نسخه چاپی

زمان دور آتی مذاكرات ایران مشخص شد

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته‌ای ایران گفت: دور بعدی مذاكرات ایران و ۱+۵ روزهای ۱۸ تا ۲۰ فروردین و احتمالاً در شهر وین انجام خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه شامگاه سه‌شنبه پس از سه دور مذاکره با همتایان خود در کشورهای ۱+۵ در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: جزییات دقیق این موضوع را دکتر ظریف و خانم اشتون در دیدار پایانی خود مشخص خواهند کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به مذاکرات و دیدارهای فشرده روز نخست از مذاکرات وین۲ اشاره کرد و گفت که محمدجواد ظریف در دیداری دوجانبه به کاترین اشتون توضیح داده که سفر او به تهران تا چه‌حد می‌تواند بر اعتماد مردم به شیوه رفتار کشورهای اروپایی و پیشرفت مذاکرات تأثیر بگذارد.

وی افزود: دکتر ظریف در این دیدار در خصوص سفر خانم اشتون و تبعاتش توضیح داد و خانم اشتون هم گفت موضوع دیدار او با به‌اصطلاح جوامع مدنی همواره در سفرهای خارجی‌اش مطرح بوده است.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: خانم اشتون گفت در این سفر چون مصادف با روز جهانی زن بود او می‌خواسته دیداری با تعدادی از خانم‌ها داشته باشد و این برنامه‌ها را نیز معمولاً با وزارت خارجه کشور میزبان هماهنگ نمی‌کنند.

عراقچی گفت: با این حال وزیر امور خارجه ایران آثار این کار ایشان را توضیح داد و گفت که چگونه بعضی رفتارها می‌تواند روند مذاکرات را تحت تأثیر قرار دهد و با جوّی که ایجاد می‌کند باعث بی‌اعتمادی و کندی پیشرفت کار شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره نشست‌های نخستین روز از مذاکرات وین۲ گفت: از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ساعت ۲۱:۳۰ جلسه داشتیم. این جلسات بسیار طولانی و فشرده بود. از چهار موضوع در دستور کار به ۳ موضوع پرداخته شد و یک موضوع هم برای فردا صبح ماند.

وی اضافه کرد: جلسات این دوره و احتمالاً دوره آینده بیشتر حالت بحث و تبادل نظر دارد و هنوز شکل مذاکرات فنی و رسیدن به نتیجه مشترک را پیدا نکرده‌ایم. بحثهای امروز و فردا احتمالاً در دور بعدی هم هست و طی آن دو طرف ایده‌های کلی و مفاهیم مورد نظر خود را مطرح می‌کنند تا بعد از آن به درک مشترک از موضوعات مورد نظر و سپس متن مشترک برسیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: شروع این مذاکرات با دیدار دوجانبه بین دکتر ظریف و خانم اشتون بود که روی شکل و برنامه کار دو روز آینده بحث و تبادل نظر شد و دکتر ظریف توضیحاتی درباره سفر خانم اشتون و تبعاتش داد. بعد از آن جلسه افتتاحیه و اصلی را با حضور دکتر ظریف و خانم اشتون داشتیم و پس از نشست افتتاحیه، مذاکرات اصلی در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی شروع شد.

وی خاطرنشان کرد: هر جلسه، مفصل و هرکدام قریب به دو ساعت بود.

عراقچی همچنین در این نشست خبری فضای مذاکرات در روز سه‌شنبه را خوب و جدی خواند و افزود: بحثها صریح و رک بود که در فضایی سالم مطرح شد.

وی اظهار کرد: قرار نبوده و نیست که در این دور و دور بعدی به جمع‌بندی برسیم بلکه می‌خواهیم به درک مشترک برسیم.

معاون وزیر خارجه تأکید کرد: هنوز برای اینکه در روند مذاکراتی وارد یک متن برسیم و روی آن به توافق برسیم هنوز زود است اما مسیر حرکت مسیر مناسبی است.

