش، کارمند یک آژانس هوایی تایلندی که این بلیط‌ها را برای پرواز MH370 از کوالالامپور به پکن صادر کرده است، گفته که یک واسطه ایرانی که او را به مدت سه سال می‌شناخته از وی خواسته تا این بلیط‌ها را رزو کند.
*** چرا ایران؟
جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر روابط خوبی با کشور جنوب، شرق و جنوب شرق آسیا برقرار کرده است که غالب این روابط، در حوزه اقتصاد است.
در حال حاضر روابط اقتصادی ایران و چین به 40 میلیارد، با هندوستان به حدود 15 میلیارد دلار، با مالزی به حدود 1.5 میلیارد دلار، با اندونزی 1.4 میلیارد دلار رسیده است.
این روابط با روی کار آمدن دولت جدید که سیاست تنش‌زدایی را در پیش گرفته است، در حال گسترش است و انتظار می‌رود که در ماه‌ها و سال‌های آتی نیز گسترش دوچندانی یابد.
در همین زمینه، سید حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: اسناد منتشره توسط رسانه‌های غربی درباره حضور 2 ایرانی در این پرواز که بدون گذرنامه وارد پرواز شده‌اند جنگ روانی است.
او به خبرنگار خبرگزاری تسنیم در این باره گفته است: ما احتمال می‌دهیم که که ربایش هواپیمای مالزی توسط آمریکایی‌ها صورت گرفته باشد و آنها پشت‌پرده این کار هستند.
وی افزود: دلیل این حرف هم آن است که ایران هم‌اکنون سیاست نگاه به شرق را در پیش گرفته و توجه ویژه‌ای به اقتصاد حوزه شرق و جنوب شرق آسیا دارد لذا آمریکا با این کار در تلاش است که در روابط ایران و کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا اخلال ایجاد کند.
*** روابط نظامی
این روابط خوب اقتصادی باعث شده که ایران نه تنها در حوزه سیاسی و اقتصادی به کشورهای جنوب شرق و شرق آسیا نزدیک شود، بلکه در حوزه نظامی هم روابط ایران و با این کشورها به حد بالایی رسید.
در همین راستا، حتی یک ناوگروه از ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته برای اولین بار به اندونزی رفت و در سواحل این کشور پهلو گرفت و با مقامات نیروی دریایی این کشور از نزدیک دیدار کرد.
پس از این حضور، ناوگروه 24 نیروی دریایی ارتش از "تنگه مالاکا" عبور کرد، تنگه‌ای که یکی از مهمترین تنگه‌های دنیا پس از تنگه هرمز به حساب می‌آید.
این تنگه، آبراهه‌ای است میان مالزی و اندونزی که بسیاری از کشتی‌ها نظامی، باری و البته تبادلات اقتصادی در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا از این تنگه انجام می‌شود.
*** هدف چیست؟
در این هواپیمای مالزیایی، حدود 150 شهروند چینی و اتباعی از حدود 15 کشور جهان حضور دارند. اگر چنین هواپیمایی توسط دو ایرانی تبار ربوده شده و به هر دلیلی با آن اقدام تروریستی شود، روابط ایران به آن کشورها چگونه خواهد بود، کشورهایی که برخی از آنها از جمله چین با ایران روابط بسیار گسترده‌ای دارند.
حالا با گذشت 5 روز از مفقود شدن این هواپیما، ایرانی‌ها به صورت نرم از سوی پروپاگاندای رسانه‌ای غرب، به عنوان متهم هواپیماربایی مطرح شده‌اند؛ ربایشی که هنوز قطعی نشده ولی هیچ کشور نتوانسته اثری از آن پیدا کند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...