نسخه چاپی

روحانی: این دوستی به نفع منطقه و جهان است

عکس خبري -روحاني: اين دوستي به نفع منطقه و جهان است

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران دست دوستی و برادری را به سمت همه كشورهای منطقه به ویژه همسایگان جنوبی خلیج فارس دراز می كند و می داند كه این دوستی و این وحدت و نزدیكی به نفع منطقه و حتی به نفع جهان خواهد بود.

به گزارش نما ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار با تجار ایرانی و عمانی هدف از این دیدار را گفت و گو در زمینه اقتصادی وتجاری با یکدیگر عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت جدید اولویتش در سیاست خارجی روابط نزدیک تر با دنیای اسلام است.
وی تاکید کرد:یکی از سیاست های مهم دولت در طول مدت بیش از شش ماهی که شروع به کار کرده، تعامل سازنده با جهان و دیگر کشورها بوده است.
رییس جمهوری ادامه داد: این سیاست بر مبنای علاقه مشترک، توسعه منطقه ای که در آن زندگی می کنیم و بر اساس ثبات و امنیت بیشتر در این منطقه خواهد بود.
روحانی اضافه کرد: سیاست این دولت در بخش اقتصادی در قدم اول ایجاد آرامش و ثبات در بازار داخلی ایران است؛ همانطور که ملاحظه می کنید در بازار ایران امروز شاهد نوعی ثبات در زمینه اقتصادی هستیم؛ بازار سرمایه و بورس ما در طول این شش ماه، حکایت از این ثبات دارد.
به گفته روحانی، بازار قیمت ارز و فلزات گرانبها نیز از این ثبات برخوردار شده است؛ قیمت های انرژی نیز در ایران با یک روندی تدریجی به سمت ثبات و اعتماد بلند مدت حرکت می کند.
وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که در بازار ایران، تورم را به یک شاخص و رشد قابل قبولی برسانیم ، افزود: در طول این 6 ماه تورم نقطه به نقطه را 22 واحد درصد کاهش داده ایم و در تورم 12 ماهه نیز بنا بر قولی که داده ایم عمل شده است.
رییس جمهوری افزود: سال آینده ایرانی که از یکی دو هفته دیگر آغاز می شود؛ یعنی از نوروز؛ به مردم وعده دادیم که تورم را به زیر 25 درصد برسانیم؛ پیش بینی برخی اقتصاددانان ما این است که از این رقم هم پایین تر خواهد آمد.
روحانی اضافه کرد: شرایط بین المللی و منطقه ای را به گونه ای دنبال می کنیم که ایران محیطی امن برای سرمایه گذاری خارجی و دیگر کشورها نیز محیطی امن برای سرمایه گذاران ایرانی باشد.
وی افزود: امروز به همان نسبتی که در دنیا جهانی شدن در حال حرکت به جلو است، منطقه گرایی نیز مورد توجه است؛ امروز می بینید در مناطق مختلف جهان با همکاری یکدیگر و تبادل در زمینه مسایل اقتصادی و فرهنگی، منطقه شرایط رشد خود را فراهم کرده است.
رییس جمهوری تاکید کرد:همانطور که در یک کشور باید بخش های مختلف به هم نزدیک شوند، در منطقه هم همین اتفاق باید بیفتد و باید کشورهای منطقه را به هم نزیک و منافع کشورها را به هم متصل کنیم.
روحانی تصریح کرد: برای اینکه یک منطقه امن و دارای رشد داشته باشیم باید اقتصادش مکمل یکدیگر باشد؛ برای اینکه کشورهای منطقه رابه هم پیوند دهیم باید منافع مشترک را تعریف کرده واختلافات موجود را قدم به قدم اما پایدار حل کنیم.
وی با بیان اینکه باید افکارو فرهنگ ها را به هم نزدیک کنیم ، افزود:در این راه وسایل ارتباطی مختلف باید ملت های منطقه را به یکدیگر نزدیک کنند و تکنولوژی را برای این منظور بیشتر به خدمت بگیریم.
رییس جمهوری با بیان اینکه بنادر و کشتیرانی می تواند سواحل ما را به هم نزدیک کنند ، گفت: ریل و جاده های اتوبان می توانند این اتصال را ایجاد کنند همچنین تسهیلات در مقررات سرمایه گذاری و مناسب کردن فضا برای کسب و کار می تواند کشورها را به هم نزدیک تر سازد.
روحانی افزود: از رقابت های ناسالم باید بپرهیزیم؛ از رقابت های بین کشورها که گاهی خصمانه می شود باید دوری کنیم؛ ما در طول 40 سال گذشته در منطقه مشاهده کردیم که یک کشور و یک حزب به فکر تجاوز و حرکت های خصمانه بود و دیدیم که منطقه با چه مشکلات بزرگی مواجه شد.
وی ادامه داد: سالها تجاوز عراق به ایران و آثارش، تجاوز به کویت و آثارش را مشاهده کرده ایم؛ آثار این تعدی و تجاوز و رقابت خصمانه چه بود؟ ویرانی خود عراق و منطقه.

۱۳۹۲/۱۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...