نسخه چاپی

زمینه مناسب برای حضور دانشجویان تاجیك در ایران

عکس خبري -زمينه مناسب براي حضور دانشجويان تاجيک در ايران

مسئول هیأت برگزاری آزمون اعطای بورس تحصیلی به‌دانشجویان تاجیك متقاضی تحصیل در ایران گفت؛ تاجیك‌ها برای تحصیل در جمهوری اسلامی ایران از امتیازات ویژه‌ای برخوردارند.

به‌ گزارش نما ، به‌منظور برگزاری آزمون اعطای بورس تحصیلی به‌ دانشجویان تاجیک متقاضی تحصیل در ایران هیأتی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری وارد تاجیکستان شده است.
«رضاعلی حسنوندیان« معاون مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی این وزارتخانه که سرپرستی هیأت را بر عهده دارد، ضمن گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دوشنبه، این اقدام را در راستای تحقق مفاد تفاهمنامه میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و وزارت معارف و علوم تاجیکستان دانست.
وی گفت: ثبت نام متقاضیان تاجیک تا پایان امروز ادامه داشته و روز شنبه نیز مرحله اول آزمون در دانشگاه فنی این کشور صورت خواهد گرفت. با توجه به‌ وضعیت علمی و نمره‌ای که داوطلبان کسب خواهند کرد و همچنین پس از تصحیح پاسخنامه سوالات آزمون در سازمان سنجش، از بین آن‌ها درصدی برای شرکت در مرحله دوم که دو ماه دیگر برگزار می‌گردد، دعوت خواهند شد که در نهایت به‌تناسب وضعیت علمی تعدادی از آن‌ها انتخاب خواهند شد.
حسنوندیان واگذاری 250 بورسیه تحصیلی از سوی ایران به‌ تاجیکستان و اعطای 50 بورسیه از طرف تاجیکستان به‌ جمهوری اسلامی را از مهمترین بخش تفاهمنامه مورد اشاره دانست.
وی فراخوان عمومی برای حضور در آزمون را از مسئولیت طرف تاجیک عنوان کرد و افزود: ضمن ملاقاتی که در دو روز پیش با وزیر معارف و علوم تاجیکستان داشتیم، خواستار اطلاع‌رسانی برای شرکت در آزمون به‌ شکل عام شدیم تا تعداد نسبتا بالایی از داوطلبان فرصت شرکت در آزمون را پیدا کنند که زمینه انتخاب بهترین‌ها فراهم شود.
مسئول هیأت اعزامی برگزاری آزمون اعطای بورس تحصیلی در ایران، در رابطه با پرسش فارس مبنی بر رشته‌های تحصیلی مورد علاقه طرف تاجیک، تصریح کرد: بر اساس تفاهمنامه، حدود 100 رشته مورد علاقه و نیاز طرف تاجیک مورد توافق قرار گرفته و به‌استثنای بخش پزشکی و علوم پزشکی هیچ محدودیتی در پذیرش رشته‌های مورد نظر داوطلبان تاجیک نداریم. زیرا رشته‌های پزشکی مربوط به‌وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان است که در حال حاضر به‌دلایلی که دارند اعلام کردند که از هیچ کشوری پذیرش دانشجو به‌عنوان بورسیه نخواهند داشت.
حسنوندیان با اشاره به‌ حضور تعداد بالای دانشجویان خارجی مشغول به‌تحصیل به‌ صورت غیر بورسیه، گفت: طبق توافق دوجانبه با طرف تاجیک، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری جمهوری اسلامی اعلام کرده که آمادگی پذیرش 1000 نفر دانشجو از این کشور به‌صورت غیر بورسی را نیز دارد که هنوز این بخش تحقق پیدا نکرده و انتظار داریم که وزارت معارف و علوم تاجیکستان پیگیری‌های لازم را انجام بدهد.
وی ضمن پاسخ به‌ این پرسش که چرا تعدادی از دانشجویان تاجیک که سال گذشته آزمون داده ولی نتوانستند برای تحصیل به‌ایران بروند، گفت: اگر بخواهم به‌صورت واضح عرض بکنم، مشکل اصلی با خود آن دوستان بوده است چرا که پس از مصاحبه علمی 96 نفر از داوطلبان در رشته‌های که برایشان اعلام شده بود پذیرفته شدند که حدود 70 نفرشان برای تحصیل به‌ایران آمدند که الآن مشغولند. ولی آن‌های به‌هر دلیلی نیامدند امکان مجدد وجود ندارد زیرا بر اساس مصوبات شورای بورس، بورسی که اعلام می‌شود به‌ مدت یک سال نگهداری می‌شود.
مسئول هیأت برگزاری آزمون اعطای بورس تحصیلی به‌ دانشجویان تاجیک متقاضی تحصیل در ایران، سقف نسبتا بالای پذیرش دانشجو (250 نفر) از تاجیکستان را که برای سایر کشورهای آسیای مرکزی به‌نظر نمی‌رسد، قابل توجیه دانست و گفت: وجود زبان مشترک و علایق عمیق فرهنگی، تاریخی، دینی از مهمترین دلایلی است که زمینه برای حضور نسبتا گسترده‌تر دانشجویان تاجیک در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی را فراهم کرده است.

۱۳۹۲/۱۲/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...