نسخه چاپی

مبادا اغنیا با ثروتشان قاضی را فریب دهند

عکس خبري -مبادا اغنيا با ثروتشان قاضي را فريب دهند

رییس قوه قضاییه خطاب به قضات گفت: منصب قضا منصب پرخطری است و افراد صاحب مكنت با انواع حیله به سراغ شما می آیند تا حكمی را به نفع خودشان بگیرند و شما قضات باید مواظب باشید.

به گزارش نما ، رییس قوه قضاییه با تاکید بر استقلال قاضی، مشورت کردن را منافات با استقلال ندانست و گفت: استقلال قاضی هم در شرع و هم در قانون اساسی مطرح است اما استقلال با مشورت کردن خصوصا در امور مهم و پرونده های ملی منافاتی ندارد .
آملی لاریجانی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی در باره اهمیت به روز بودن اطلاعات قضات، افزود: به روز و نو بودن اطلاعات چیزی نیست که با چند ماه تلاش بتوان آن را به دست آورد و قاضی باید از رکود اطلاعات قضاییش جدا اجتناب کند.
وی با بیان اینکه هوای نفسانی مهمترین مساله برای یک قاضی است، افزود: هوای نفسانی مشکل همه است اما منصب هایی هستند که مجال بیشتری برای ظهور هوای نفسانی ایجاد می کند.
وی تاکید کرد: تلاش و مقصد نخست قاضی باید اجرای عدالت باشد و فرقی نمی کند که طرف او کیست.
رییس قوه قضاییه خطاب به قضات گفت : منصب قضا منصب پرخطری است و افراد صاحب مکنت با انواع حیله به سراغ شما می آیند تا حکمی را به نفع خودشان بگیرند و شما قضات باید مواظب باشید .
آیت الله لاریجانی افزود : شما از همان آغاز نباید به این صاحبان مکنت مجال دهید تا به شما نزدیک شوند.
وی تضییع حق فقیر را گناهی بزرگ عنوان کرد و گفت: در جامعه ما فقرا و محرومین گرفتارند و مطمئنا این فقرا برای احقاق حقشان به شما قضات مراجعه می کنند.
وی ادامه داد: مبادا اغنیا با ثروت و مکنتشان و راههایی که خودشان توجیه می کنند شما را در تغییر رای از حق به ناحق متقاعد کنند و حق فقیری ضایع شود که این گناه بزرگی است.
رییس قوه قضاییه بیان داشت: واقعا پذیرفته نیست در جامعه ای که آن را جامعه اسلامی نسبت می دهیم و با هدف اجرای اسلام پا گرفته درمحاکم خدای ناکرده به حق مظلومی اجحاف شود.
آیت الله آملی لاریجانی جهل و هوای نفسانی را دو خطر اصلی سر راه قاضی عنوان کرد و گفت: قاضی برای اصرار به رای عادلانه باید اطلاعات بسیار وسیعی داشته و هم به قانون و هم به فتواهای فقهی احاطه داشته باشد.
وی با بیان اهمیت قوانین مادر مانند قوانین مدنی و مجازات اسلامی و همچنین قانون آیین دادرسی اظهار داشت: یک قاضی باید نسبت به همه این قوانین آگاهی داشته باشد وحتی قوانین جدیدی که اخیرا در این رابطه نوشته شده و هم اکنون در مرحله نهایی تایید شورای نگهبان است، مطلع باشد.
رییس دستگاه قضا ادامه داد: قاضی نمی تواند به بهانه اینکه مطلبی را درقانون نیافته است، از دادن رای استنکاف کند.
آیت الله آملی لاریجانی از قضات خواست تا در قضاوت، رعایت حال نزدیکان و درخواست دوستان را نکنند و از عصبانی شدن و غضب کردن با طرف شکایت بپرهیزند.
وی گفت: قبل از برنامه پنجم توسعه حدود هشت هزار قاضی در کشور فعالیت می کردند که با اجرای این برنامه، در مدت پنج سال چهار هزار قاضی به جمع قضات اضافه می شوند.
رییس دستگاه قضا خطاب به کارآموزان قضایی افزود: چهره جوان نشاط و مصمم شما انشاالله نوید نو شدن دستگاه قضایی را خواهد داد که استفاده از قضات جوان تلاشی بود که در این دوره انجام شده تا به فضل خدا مشکلاتی همچون اطاله دادرسی برطرف شود.

۱۳۹۲/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...