عراقچی در پاسخ به این سوال که همکاری های بین المللی در زمینه فعالیت های هسته ای صلح آمیز چگونه خواهد بود،گفت: در این زمینه موضوعات متعددی برای همکاری وجود دارد از جمله راکتورهای آب سبک ، پزشکی هسته ای ، رادیو ایزوتوپ ها و مباحث مربوط به سوخت های جدید و کشاورزی هسته ای در جلسات امروز در مورد آن بحث شد پیشنهاداتی هم از سوی دو طرف برای همکاری وجود داشت که در دوره های آینده به جمع بندی خواهیم رسید.

عراقچی در ادامه با بیان اینکه این مرحله از مذاکرات احتمالا چهارشنبه بعد از ظهر به پایان خواهد رسید ، گفت: فردا نشست معاونان در مورد موضوع اراک را خواهیم داشت و همچنین آقای ظریف و اشتون دیداری برای جمع بندی مباحث دو روز مذاکرات خواهند داشت.

همه هایت های شرکت کننده از نوروز ما و آغاز سال جدید خبر دارند و خوشبختانه بحث ها به گونه ای انجام شد که فردا عصر می توانیم مذاکرات این مرحله را ببندیم .

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درمورد مذاکرات دو جانبه با بیان اینکه هیچ لزومی نیست که حتما مذاکرات دو جانبه با همه هیات ها حتما انجام شود ،گفت روز سه شنبه دیدارهای دو جانبه با هیات های روسیه و آمریکادر کنار مذاکرات رسمی هیات ها انجام شده است و فردا نیز احتمالا دیدارهایی با سایر هیات ها خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا ایران در مورد راکتور اراک در مذاکرات پیشنهاد مشخصی دارد یا نه ، گفت: همانطوری که گفتم قرار نبوده و نیست که در این دور و دور بعدی مذاکرات درخصوص موضوعات به جمع بندی برسیم و قرار بر این است که دو طرف دیدگاه های خود را مطرح کنند تا به یک درک مشترک برسیم یا نزدیک شویم .

هنوز زود است که بتوانیم بحث را جمع بندی کنیم که درمورد غنی سازی ، رفع تحریم ها و یا هر موضوع دیگری درمورد اراک هم همینطور است فردا دو طرف دیدگاه های خود را مطرح خواهند کرد.

درمورد آب سنگین اراک موضوع مذاکره ما این است که چگونه می توان نگرانی های مربوط به اشاعه را کاهش داد و یا به حداقل رساند و هدف از جلسات هم رسیدن به درک مشترک است .

عراقچی در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر بحران کریمه بر مذاکرات هسته ای وین ، گفت: این موضوع تا اینجای کار تاثیر واضحی بر مذاکرات نداشته و اصلا بحثی در این زمینه مطرح نشده است البته به طور طبیعی بحرانی در این حد و قواره سایه خود را بر سایر موضوعات بین المللی دارد اما هایت های مذاکره کننده تاکید داشتند که این مسئله وارد بحث ها نشود .

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظرات همه کشورها در رابطه با موضوعات مطرح شده یه یک اندازه به هم نزدیک است گفت: کشورهای ۱+۵ نظرشان بر این است که مواضع واحدی درمورد موضوعات مطرح داشته باشند در خیلی موارد نیز همینگونه بوده است البته در برخی موارد نیز دیدگاه های متفاوت مشهود است اما آنچه از نظر ما مهم است اینکه ما مایل هستیم که طرف مقابل موضع متحد و واحدی داشته باشند که بتوان با آنها مذاکره کرد و فکر می کنم که این درک مشترک به تدریج ایجاد خواهد شد.

عراقچی تاکید کرد: در همه موضوعات مطرح یک اتفاق نظر کلی بین طرفین مذاکره وجود دارد مثلا درمورد تحریم ها اینکه همه تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای باید در راه حل پایانی برداشته شود اتفاق نظر وجود دارد اما اینکه چگونه و با چه ترتیبی این کار انجام شود موضوع بحث ها است یا درمورد غنی سازی اینکه برنامه غنی سازی ایران ادامه پیدا می کند و غنی سازی ایران به مسیر خود ادامه می دهد این توافق قبلا حاصل شده است و اتفاق نظر وجود دارد اما اینکه با توجه به نیازهای عملی ایران در چه حد و اندازه ای این غنی سازی انجام شود و ابعاد آن چگونه تعریف می شود موضوع مذاکرات است .

وی افزود: درمورد همکاری های صلح آمیز بین المللی با ایران توافق شده که وجود داشته باشداما اینکه چه همکاری های می تواند باشد و چگونه انجام شود موضوع مذاکرات خواهد بود .

عراقچی تاکید کرد: درمورد اراک نیز اینکه این تاسیسات به کار خود ادامه خواهد داد و راکتور تحقیقاتی اراک وجود خواهد داشت این توافق شده است و اینکه نگرانی هایی که یک تاسیسات آب سنکین معمولا دارد چگونه می شود آن را رفع کرد و از چه شیوه های استفاده شود برای رفع نگرانی موضوع مذاکره است .

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا برای اینکه مذاکرات در مدت شش ماه به توافق نهایی برسد فشاری بر هیات های مذاکره کننده وجود دارد آیا بحث کاهش سانتریفیوژها مطرح است،گفت : هیچ فشاری برای اینکه مذاکرات در مدت ۶ ماه به پایان برسد وجود ندارد اما دو طرف این تمایل را دارن.

وی افزود: هم ما و هم طرف مقابل این تمایل را داریم که مذاکرات به گونه ای تنظیم شود که قبل از پایان ۶ ماه بتوانیم مذاکرات را جمع بندی کنیم و علت آن نیز این است که اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم باید مذاکرات دیکری برای ادامه مذاکرات داشته باشیم .

عراقچی تاکید کرد: فرصتی ایجاد شده و هر دو طرف علاقمند هستند که در این فرصت ۶ ماه به راه حل جامع برسیم اما این دلیل نمی شود که مذاکرات کیفیت خود را از دست بدهد ممکن است که فشرده تر شود و در فاصله های زمانی کوتاهتر برگزار شود امابه طور طبیعی هیچ طرفی از مواضع خود به این دلیل عقب نشینی نخواهد کرد و حتما دقت لازم وجود خواهد داشت.

وی افزود: درمورد جزئیات مذاکرات نیز اجازه دهید کار روال عادی خود را طی کند و به حدس و گمانه زنی های رسانه های داخلی و خارجی توجه نکنید و اجازه دهیم مذاکرات مسیر سالم خود را طی کند .

عراقچی در پاسخ به اینکه پیش بینی شما از اینکه در مهلت ۶ ماهه به نتیجه خواهیم رسید یا نه ، چیست گفت: کار سختی در پیش داریم موضوعات سختی مطرح است و به طور طبیعی خوش بینی هم به نیات طرف مقابل زیاد نداریم اما ناامید هم نیستیم در غیر اینصورت در مذاکره شرکت نمی کردیم .

وی افزود: وظیفه دیپلمات ها این است که از طریق مذاکره منافع ملی و خواسته های نظام را تامین کنند و دیپلمات ها همیشه امیدوار هستند که بتوانند این وظیفه را انجام دهند الان هم این امید وجود دارد ولی طبعا به نیات و اغراض و اهداف آنها خوشبین نیستیم اما مسیر خود را به همین طریق ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم .

وی درمورد اینکه درمورد بحث غنی سازی گسترده و دامنه غنی سازی آیا مورد بحث واقع شده است یا نه گفت : ملاک ما در تعیین ابعاد غنی سازی ایران نیازهای کشور است یعنی برنامه غنی سازی ایران با توجه به نیازهای کشور تعریف خواهد شد که حد و اندازه آن چقدر باشد .

عراقچی افزود: اختلاف نظری هم اگر هست درمورد تعریف این نیازهای عملی است و اینکه چه نیازی واقعا وجود دارد یا اینکه طرف مقابل نسبت به آن تردید داشته باشد اینکه به یک درک متقابل در این زمینه برسیم که نیازهای ایران چیست و بعد از آن اندازه ها و ابعاد نیاز کشور را نیز تعریف خواهیم کرد اما قسمت سخت کار تعریف نیازهای کشور است که البته تلاش برای رسیدن به نقطه نظر مشترک درمورد همین موضوعات است.

۱۳۹۲/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...